تحلیل روز/

آیا ترکیه به تعهداتش به روسیه در سوریه پایبند خواهد بود؟

آیا ترکیه به تعهداتش به روسیه در سوریه پایبند خواهد بود؟
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 11:17

اکنون ترکیه در ورطه آزمایش مربوط به پایبندی به تعهدات خود قرار می گیرد که سوال اینجاست؛ آیا ترکیه به این تعهدات پایبند خواهد بود.

العالم _ ترکیه

آشکار است که توافق هایی میان روسیه و ترکیه امضا شده است، که مفاد این توافق ها و بندهای آن به شکل رسمی اعلام نشده است، اما تحولاتی مانند توقف عملیات نظامی ارتش سوریه در ورودی های استان ادلب و تکمیل نشدن این عملیات به سمت معره النعمان به مدت بیش از یک ماه، در ازای اعزام ناظران سپس نیروهای نظامی از سوی ترکیه و استقرار ناظران ترک در منطقه العیس، این امکان را فراهم می کند که تصویری از مرزهای مورد توافق در عملیات نظامی درشرق و شمال ادلب ترسیم شود.

اگر چراغ سبز علنی روسیه به عملیات ترکیه در منطقه عفرین و نیز مذاکرات فعلی ترکیه برای ورود به تل رفعت را که به نظر می رسد طبق توافق روسیه وترکیه انجام شده باشد، به آن اضافه کنیم، همه این مسائل نشان می دهد که روسیه، همه دستاوردهای مورد توافق را طبق توافق امضا شده بین دو طرف، دراختیار ترکیه قرار داده است درنتیجه، انتظار می رود که ترکیه درمرحله بعدی به تعهدات خود براساس توافق های امضا شده با روسیه عمل کند.

درصدر این تعهدات، انحلال جبهه النصره است که نام آن در فهرست گروه های تروریستی قرار دارد. با وجود اینکه ترکیه، به هرآنچه که دستیابی به آن از طرف روسیه ممکن بوده ، دست یافته است، اما به نظر نمی رسد که ترکیه تاکنون به تعهدات خود در رابطه با جبهه النصره عمل کرده باشد، زیرا درگیری هایی که بین این گروه با « جبهه تحریر سوریا» (جبهه آزادسازی سوریه) روی داد، کار جبهه النصره را یکسره نکرد، بلکه، به نوعی به تقویت نفوذ این گروه در ادلب منجر شد، اگرچه موجب کاهش نفوذ این گروه درمناطق دیگر شد.

با اینکه، انحلال جبهه النصره و بازخواست سرکرده های آن - و نه فقط انحلال آن - و ادغام این گروه در گروه های دیگر، مساله ای مطلوب است، اما این مساله نمی تواند به کار این گروه تروریستی پایان دهد، اگرچه تا زمان ساماندهی دوباره عناصر این گروه، آنرا تضعیف کند.

اطلاعات نشان می دهد که ترکیه عملاً برای منحل کردن جبهه النصره و نه ضربه زدن به آن تلاش می کند، و این مساله، برخی از سرکرده های این گروه را برآن داشته است که طبق روال همیشه، به نفی این خبرها بپردازند.

اما این نفی که از زبان یکی از مسئولان «گروه آزادسازی شام» به نام «یوسف الهجر» ایراد شد، دربردارنده مسائلی است که نشان نمی دهد ترکیه به توافق های خود با روسیه عمل کرده باشد.

الهجر در سخنانی که از سوی مرکز هماهنگی برخی از گروه های مسلح منتشر شد، گفت : رابطه «گروه آزادسازی شام» با «کشور همسایه ترکیه»، روابطی متعادل و مستمر درجهت حفظ ثبات وامنیت است.

ترکیه گفته است که درعفرین می ماند و به تل رفعت و منبج توجه دارد و اخیراً گفته شده است که به عناصر مسلح وابسته به خود در ادلب درباره نبرد با گروه آزادسازی شام هشدار داده است و از این هشدار، اهدافی دارد، که مهم ترین آن، جلوگیری از فراهم شدن زمینه تضعیف و انحلال این گروه و استفاده از آن در فرصت مناسب است و اکثر سرکرده های سوری این گروه، نه تنها مشکلی در همکاری با آنکارا نمی بینند، بلکه به آن افتخار می کنند، و این بدین معناست که ترکیه درآستانه و درجبهه النصره سرمایه گذاری می کند.

درسایه تحولات میدانی به دنبال بسته شدن پرونده دمشق و اعلام تخلیه شدن این شهر از تروریست ها ، نیروهای ارتش سوریه پس از مدتی، مسیر حرکت خود درجنوب و شمال و شرق را مشخص می کنند ، با درنظر گرفتن این مساله که مسکو، همکاری با آنکارا را مفید می داند.

فیصله دادن به موضوع های جنوب پایتخت و حومه شمالی حمص و حومه جنوبی حماه، باعث می شود که موضوع ادلب بر روی میز مذاکره مطرح شود و درنتیجه، ترکیه در ورطه آزمایش مربوط به پایبندی به تعهدات خود قرار می گیرد. حال سوال اینجاست که آیا ترکیه به این تعهدات پایبند خواهد بود؟

محمود غریب

215

پربیننده ترین خبرها