ابطال رسمي 40سال ديكتاتوري در ليبي

ابطال رسمي 40سال ديكتاتوري در ليبي
پنج‌شنبه 19 مرداد 1391 - 17:55

پاريس (العالم) ـ سياستمدار ليبيايي انتقال آرام قدرت از شوراي انتقالي به كنگره ملي منتخب را يك موفقيت و پيروزي براي انقلاب ملت ليبي و بطلان رسمي بر 40 سال ديكتاتوري اين كشور دانست.

هادي شلوف نامزد سابق نخست وزيري ليبي روز پنجشنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد كه از مهمترين وظايف كنگره ملي تشكيل حكومت جديد، هيات موسسان تدوين قانون اساسي، ايجاد امنيت و ثبات و تحقق منافع ملي است.

شوراي ملي انتقالي ليبي چهارشنبه شب در مراسمي تاريخي و براي اولين بار بعد از گذشت چهل سال از ديكتاتوري معمر قذافي ، قدرت را به كنگره ملي عمومي (پارلمان) اين كشور منتقل كرد.

پارلمان ليبي كه دويست عضو دارد ،هفتم ماه ژوئيه گذشته با آراي مستقيم مردم و از طريق صندوق هاي راي انتخاب شد.

نامزد سابق نخست وزيري ليبي گفت: انتقال قدرت از شوراي انتقالي به كنگره ملي منتخب بزرگترين موفقيت و پيروزي براي انقلاب 17 فوريه است و انتقالي واقعي از حكومت ديكتاتوري 40 ساله، به حكومت منتخب دموكراتيك و برخاسته از اراده مردمي است.

وي با بيان اين كه انتخاب نخست وزير و اعضاي كابينه آينده، بستگي به توافقي دارد كه در كنگره ملي صورت مي گيرد، ابراز اميدواري كرد كه خود از جمله آنها باشد.

شلوف افزود كه وظايف بسياري بر عهده كنگره ملي است كه از جمله آنها انتخاب حكومت و زمينه سازي براي انتخاب هيات موسسان تدوين قانون اساسي است و بر لزوم انتخاب رييس كنگره ملي در سريعترين زمان ممكن براي انتخاب نخست وزير و وزرا تاكيد كرد.

وي اظهار داشت: ممكن است محمود جبريل مكلف به پذيرش سمت رياست دولت شود كه در آن صورت با چالش هاي بزرگ و در راس آنها امنيت مواجه خواهد شد.

شلوف خواستار آن شد تا حكومت از عناصر جديدي تشكيل شود تا اشتباهاتي را كه شوراي انتقالي مرتكب شد، تصحيح كند.

وي بر لزوم تشكيل حكومت جديد بر اساس شايستگي و كارآمدي براي حل مشكلات كشور و در راس آنها درگيريهاي قبيله اي و مهار آن و ممانعت از گرفتار شدن ليبي به سرنوشت سومالي تاكيد كرد.

شلوف تصريح كرد كه  شوراي انتقالي بسياري از قوانين مغاير با منافع ملي را وضع كرد، همچنين فساد اقتصادي در آن دوران گسترش پيدا كرد.

وي گفت: همچنين اقدام شوراي انتقالي در تعيين اشخاصي در منصب سفير و مناصب عالي ديگر، با قانون مغايرت دارد.
18:40

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها