تحلیل روز/

پایان نا آرامی ها در کازرون سوءاستفاده رسانه های معاند

پایان نا آرامی ها در کازرون سوءاستفاده رسانه های معاند
دوشنبه 31 ارديبهشت 1397 - 08:19

درحالی که تظاهرات مسالمت آمیز در اعتراض به یک تقسیم جغرافیایی معمولی مانند آنچه در همه دنیای دمکرات اتفاق می افتد در شهرستان کازرون فارس شکل گرفت، فتنه گران داخلی موقعیت را برای سوءاستفاده مناسب دیدند و البته رسانه های معاند خارجی کوشیدند تا از آن حداکثر استفاده حهت ناامن معرفی کردن ایران بنمایند.

العالم _ ایران / سیاسی

با آغاز اعتراضات مسالمت آمیز به یک تقسیم جغرافیایی متداول در کازرون  واقع در غرب استان فارس و 900 کیلومتری پایتخت رسانه های معاند بر آتش تفرقه دامن زدند و کوشیدند از این مساله طبیعی و متداول در کشورهای دمکرات بهره برداری سوء نمایند. رسانه های مذکور ابتدا با تمرکز بر سناریوی کشته سازی کوشیدند تا نام دو نفر از محکومین سابق را در شمار کشته شدگان این ماجرا بزرگ کنند، که البته در گام اول و حداقل برای مردم کازرون بدلیل شناختی که از سابقه این افراد وجود داشت پروژه کشته سازی به نتیجه نرسید. متعاقب آن و در حالی که جمعی از معترضین به منظور آرام سازی اوضاع و باهدف آگاه سازی به اداره پلیس راهنمایی شدند عده ای از معترضین در حمایت و به منظور آزادسازی ایشان به اداره پلیس مراجعه کردند که متاسفانه دراین میان تعدادی محدود با سر دادن شعارهایی هنجارشکنانه به اداره پلیس حمله برده قصد تسخیر این اداره و همچنین تصرف انبار اسلحه کازرون را کردند. بدیهی است در چنین شرایطی مسئولان امنیت منطقه بر تامین امنیت تاکید می کنند و در نتیجه از دو طرف عده ای مجروح و سه تن کشته می شوند.

در چنین شرایطی برخی از اموال مردمی آسیب جدی می بیند و نفوذ کنندگان در صفوف معترضین به خواسته های خود دست پیدا می کنند. استفاده از کوکتل مولوتوف و مواد اتش زا به انضمام اتش زدن چند خودروی دولتی  و به اتش کشیدن یک بانک بخشی از اقدامات فتنه گران را در این ماجرا تشکیل داده است و این درحالی است که رسانه های معاند از یک سو و مقامات امریکایی از دیگر سو بر بزرگنمایی حادثه تاکید کردند و با استفاده از ابزاری یک سویه و تحریک کننده و صدور پیام هایی ضمن حمایت از ناامنی وعده کردند در کنار ایرانیان در مقابل حکومت ایران می ایستند چنان که پمپئو وزیر تازه کار خارجه امریکا اعلام کرد ازمردم ایران که در حال تظاهرات علیه حکومت سرکوب گر هستند حمایت می کنیم.

تاملی در آنچه در روزهای اخیر در کازرون استان فارس اتفاق افتاد موارد زیر را شایسته توجهاتی به شرح زیر می نماید؛
 
اول اعتراضاتی نظیر انچه در کازرون افتاد قبل از هر چیز موید حاکمیت دمکراسی بر ایران است طبیعت چنین نظام هایی ان است که مردم ضمن مشارکت در حق تعیین سرنوشت کاملا نسبت به سرنوشت خود حساسند و آزادانه حق اظهار نظر دارند.

دوم؛ اگرچه متاسفانه در سایه نفوذ عده ای اخلال گر در صفوف معترضین پایان ماجرای کازرون آن چنان که انتظار می رفت با آرامش به پایان نرسید اما ا اگر در سایه اعمال هوشیاری بیشتر، چهره های نفوذی از مردم عادی امکان تشخیص می یافتند هیچ گاه این مساله به این شکل اتفاق نمی افتاد و این حرکت مانند اعتراضات مشابه سال قبل و اوایل امسال در کازرون به شکل مسالمت آمیز حل و فصل می شد.

سوم؛ اعتراضات کازرون در حقیقت گونه ای اعتراض صنفی بوده که از سوی مسئولان استانی و حتی کشوری شایسته برسی و تجدید نظر دانسته شده بود و اگر وجود افراد سوءاستفاده گر از آن در این ماجرا نبود حتما نتیجه ای جز آنچه اتفاق افتاد روی می داد دلیل این مساله نیز عدم سرایت این مساله به دیگر مناطق کشور است مناطقی که با مساله تقسیمات حغرافیایی بعضا درگیرند و خواسته هایی از این جنس دارند اما مطالبات خود را در سایه آرامش تعقیب می کنند. 

چهارم؛ واقعیت آن است که حتی در کنار مردم معترض بسیاری ازمسئولان همدلانه مشغول تحقق مطالبات مردم کازرون بوده اند اما و درخالی که مساله مطرح شده تنها در قالب یک پیش نویس مطرح شده بود و راهی طولانی برای عملیاتی شدن در پیش داشت، از ناحیه عوامل نفوذی مورد سوءاستفاده قرار گرفت و البته به تخریب اموال و آزار و آسیب مردم انجامید.

پنچم؛ در دمکرات بودن جمهوری اسلامی همین بس که با شفافیت کامل مساله نا آرامی های کازرون را پوشش داد و  از انعکاس حجم تخریب ها و خسارت های جانی و مالی پرهیز نکرد، امری که حداقل در کشورهای مجاور در منطقه نمونه ان یافت نمی شود و در دیگر کشورهای به اصطلاح دمکرات نیز مواردی این چنین اغلب با سانسور مواجه است.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها