سفیر صحرا در الجزایر:

مغرب برای جلب حمایت برخی کشورها با ایران قطع رابطه کرد

مغرب برای جلب حمایت برخی کشورها با ایران قطع رابطه کرد
پنج‌شنبه 13 ارديبهشت 1397 - 17:38

«عبدالقادر طالب عمر» سفیر صحرا در الجزایر اتهامات مغرب به جبهه پولیساریو مبنی بر دریافت کمک از ایران و حزب الله را بی اساس دانست و تاکید کرد رباط برای جلب توجه و حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در پرونده صحرا، روابط خود را با ایران قطع کرد.

العالم - افریقا

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه الجزایری «الخبر» عمر افزود، مغرب تلاش می کند در مسیر مذاکرات با صحرا و اجرای قطعنامه شماره 2414 شورای امنیت در مورد این منطقه ، مانع تراشی کند ، این دروغ را در مورد حمایت ایران و حزب الله از پولیساریو ساخته است و می خواهد بگوید جبهه پولیساریو مسلح است و تهدیدی برای امنیت منطقه محسوب می شود و با ایران و حزب الله هم رابطه دارد تا از این طریق روابط خود را با برخی کشورها ترمیم کند ودر صورت لزوم این کشورها از مغرب در محافل بین الملل حمایت کنند.
وی در ادامه گفت، مغرب در حالی دست به چنین اقدامی زد که شورای امنیت 6 ماه برای مذاکره در مورد صحرا به دو طرف زمان داده است و در صورت نرسیدن به نتیجه طی این مدت، تصمیم های دیگری اتخاذ می کند.
عمر در ادامه گفت، مغرب از هم اکنون موضع گیری خود را مشخص کرده و در پی آن است که این مذاکرات با شکست مواجه شود و به همین دلیل در پی جلب رضایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است تا در صورت لزوم از آن در این پرونده حمایت کنند.
وی در پایان گفت، پولیساریو قاطعانه دریافت هرگونه کمک ،اسلحه یا آموزش نظامی از ایران و حزب الله را تکذیب کرده است اما مغرب در این میان تلاش می کند به جامعه بین الملل القا کند که پولیساریو در پی تقویت توان نظامی خود با کمک طرف های خارجی است.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه اتهام های مغرب به ایران را کاملا بی اساس و عاری از حقیقت و مردود دانست و تصریح کرد: با صراحت تمام بار دیگر تاکید می کنیم که یکی از مهم ترین پایه های اساسی و اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خود با سایر دولت ها و کشورهای جهان، احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود.
جبهه پولیساریو سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. 
صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادی ‌بخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند. 
اسپانیا در سال 1883 میلادی صحرای غربی را به قلمرو خود ملحق کرد و این روند ادامه داشت تا این که در سال 1973 جبهه پولیساریو تشکیل و این گروه نبرد با دولت مادرید را آغاز کرد. 
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1975 میلادی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست درباره وضعیت صحرا رای صادر کند. این دادگاه وجود روابط تاریخی بین صحرا با مغرب و موریتانی را تائید، اما وجود رابطه حاکمیت و سیطره قانونی میان آن‌ها را رد کرد. در همین حال، توافق سه گانه مغرب، اسپانیا و موریتانی منجر به خروج اسپانیا شد. 
پس از خروج اسپانیا از صحرای غربی در سال 1975 میلادی، صحرای غربی به مغرب الحاق شد. این امر با مخالفت شدید نیروهای جبهه پولیساریو روبه رو شد و درگیری های شدیدی میان طرفین در گرفت که در سال 1991 میلادی با میانجی گری سازمان ملل، متوقف شد. 
جبهه پولیسارو در سال 1976 از تشکیل کشوری به نام جمهوری صحرا به مرکزیت العیون خبر داد که این خود با درگیری هایی در منطقه همراه بود زیرا مغرب و موریتانی مخالف این امر بودند. 
مغرب نوعی خودمختاری به صحرای غربی پیشنهاد داده، اما جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی با نظارت سازمان ملل برای استقلال جمهوری دموکراتیک عربی صحرا است. 
صحرای غربی واقع در ساحل اقیانوس اطلس، تنها منطقه در قاره آفریقا بوده که پس از پایان یافتن دوران استعمار، هنوز وضعیت سیاسی آن نامشخص است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها