غرب به صورت مستقیم در سوریه دخالت می کند

غرب به صورت مستقیم در سوریه دخالت می کند
سه شنبه 10 مرداد 1391 - 09:42

هفته نامه آلماني از جنگ سري غرب در سوريه با شيوه ها و ابزارهاي مختلف پرده برداشت.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، اشپيگل نوشت غرب جنگ سري خود را در سوريه با شيوه هاي مختلف از جمله آموزش شورشيان، كمك تسليحاتي به آنها، استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين، تلاش براي جدايي مسئولان از نظام، تخريب شبكه ارتباطي و هدف قرار دادن هواپيمايي كشوري و تلويزيون به راه انداخته است.

 هفته نامه اشپيگل اخيرا گزارش ويژه اي با عنوان "دخالت: غرب چگونه وارد جنگ سري در سوريه شده است" منتشر كرد.

جنگ در سوريه تشديد مي شود و حتي دبيركل سازمان ملل متحد خواستار دخالت شده است. با اين وجود، كارشناسان همواره احتمال حمله زميني يا حملات هوايي را بعيد مي‌دانند اما غرب از مدتها پيش در سوريه دخالت مي‌كند.

اين در حالي است كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد شورشيان به خانواده‌هايي كه آنها را طرفدار نظام مي‌دانند، حمله مي‌كنند. غرب در برابر اوضاع سوريه فقط نظاره‌گر نيست.

توماس بيريت كارشناس امور سوريه به اشپيگل گفت گزينه‌هاي حمله زميني يا هوايي در حال حاضر همچنان بعيد است و براساس برآوردها، هزينه مالي و جاني آن سنگين خواهد بود.

با توجه به بحران بدهي‌ها در غرب، ريچارد كيمب نظامي سابق انگليسي در تحليل جديدي نوشته است در حال حاضر نمي توان عمليات گسترده چند مليتي اجرا كرد.

ماركاس كايم كارشناس سياست‌هاي امنيتي موسسه دانش و سياست در برلين گفت اكنون سخن گفتن از دخالت نظامي ممكن شده است. كايم در تحليلي به گزينه‌هاي مختلف دخالت اشاره كرده است كه برخي از آنها درحال حاضر اجرا مي شود.

آموزش شورشيان: مطبوعات انگليس از اقدام عناصر سابق يگان‌هاي ويژه انگليسي به آموزش شورشيان سوري در عراق و عربستان سخن مي‌گويند.

مسلح كردن شورشيان: مطبوعات آمريكايي مي گويند آمريكا از ماه مه به قطر و عربستان در رساندن محموله هاي تسليحات به شورشيان كمك مي كند.

كمك به فرار مسئولان بلندپايه در نظام: فرانسه تاكيد كرد كه به مناف طلاس فرد نزديك به اسد براي فرار كمك كرده است و او اكنون در پاريس به سر مي برد. البته طلاس پس از فرانسه به عربستان و ترکیه هم سفر کرد.

استفاده از هواپيماهاي شناسايي: در ماه فوريه يك كارمند آمريكايي به شبكه ان.بي.سي تاكيد كرد كه برخي از هواپيماهاي شناسايي بدون سرنشين آمريكا در فراز سوريه فعاليت مي‌كنند.

 

استقرار يگان هاي ويژه در منطقه: آمريكا، انگليس، فرانسه، اردن و اسرائيل به دادن فرمان آماده‌باش به يگان‌هاي ويژه خود را تاييد كردند. اين يگان‌هاي ويژه مكلفند كه از سلاح هاي شيمايي نظام در صورت سقوط بشار اسد محافظت كنند!

اقدامات ديگري وجود دارد كه امکان اجرا شدن دارد، اما تاكنون قطعي نشده است، یعنی منبعی اجرای آن را تایید نکرده است.

حملات سايبري: حملاتي است كه ممكن است عليه مراكز فرماندهي و ارتباطات ارتش سوريه صورت گيرد. همچنين ممكن است تاسيسات زيربنايي غيرنظامي مانند راديو و تلويزيون و شبكه هاي تلفن و هواپيمايي مورد حمله قرار گيرد.

شناسايي به نفع شورشيان: احتمال مي‌رود تصاوير دريافتي با هواپيماهاي شناسايي در اختيار شبه نظاميان قرار گيرد که البته این مساله در مورد ماهواره‌ها پیش از این اعلامن شده بود.

اعزام نيروهاي ويژه در داخل سوريه: در ليبي مشاوران نظامي در كنار شورشيان براي افزايش قدرت حمله آنها قرار داده شدند. اين اقدام ممكن است در سوريه انجام شود. براساس گزارش هاي روزنامه گاردين انگليس، دو نفر از عناصر اطلاعاتي آمريكا بين ماه‌هاي دسامبر و فوريه به منظور كمك به شورشيان براي ساخت تشكيلات رهبري در شهر حمص سوريه حضور داشتند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها