شکست تازه عربستان؛ این بار در مالزی

شکست تازه عربستان؛ این بار در مالزی
پنج‌شنبه 20 ارديبهشت 1397 - 17:42

در انتخابات سراسری مالزی نخست وزیر پیشین این کشور که تحت حمایت‌های عربستان سعودی بود، شکست خورد و ائتلاف مخالفان پیروز نهایی انتخابات شد.

العالم - عربستان سعودی

 این هفته «نجیب رزاق» نخست وزیر پیشین مالزی که آمد و شد بسیاری به عربستان داشت و در دور قبلی انتخابات از آل سعود رشوه گرفته بود شکست خورد و ائتلاف تحت رهبری سیاستمدار کهنه‌کار مالزی توانست بیشترین کرسی‌ها را به دست آورد.

در انتخابات ماه می ۲۰۱۸ در مالزی، ائتلاف مخالفان تحت رهبری «ماهاتیر محمد» در رخدادی بی‌سابقه توانست با کسب ۱۲۱ کرسی به بیش از ۶ دهه حاکمیت بی‌رقیب حزب حاکم مالزی پایان دهد. در مقابل ائتلاف جبهه ملی که از سال ۱۹۶۴ حزب حاکم در مالزی بود، تنها توانست ۷۹۹ کرسی به دست آورد. این ائتلاف با رهبری نجیب رزاق در انتخابات سال۲۰۱۳ موفق شده بود ۱۳۳۳ کرسی به دست آورد.

نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی در سال ۲۰۱۵ به دلیل فساد مالی و دریافت رشوه از عربستان سعودی در طول انتخابات، مورد بازجویی قرار گرفت. رزاق البته این مبلغ را هدیه آل سعود به خود نامیده و گرفتن رشوه را رد کرده بود.

نخست وزیر پیشین مالزی و رهبر ائتلاف جبهه ملی مالزی بعد از انتخابات سال ۲۰۱۳، به اختلاس ۷۰۰ میلیون دلاری از شرکت توسعه استراتژیک مالزی موسوم به «ام. دی. بی. یک» متهم بود که رزاق اسناد مرتبط با آن را جعلی می‌دانست. بر اساس آن اسناد، طی سال ۲۰۱۳ و در جریان مبارزات انتخاباتی، بعد از دو معامله بزرگ، مبلغ ۶۲۰ میلیون دلار و سپس مبلغ ۶۱ میلیون دلار به حساب نجیب رزاق واریز شده بود. این رسوایی مالی رزاق که مربوط به رشوه سعودی‌ها به وی بود، در سال ۲۰۱۶ به خشم مردم و احزاب مخالف دولت و تجمعات هزاران نفری منجر شد.

 

در دوران نخست وزیری نجیب رزاق، مقامات بلندپایه مالزی دائما به عربستان سعودی سفر می‌کردند و در یک مورد وزیر دفاع مالزی اندکی پس از آغاز حمله جنگنده‌های عربستان به مردم یمن، با سفر به ریاض با مقام‌های امنیتی و نظامی عربستان دیدار و به طور ضمنی از این حملات حمایت کرده بود.

افزایش همکاری مالزی با عربستان و افشا شدن نقش عربستان در حمایت از نفوذ افراط‌گرایان در مالزی منجر به اعتراضات مردمی، اندیشمندان و برخی سیاسیون مالزی شد.

به گفته برخی تحلیل‌گران، عربستان به رزاق کمک‌ مالی می‌کرد تا سیاست خارجی مالزی را دیکته کند. در سال ۲۰۱۷ بعد از سفر ۴ روزه ملک سلمان پادشاه عربستان به کوالالامپور، در بیانیه مشترکی میان دولت مالزی و حکومت عربستان، ادعاهایی علیه ایران مطرح شد و مالزی در کنار عربستان ایران را به دخالت در امور دیگر کشورها متهم کرد.

بعد از انتشار اخباری مبنی بر فساد مالی نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی و گرفتن رشوه از عربستان، ماهاتیر محمد سیاستمدار کهنه‌کار و نخست وزیر دوران باشکوه مالزی، بار دیگر و این بار در سن ۹۲ سالگی، به عرصه سیاست بازگشت. وی رهبری ائتلاف مخالفان حزب حاکم را برعهده گرفت و توانست در انتخابات اخیر مالزی پیروز شود.

ماهاتیر محمد متولد سال ۱۹۲۵ و فارغ‌التحصیل پزشکی است. او که بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست‌وزیر مالزی بوده، نقش مهمی در حرکت مدرن‌سازی این کشور داشته و وضعیت این کشور را می‌توان به پیش و پس از نخست‌وزیری او تقسیم کرد.

رشد اقتصادی سالانه ۱۰ درصدی، بهبود چندین برابری استانداردهای زندگی و کاهش قابل توجه فقر، بی‌سوادی، مرگ و میر نوزادان و دیگر شاخص‌های رفاهی و اجتماعی از جمله دستاوردهای دوران موفق حضور وی در صدر دولت مالزی است.

وی چندین سفر به ایران داشته و ایران را یکی از «پیشگامان تمدن» بشری توصیف کرده است. 

فارس

پربیننده ترین خبرها