امتناع ترامپ از تهدید نظامی ایران در نشست خبری با مرکل

امتناع ترامپ از تهدید نظامی ایران در نشست خبری با مرکل
شنبه 8 ارديبهشت 1397 - 11:13

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از صحبت کردن در خصوص اینکه آیا از نیروی نظامی علیه ایران استفاده خواهد کرد یا خیر، امتناع کرد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش اسپوتنیک،ترامپ در کنفرانس خبری پایان مذاکره با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در مواجهه با سوالی در خصوص این که آیا از نیروی نظامی علیه ایران  استفاده خواهد کرد یا نه؟ گفته که من این در خصوص این موضوع که آیا از نیروی نظامی استفاده می کنم یا خیر صحبت نخواهم کرد از آنجا که لازم نیست در این باره بحث شود. اما ایران تسلیحات هسته ای نخواهد ساخت.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تا 12 می (22 اردیبهشت) به هم‌پیمانان اروپایی‌اش فرصت داده تا توافق هسته ای (برجام)  را با افزایش محدودیت علیه برنامه تسلیحاتی ایران اصلاح کنند. اگر این اصلاحات اعمال نشود او هشدار داده که تحریم‌های آمریکا را دوباره اعمال خواهد کرد.

آنگلا مرکل روز جمعه  (7 اردیبهشت ماه 1397) در واشنگتن با ترامپ دیدار کرد، یکی از محورهای مهم مذاکرات صدراعظم آلمان با رییس جمهور آمریکا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.

پیش از سفر مرکل به واشنگتن، امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه به آمریکا سفر  و در خصوص برجام و متقاعد کردن ترامپ به خودداری از خروج از برجام با وی گفت وگو کرده بود.

ماکرون در آخرین روز از سفر سه روزه خود به آمریکا، که در جمع دانشجویان دانشگاه جورج واشنگتن حضور یافته بود، طی سخنانی از احتمال خروج ترامپ از برجام خبر داده و گفته بود که گمان می کند همتای آمریکایی وی به دلایلی داخلی از توافق هسته ای با ایران خارج خواهد شد.

تصمینم احتمالی ترامپ به خروج از برجام در حالی است که مقامات مختلف اتحادیه اروپا همواره بر تعهد به برجام تاکید و به رییس جمهور آمریکا توصیه کرده اند که از این توافق بین المللی خارج نشود.

در همین حال محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس با بیان اینکه بازگرداندن تحریم های آمریکا علیه ایران به معنای خروج از برجام است، با هشدار در باره پیامدهای این اقدام گفته است که خروج متقابل از برجام و احتمالا از پیمان منع گسترش هسته ای از گزینه های ایران است.

پربیننده ترین خبرها