روسیه: لغو برجام پیامدهای جدی بین المللی دارد

روسیه: لغو برجام پیامدهای جدی بین المللی دارد
جمعه 14 ارديبهشت 1397 - 21:04

روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: برجام ساز وکار متعادلی است که در آن منافع همه طرف ها مورد توجه قرار گرفته است و لغو آن پیامدهای جدی به همراه خواهد داشت.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش وزارت خارجه روسیه، این بیانیه توسط هیات روسی در ادامه نشست دومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) که در ژنو در حال برگزاری است، منتشر شده است. 
در این بیانیه آمده است: هشدار می دهیم که برهم خوردن موازنه شکننده منافع در برجام منجر به پیامدهای جدی برای امنیت بین المللی و نظام منع گسترش (سلاح های هسته ای) خواهد شد؛ در واقع لغو برجام بدون هر گونه دلیل و به رغم اراده جامعه جهانی بر تلاش ها برای حل و فصل مساله هسته ای شبه جزیره کره نیز تاثیر می گذارد و به کره شمالی امکان می دهد که در مورد رعایت توافق ها با این کشور متقاعد نشود. 
در این بیانیه همچنین بر حمایت روسیه از پیشرفت های بدست آمده در گفت وگوهای بین کره شمالی و جنوبی تاکید و خاطرنشان شده، «ما از تصمیم کره شمالی برای توقف آزمایش های هسته ای و موشکی و نیز استفاده از میدان هسته ای در این کشور استقبال می کنیم و این تصمیم را گام مهمی در مسیر کاهش تنش ها در شبه جزیره کره و تثبیت گرایش های مثبت در بهبودی اوضاع منطقه شمال شرق آسیا می دانیم.»
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: روسیه همچنین از گفت و گوهای مستقیم میان کره شمالی و آمریکا برای حل و فصل تنش در شبه جزیره کره حمایت کرده است. 
پایبندی سوریه به تعهدات هسته ای 
در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه خاطرنشان شده، گزارش های مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تحقق تضمین ها در سوریه حاکی از پایبندی دمشق به تعهدات خود در چارچوب معاهده پادمان های آژانس است. 
این بیانیه می افزاید: دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همین حال نتوانست ثابت کند که مرکز علمی که سال 2007 در دیرالزور نابود شد، راکتور هسته ای نیمه تمام بود.
«اطمینان داریم پس از ریشه کن شدن تهدید تروریستی و بهبودی اوضاع در سوریه، آژانس بین المللی انرژی اتمی با همکاری دولت سوریه می تواند گزارش های قبلی خود را دوباره ارزیابی کند.» 

پربیننده ترین خبرها