وزیر خارجه فلسطین:

اسرائیل لیاقت عضویت در شورای امنیت را ندارد

اسرائیل لیاقت عضویت در شورای امنیت را ندارد
شنبه 15 ارديبهشت 1397 - 20:40

'ریاض المالکی' وزیر خارجه فلسطین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی لیاقت عضویت در شورای امنیت سازمان ملل را ندارد، عقب نشینی تل آویو از رقابت برای کسب عضویت غیردائم در این شورا را پیروزی سیاسی جدیدی برای فلسطینیان دانست.

العالم - فلسطین اشغالی

المالکی با صدور بیانیه در واکنش به این اقدام رژیم صهیونیستی گفت: ما از روز اول نامزدی رژیم صهیونیستی برای کسب کرسی عضویت غیردائم شورای امنیت، تلاش های زیادی برای جلوگیری از آن، انجام دادیم. با همراهی کشورهای دوست، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در این زمینه بیانیه صادر کردیم و با تشکیل کمیته های وزارتی عربی دلایل ممانعت از عضویت اسرائیل در این شورا را برای همگان شرح دادیم. 

رژیم صهیونیستی روز گذشته (جمعه) از رقابت با آلمان و بلژیک برای کسب عضویت غیر دائم در شورای امنیت برای سال های 2019 – 2020 عقب نشینی کرد.

المالکی افزود: اسرائیل که همه قطعنامه های بین المللی را زیرپا می گذارد و مبانی و اصول انسانی را نقض می کند، لیاقت عضویت در شورای امنیت را ندارد. 

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی ادعا می کند که عضویتش را در شورای امنیت به تعویق انداخته، اما سعی دارد این بار هم به نحوی بر شکست خود سرپوش بگذارد. اسرائیل در آینده هم حتی با کمک آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شانس عضویت در این شورا را پیدا نخواهد کرد، چرا که ما بار دیگر در برابرش می ایستیم تا زمانی که تسلیم قوانین بین المللی شود و با اعلام پابیندی به قطعنامه های سازمان ملل، به اشغالگری خود در سرزمین فلسطین پایان دهد.

خبرگزاری رویترز جمعه به نقل از یک منبع آگاه در سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: اسرائیل به دلیل آن که شانسی برای کسب عضویت غیردائم در سازمان ملل ندارد، از رقابت با آلمان و بلژیک کنار کشیده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد هشتم ژوئن (18 خرداد 97) برای انتخاب پنج عضو از مجموع 10 عضو غیردائم شورای امنیت برای سال های 2019 و 2020رای گیری می کند.

تقریبا تمام کشورهای اروپای غربی به علاوه استرالیا، کانادا و نیوزیلند در 'گروه کشورهای اروپای غربی و سایرین' (WEOG) عضویت دارند و رژیم صهیونیستی نیز در سال 2000 به عضویت این گروه درآمد.

در انتخابات ماه ژوئن (خرداد 97) از مجموع پنج کرسی خالی شورای امنیت برای دوره 2020- 2019 دو کرسی به این گروه از کشورها تعلق دارد که آلمان، بلژیک و رژیم صهیونیستی نامزد کسب آن هستند.

پربیننده ترین خبرها