گزارش ویژه CNN از پیام ویدئویی ظریف؛

تهران خشمگین است

تهران خشمگین است
پنج‌شنبه 13 ارديبهشت 1397 - 21:28

شبکه تلویزیونی سی ان ان در تحلیلی پیرامون اظهارات اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره آنچه پیش روی توافق هسته ای است، گفت: به واقع شاهد صدای خشم تهران از وقایع اخیر بر سر برجام هستیم.

العالم - ایران / سیاسی

سی ان ان روز پنجشنبه با پخش گوشه هایی از پیام ویدئویی وزیر خارجه ایران که در آن به زبان انگلیسی گفت در یک سال گذشته شنیده می شود که رئیس جمهوری آمریکا از این توافق ناراضی است و اکنون به نظر می رسد واکنش برخی کشورهای اروپایی این بوده که به آمریکا امتیازات بیشتری دهند، البته از جیب ما؛ از 'نیک رابرتسون' خبرنگار و سردبیر بخش سیاسی بین المللی خود پرسید، با توجه به اینکه درگذشته خود شما اخبار مربوط به توافق هسته ای و به ثمر رسیدن آن را پوشش داده اید چه برداشتی از این سخنان وزیرخارجه ایران دارید، گفت: این صدای خشم است ، به واقع تهران خشمگین است.

خبرنگار سی ان ان به ادعاهای چند روز اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد که تلاش دارد تا بر تصمیم ترامپ تاثیر گذارد.

رابرتسون افزود: بسیاری بر این باورند که در صورت خروج آمریکا از توافق و لفاظی هایی که از سوی رئیس جمهوری آمریکا شنیده می شود، تهران تصمیم جدی بگیرد، سفیر ایران در لندن (حمید بعیدی نژاد) در مصاحبه خود با سی ان ان گفت چنانچه آمریکا از توافق کنار رود، توافقی باقی نمانده است.

وی گفت: اکنون زمانی است که هرکس تلاش می کند تا حرف و موضع خود را بطور علنی آشکار کند، چراکه از هم اکنون تنها 9 روز تا زمان اعلام تصمیم گیری ترامپ درباره ماندن یا خروج از این توافق زمان باقی است.

رابرتسون اضافه کرد: در دیدار اخیر 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس با 'آنتونیو گوترش ' دبیر کل سازمان ملل که در خانه شماره 10 صورت گرفت مشخص نیست که دراین زمینه چه گفته شد اما دبیرکل سازمان ملل پس از این دیدار به رسانه ها گفت که برجام باید نگاه داشته شود.

سی ان ان از وی پرسید: برخی رهبران کشورهای اروپایی همچون امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره بهبود و یا افزودن برخی موارد بر برجام سخن می گویند.

خبرنگار سی ان ان گفت: رهبران اروپایی مانند مکرون و ترزا می، بیم آن دارند که خروج از برجام هزینه بسیار سنگینی داشته باشد و تلاش می کنند با ترامپ بر سر این موضوع به نوعی کارکنند اما روشن است که برای ایرانی ها این یک گام منفی است، برای آنها این توافق تمام شده است.

رابرتسون افزود: همانطوری که وزیرخارجه ایران در سخنان اخیر خود و در واقع اشاره به تجربه قبلی املاکی ترامپ داشت، گفت؛ زمانی که خانه ای می خرید و با خانواده خود به آن نقل مکان می کنید و یا آسمان خراشی را می سازید، دو سال بعد درباره آن قرارداد مذاکره کرد.

به گزارش ایرنا از مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف در پیامی توییتری که به صورت ویدئویی منتشر شد، گفت: این پیام ایران است؛ فقط یک راه پیش رو داریم و آن عمل ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود در برجام است؛ مماشاتی در کار نیست.

وی در این پیام توئیتری افزود: طی دو سال اول مسئولیتم، بخش اعظم وقت خود را صرف مذاکره با همتایانم از اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده کردم. در سال 2015 ما به توافقی جامع درباره برنامه هسته ای ایران موسوم به برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در طول تقریبا یک سال گذشته شنیده می شود که رئیس جمهوری، ترامپ از این توافق ناراضی است و اکنون به نظر می رسد واکنش برخی کشورهای اروپایی این بوده که به آمریکا امتیازات بیشتری دهند، البته از جیب ما.

وی تصریح کرد: این مماشات مشتمل بر وعده هایی برای دستیابی به یک توافق جدید است که موضوعاتی را شامل می شود که همه ما در ابتدای مذاکرات هسته ای بر سر حذف آنها به توافق رسیده بودیم، از جمله قابلیت های دفاعی و نفوذ منطقه ای ایران ولی باید توجه داشته باشید که در هر دو موضوع، این ایران است و نه غرب که دلخوری های جدی و طلب های بسیار دارد.

ظریف تصریح کرد: اجازه دهید یک بار و برای همیشه این موضوع را کاملا روشن کنم؛ ما نه امنیت خود را برون سپاری می کنیم و نه بر سر توافقی که آن را از ابتدا با حسن نیت اجرا کرده ایم، مجددا مذاکره کرده یا چیزی بدان اضافه می کنیم.

وی افزود: در اصطلاح معاملات ملکی، وقتی شما خانه ای می خرید و با خانواده خود به آن نقل مکان می کنید یا آن خانه را برای ساخت آسمان خراشی تخریب می کنید، نمی توانید دو سال بعد بازگشته، خواهان مذاکره مجدد بر سر قیمت آن خانه شوید.

وی تصریح کرد: هیاهو یا تهدید برای ایالات متحده یک توافق جدید به دنبال نخواهد داشت، به ویژه اینکه آن کشور به همین توافقی که پیشتر حاصل شده نیز پای بند نیست.

ظریف تاکید کرد: بنابراین به نفع ایالات متحده است که هر چه سریعتر اجرای تعهدات خود را آغاز کند در غیراین صورت این آمریکا - و تاکید می کنم تنها امریکا - خواهد بود که می بایست همه مسئولیت عواقب عدم اجرای تعهدات خود را بپذیرد.

دونالد ترامپ قرار است 12 ماه مه برابر با 22 اردیبهشت تصمیم خود مبنی بر ماندن و یا خروج از توافق هسته ای ایران را اعلام کند.

پربیننده ترین خبرها