تحلیل روز/

مرگ معارضان؛ اعتراف احمد طعمه به اشتباهات گسترده ائتلاف مخالفان

مرگ معارضان؛ اعتراف احمد طعمه به اشتباهات گسترده ائتلاف مخالفان
سه شنبه 1 خرداد 1397 - 12:35

نخست وزیر دولت موقت مخالف سوریه از نادرستی اقدامشان مبنی بر استفاده از سلاح از ابتدای انقلاب سخن گفت.

العالم _ سوریه

احمد طعمه در یک گفت وگو اظهار داشت: مخالفان هرگز تمایل نداشتند قدرت را به دست بگیرند، این در حالی است که این ائتلاف با تحریک حامیان خود، از شعار سرنگونی نظام در بیشتر سخنان خود استفاده می کردند.

وی اظهارات جدید خود را در حاشیه مذاکرات آستانه 9 و درست پس از تلفات سنگین گروه های مختلف مسلح و قطع حمایت بیشتر کشورهای عربی و منطقه ای ، ازمخالفان خارجی ایراد کرد.

ناظران معتقدند اظهارات احمد طعمه، اعتراف به ناکامی مخالفان خارجی در رسیدن به اهداف میدانی و سیاسی اشان است. 

از نظر سیاسی نیز طعمه پس از بروز اختلافات زیاد در این ائتلاف سخنان خود را ایراد کرد تا کمی خود را بازیافته و با این روش آبروی خود را در دولت امریکا حفظ کند.

پس از استعفای ریاض سیف رئیس این ائتلاف به دلیل وضعیت جسمی اش، خالد خوجه رئیس پیشین این ائتلاف، جرج صبرا رئیس پیشین به اصطلاح شورای ملی و سهیر الاتاسی مسئول هیات هماهنگی، از عضویت در این ائتلاف استعفا دادند.

پیش از آن نیز قطع حمایت و ناکامی و ناتوانی در پرداخت حقوق اعضای این ائتلاف موجب شد دولت موقت، آشکارا و غیر آشکارا از تغییر مواضع  خود به حامیان ائتلاف خبر دهد.

این شکست ها پیش از برکناری ریاض حجاب از ریاست به اصطلاح هیات عالی مذاکرات روی داد که تغییرات و تحولات سوریه و قطع حمایت مالی کشورها به ویژه کشورهای خلیج فارس نیز از جمله دلائل دیگر بود. 

برخی از اعضای این ائتلاف از جمله سهیر الاتاسی، جرج صبرا، خالد خوجه و دیگران استعفای خود را با دلایلی مانند مخالفت با گزینه های تسلیم اجباری مردم سوریه توجیه کردند اما  در واقع این ائتلاف نیز به همان دلائل، همانند شورای ملی سقوط کرد. 
 
ائتلاف مخالفان در 11 نوامبر 2012 پس از توافق کشورهای منطقه و محافل بین المللی، بر ویرانه های شورای ملی ،در دوحه پایتخت قطر تشکیل شد.
 
معاذ الخطیب ریاست تشکل سیاسی نوپا را به عهده گرفت. در این میان، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، وزیرخارجۀ وقت قطر، که عهده دار ریاست کمیتۀ وزیران اتحادیه عرب در امور سوریه بود؛ وعده داد که فوراً به رسمیت شناختن این تشکل را در سطح عربی و خارجی در دستور کار قرار دهد.

الخطیب استعفا داد و پس از آن جرج صبرا، سپس الجربا، البحره ، خوجه، انس العبده ، سیف وعبدالرحمن به ترتیب به ریاست این ائتلاف رسیدند، ائتلافی که از آن فقط نامی مانده بود و حامیان  اش نیز کنار کشیده بودند.  

اما واقعیت این است که این ائتلاف از مدتها پیش و پیش از سخنان طعمه  که بیانگر غیر واقعی بودن همه شعارهای  مخالفان بود دچار مرگ تدریجی شد.

و شاید دلیل اصلی همه این تفکرات نادرست نیز تکیه کردن به خارج و تلاش برای به دست آوردن قدرت بود که به خاطر آن نیز دست به سلاح شدند.

محمد غريب
 

217

پربیننده ترین خبرها