نشانه های آشکار دخالت نظامی ترکیه در سوریه

نشانه های آشکار دخالت نظامی ترکیه در سوریه
چهارشنبه 11 مرداد 1391 - 13:26

گروهاي مسلح موسوم به "ارتش آزاد سوريه" درحال جذب نيرو از اردوگاههاي پناهندگان سوري در تركيه، براي آموزش آنان در پايگاه نظامي ارتش تركيه در آدانا هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، برخلاف ادعای مسئولان رسمی ترکیه، بازدید عناصر مسلح از اردوگاههاي پناهندگان سوري در تركيه به منظور يافتن داوطلب براي آموزش در يك پايگاه نظامي در داخل تركيه، تأیید دیگری بر حمایت خارجی از مخالفان مسلح سوري است. 

مجله تایمز، به نقل از يك فعال نوشت: "اين افسران اواخر هفته گذشته برای جذب نيروهاي داوطلب به اردوگاه ها رفتند؛ افسران ارتش آزاد با يونيفورم نظامي بودند و آنان را از قبل نمي شناختيم". 

به گفته اين فعال، سربازان پليس تركيه آنان را همراهی می کردند .. آنها از خانواده ها مي خواستند فرزندان خود را براي پشت سر گذاشتن دوره آموزش نظامي ثبت نام كنند.

به جوانان گفته شده كه در پايگاه نظامي ارتش تركيه نزديك آدانا در 60 مايلي مرز سوريه آموزش خواهند ديد.

این درحالی است که سخنگوي وزارت خارجه تركيه مدعی شده است، كشورش به "ارتش آزاد" اجازه فعاليت در خاكش را نمي دهد و موضعش در اين زمينه تغيير نكرده لذا چنين خبرهایی بي اساس است.  

گزارش بازديد افسران ارشد وابسته به گروه های مسلح مخالف سوریه از اردوگاهها، پس از سخنان يك مسئول قطري منتشر شد كه گفته بود: پايگاه آدانا به مركز عمليات تبديل خواهد شد.

رويترز نيز به نقل از اين مسئول نوشت: نظاميان تركيه با پشتيباني قطر و عربستان اين مركز را اداره مي كنند.    

مسئول قطري ادامه داد: مركز عمليات در آدانا پس از سفر وزير خارجه عربستان به تركيه ايجاد شد اما سخنگوي وزارت خارجه عربستان نیز چنين سفري را تكذيب كرد. 

وي گفت: موضع عربستان مشخص بوده و مبتني بر حمايت انساني و مالي از ملت سوريه و دعوت از جامعه جهاني براي كمك به آن به منظور دفاع از خويشتن در سايه ناتواني اين جامعه از چنين حمايتي است. 

يك پژوهشگر ترك نيز گفت كه با تكذيبيه تركيه قانع نمي شود چون دولت آنكارا خود را طرفي در منازعه سوريه دانسته، و مي خواهد در آن شركت داشته باشد.  

روزنامه نيويورك تايمز نيز درباره تقويت نيروهاي تركيه در مرز با سوريه نوشت: ارتش تركيه پس از پيروزي هاي مخالفان مسلح نظام دمشق، اقدام به تقويت نيروهايش در مرز با سوريه نمود كه به خاطر نگراني از افتادن شماري از روستاهاي سوريه در دست مخالفان مسلح كرد تركيه (پ ك ك) است. 

با اينكه مسئولان تركيه چنين اقدامي را عادي دانسته اند، يك مسئول گفت: غيرممكن است تركيه به گونه اي رفتار كند كه گويي اتفاقي نيفتاده است، از اين رو مشخص مي شود اين تقويت نيرو، نشانه آمادگي تركيه براي حمله به عمق سوريه در صورت عمليات پ ك ك از داخل  سوريه است.

ادامه سرازير شدن جنگجويان خارجي از خاك ترکیه به داخل سوريه كه هدفشان ايجاد دولت اسلامي است موجب نگرانی های بسیاری شده است؛ زیرا عمده تحليلها مبتني بر خطر روز افزون قدرت گرفتن القاعده واسلام گرايان افراطی در سوريه است.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها