اتحادیه اروپا روند مسدودسازی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را آغاز کرد

اتحادیه اروپا روند مسدودسازی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را آغاز کرد
جمعه 28 ارديبهشت 1397 - 14:28

روند مسدودسازی در اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پس از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای، آغاز شد.

العالم - اروپا

اتحادیه اروپا امروز (جمعه) روند اجرای قانون مسدودسازی را برای مقابله با تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران، آغاز کرد.

قانون مسدودسازی در اتحادیه اروپا، کمپانی‌های این قاره را از همراهی و تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران منع کرده و رأی هیچ دادگاهی برای اعمال مجازات‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد.

این قانون اما تا کنون استفاده نشده و دولت‌های اروپایی به آن بیشتر به عنوان یک سلاح سیاسی در برابر آمریکا می‌نگرند تا قانونی برای تنظیم کردن معاملات با ایران، زیرا مفاد آن مبهم بوده و اجرای آن دشوار است.

«والدیس دومبروسکیس» معاون کمیسیون اروپا اما روز گذشته درباره موثر بودن قانون مسدودسازی برای ممانعت از همراهی بانک‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ابراز تردید کرده بود.

دومبروسکیس طی جلسه‌ای در پارلمان اروپا گفت: «با توجه به ذات سیستم بانکداری بین‌المللی قانون مسدودسازی می‌تواند اثری محدود داشته باشد، زیرا بسیاری از بانک‌ها از سیستم مالی آمریکا و واحد پول دلار برای تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند».

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

پربیننده ترین خبرها