با رد ادعای مغرب؛

پولیساریو دریافت کمک از ایران را تکذیب کرد

پولیساریو دریافت کمک از ایران را تکذیب کرد
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397 - 07:56

جبهه پولیساریو روز سه شنبه (دیروز) در پی تصمیم مغرب برای قطع رابطه با ایران با ادعای کمک تهران به نیروهای این جبهه، این اتهام را ساختگی و دروغ خواند و اعلام کرد این جبهه با ایران همکاری ندارد.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش تارنمای خبری «هسپرس» مغرب، «محمد حداد» سخنگوی جبهه پولیساریو ادعاهای مغرب را در این باره کذب محض خواند و از مقام های رباط (پایتخت مغرب) خواست اسناد همکاری ایران با این جبهه را ارائه کنند.
حداد گفته، رباط با چنین مانورها و سیاست هایی می خواهد از مذاکره در مورد صحرا که سازمان ملل خواستار آن شده است، طفره برود.
«ناصر بوریطه» وزیر امورخارجه مغرب سه شنبه شب ادعا کرد، حزب الله لبنان که مورد حمایت ایران است، از جبهه پولیساریو حمایت مالی و تسلیحاتی می کند و به شماری از نیروهای این جبهه ، آموزش های نظامی داده است، به همین دلیل این کشور تصمیم گرفته است با ایران قطع رابطه کند.
شورای امنیت روز دوشنبه قطعنامه ای تصویب کرد که به موجب آن ماموریت سازمان ملل برای برگزاری همه پرسی در صحرای غربی (مینورسو) 6 ماه تمدید شد و از دو طرف درگیری در صحرا خواست مذاکرات متوقف شده از سال 2012 را بدون پیش شرط و با حسن نیت، از سر گیرند.
به گزارش ایرنا، جبهه پولیساریو سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادی ‌بخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند. 
اسپانیا در سال 1883 میلادی صحرای غربی را به قلمرو خود ملحق کرد و این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 1973 جبهه پولیساریو تشکیل و این گروه نبرد با دولت مادرید را آغاز کرد. 
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1975 میلادی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست درباره وضعیت صحرا رای صادر کند. این دادگاه وجود روابط تاریخی بین صحرا با مغرب و موریتانی را تائید، اما وجود رابطه حاکمیت و سیطره قانونی میان آن‌ها را رد کرد. در همین حال، توافق سه گانه مغرب، اسپانیا و موریتانی منجر به خروج اسپانیا شد. 
پس از خروج اسپانیا از صحرای غربی در سال 1975 میلادی، صحرای غربی به مغرب الحاق شد. این امر با مخالفت شدید نیروهای جبهه پولیساریو روبه رو شد و درگیری های شدیدی میان طرفین در گرفت که در سال 1991 میلادی با میانجی گری سازمان ملل، این درگیری‌ها متوقف شد. 
جبهه پولیسارو در سال 1976 از تشکیل کشوری به نام جمهوری صحرا به مرکزیت العیون خبر داد که این خود با درگیری هایی در منطقه همراه بود زیرا مغرب و موریتانی مخالف این امر بودند. 
مغرب نوعی خودمختاری به صحرای غربی پیشنهاد داده اما جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی با نظارت سازمان ملل برای استقلال جمهوری دموکراتیک عربی صحرا است. 
صحرای غربی واقع در ساحل اقیانوس اطلس، تنها منطقه در قاره آفریقا بوده که پس از پایان یافتن دوران استعمار، هنوز وضعیت سیاسی آن نامشخص است. 

پربیننده ترین خبرها