رایزنی برجامی عراقچی و ریابکوف در تهران

رایزنی برجامی عراقچی و ریابکوف در تهران
پنج‌شنبه 20 ارديبهشت 1397 - 16:43

معاون وزیر خارجه روسیه که به تهران سفر کرده، بعدازظهر امروز (پنجشنبه) با عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار و درباره آخرین تحولات در حوزه برجام گفت‌وگو کرد.

العالم - ایران / سیاسی

 «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه که به تهران سفر کرده، بعدازظهر امروز (پنجشنبه) با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار معاونان وزرای خارجه دو کشور در تهران پس از خروج آمریکا از برجام صورت می‌گیرد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه طی اظهاراتی تأکید کرد، با وجود تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران که یک توافق بین‌المللی است، مسکو شدیدا به ادامه عمیق کردن روابط خود با ایران متعهد است.

عراقچی روز سه‌شنبه و قبل از اعلام خروج آمریکا از برجام نیز در نشستی که به ابتکار فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور مدیران کل و معاونان وزرای خارجه ایران، فرانسه، انگلیس و آلمان در بروکسل برگزار شده بود، شرکت کرد.

 سه‌شنبه شب 18 اردیبهشت ماه سال جاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و پس از آن سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا کرد و گفت که بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دقایقی بعد به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و گفت: از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است از این لحظه 5+1 ، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، هماهنگی‌های لازم و مذاکرات لازم را انجام دهند. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را برداریم و اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد به زودی من با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.

در همین راستا «بوریس جانسون» و «ژان ایو لودریان» دیشب چهارشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با محمدجواد ظریف ضمن حمایت از تداوم برجام، بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع این توافق تاکید کردند.  

وزیر خارجه کشورمان در این تماس تلفنی ضرورت ارائه تضمین از سوی دیگر طرف‌های برجام برای دستیابی ایران به منافعش از این توافق را مورد تاکید قرار داد و در این گفت‌وگوها برای انجام دیدارهای فشرده کارشناسی و نیز در سطح وزرا توافق شد. 

فارس

پربیننده ترین خبرها