جنگ "اشباح" در سوریه

جنگ
دوشنبه 16 مرداد 1391 - 08:34

يک روزنامه انگليسي با هشدار درباره پيامدهاي جنگ در سوريه و تکرار اشتباهات افغانستان در اين کشور تأکيد کرد؛ ترک ها، اعراب و آمريکايي ها طي ماه هاي گذشته سيل حمايتهاي تسليحاتي و مالي خود را روانه سوريه کرده و به ساماندهي و آموزش عناصر مسلح پرداخته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه "دیلی تلگراف" در مطلبی با اشاره به حمایت قدرتهای خارجی از مخالفان در سوریه نوشت: ترک ها، اعراب و آمریکایی ها طی ماه های گذشته به حمایت گسترده تسلیحاتی از مخالفان پرداخته، و با ساماندهی و آموزش نظامی، تلاش کردند آنها را فعالتر و قدرتمندتر کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: قطر نیروهای ویژه خود را برای ارائه کمکهای لجستیکی و آموزش به مخالفان اعزام کرد؛ عربستان پا را فراتر از این گذاشته و در ایجاد مرکز فرماندهی در 60 مایلی مرز ترکیه و سوریه همکاری کرد؛ مأموریت این مرکز، آموزش و ارایه کمکهای اطلاعاتی، نظامی، و سلاح به عناصر مسلح است .. رییس جمهوری آمریکا نیز با عبور از مرحله زیرنظر گرفتن اوضاع، در فرمانی دستگاه های امریکایی را مأمور کرد به صورت علنی به مخالفان سوریه کمک کنند.

دیلی تلگراف خاطرنشان کرد: نمی توان نتایج و پیامدهای "جنگ اشباح" در سوریه را پیش بینی کرد؛ البته کسانی که خواستار کمک بیشتر به عناصر مسلح در سوریه شده اند، باید چشمهای خود را باز کنند، چراکه به نظر می آید آنها پیامدها و خطرهای چنین جنگهایی را نمی بینند.

این روزنامه انگلیسی با اشاره به پیامدهای جنگ افغانستان، تأکید کرد: تجربه همکاری سعودی – آمریکایی در جنگ افغانستان و "جنگ اشباح" در این کشور، همانطور که نویسنده معروف آمریکایی "استیو کول" گفته بود، دولت "نجیب الله" را سرنگون کرد، ولی این امر برای سالها موجب بی ثباتی و تقویت گروه های افراطی شد، و پیامدهای وخیم آن تا خارج از مرزهای افغانستان امتداد یافت.



پربیننده ترین خبرها