اروپا نگران رویکردهای ضد اروپایی دولت آینده ایتالیا

اروپا نگران رویکردهای ضد اروپایی دولت آینده ایتالیا
پنج‌شنبه 3 خرداد 1397 - 19:26

در حالی که یکی از مهم ترین کشورهای اروپایی (ایتالیا) در آستانه روی کار آمدن یک دولت ضد اروپایی و پوپولیستی قرار گرفته است، بسیاری از مقامات آلمانی و اروپایی درباره برنامه های این دولت و خطرات آن ابراز نگرانی کرده اند.

العالم-اروپا

 "جوزپه کونته"، نامزد دو حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و حزب پوپولیستی"جنبش پنج ستاره" رهبری دولت ایتالیا را برعهده گرفت. حالا وی باید وعده‌های پوپولیستی احزاب پیروز در انتخابات را عملی کند.

ایتالیا، سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، نخستین کشور عضو این اتحادیه است که حال دولتی اروپاگریز و پوپولیستی دارد. "جوزپه کونته"، نامزد دو حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و حزب پوپولیستی"جنبش پنج ستاره" از سوی رئیس‌جمهور ایتالیا مأمور تشکیل کابینه شده است. این حقوق‌دان 53 ساله که حال چهره اصلی دولت ایتالیاست تا چند ماه پیش برای بسیاری از مردم این کشور ناشناخته بود.

پس از انتخابات ایتالیا و پیروزی دو حزب افراطی  این کشور، چانه‌زنی میان ماتئو سالوینی رهبر حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و لوئیجی دی‌مایو، رهبر حزب پوپولیستی "جنبش پنج ستاره" برای تشکیل دولت ائتلافی جدید به درازا کشید، چون هیچ‌کدام از این دو سیاست‌مدار حاضر به پذیرش دیگری در صدر کابینه نبود. این دو سرانجام بر سر یک نامزد بی‌طرف یعنی "جوزپه کونته" به توافق رسیدند و وی را به سرجو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا معرفی کردند.

کونته پس از دیدار با رئیس‌جمهور و دریافت مأموریت برای تشکیل دولت در نخستین کنفرانس خبری خود با اعتماد به نفس گفت که می‌خواهد "جایگاه ایتالیا در اروپا و جهان" را روشن کند و تصمیم دارد "رهبر دولت تغییر" باشد.

وی می‌خواهد وعده‌های انتخاباتی احزاب اروپاگریز و پوپولیستی ائتلاف دولتی ایتالیا را اجرا کند و با افزایش بودجه از سیاست‌های ریاضتی که هدف آنها کاهش بدهی‌های ایتالیاست، فاصله گیرد. دنبال کردن چنین سیاستی به معنای درافتادن با اتحادیه اروپا خواهد بود که در چند سال اخیر با اعطای چندین بسته کمک ‌مالی کلان، مانع از ورشکستگی دولت ایتالیا شده‌است.

احزاب دولت ائتلافی ایتالیا همچنین می‌خواهند آن بخش از توافق‌نامه‌های اتحادیه اروپا را که به گفته آنها به ضرر ایتالیاست، تغییر دهند. آنها وعده داده‌اند که قوانین پناهندگی را سخت‌تر خواهند کرد و صدها هزار پناهجو را هم از ایتالیا اخراج می‌کنند.

کنته در حال حاضر باید لیست کابینه خود را نهایی کند. وی طی چند روز آینده مذاکرات سختی را با دو حزب لیگ شمال و پنج ستاره که از وی برای تصدی پست نخست وزیری حمایت کردند، خواهد داشت.

پس از آن لیست وزیران کابینه باید توسط ماتارلا به تایید برسد تا پس از آن توسط کابینه رای اعتماد گرفته شود.

انتصاب "کنته" به دو ماه ابهام در سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو پایان خواهد داد.

 به نوشته هفته نامه "اشپیگل"، حالا در آلمان هم دولت و هم اپوزیسیون با توجه به رویکرد انتقادی اروپای رهبری آینده ایتالیا نگرانند.

"مایکل رات"، معاون وزارت امورخارجه آلمان در مصاحبه ای با هفته نامه "اشپیگل" اظهار داشته است که اروپا حالا بیش از هر زمان دیگری به یک شریک قابل اعتماد ایتالیایی نیاز دارد که مانند گذشته جایگاه خود را در قلب اروپا و نه در امنیت فریبکارانه ناسیونالیسم می بیند.

وی در عین حال گفت که بسیاری اظهار نظرهای ائتلاف جدید در رم دلیلی برای نگرانی است.

معاون وزیر امور خارجه آلمان با تاکید بر اهمیت یک دولت طرفدار اروپا در رم گفت: اتحادیه اروپا از همبستگی اعضای خود زنده است. ایتالیا و آلمان به عنوان اعضای اصلی این اتحادیه در حال حاضر به صورت کاملا ویژه موظفند برای همبستگی در اروپا و برای یک جامعه ارزشی قدرتمند و پایدار کار کنند.

"آنالنا باربوک"، رئیس سبزهای آلمان هم درباره ائتلاف جدید روی کار آمده در ایتالیا ابراز نگرانی کرده و در مصاحبه با هفته نامه "اشپیگل" اظهار داشت که ایتالیا در معرض تهدید پیشبرد یک رویکرد لیبرالیسم و بیگانه ستیز است. با این همه دولت جدید ایتالیا باید سریعا با یک موضع آشکار تشکیل شود. همچنین برای اعضای موسس این دولت هیچ تخفیفی درباره دموکراسی و حاکمیت قانون وجود ندارد. فاجعه بارترین مسئله این است که ما در برابر رویکرد منتقد اروپای دولت ایتالیا سر خم کنیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری شهروندان اروپایی به مزایای اتحادیه اروپا واقفند و دو سوم آن ها بر این عقیده اند که کشورشان از عضویت در این اتحادیه سود می برد همچنین گفت: شهروندان اروپایی می دانند که در بحران باید اروپا در کنار هم قرار گیرد. دولت آلمان نباید این اعتماد را به خطر بیاندازد.

"الکساندر گراف لامبسدورف"، از سیاستمداران حزب لیبرال دموکرات و معاون پارلمان اروپا هم در مصاحبه ای با یک رسانه آلمانی اظهار داشت که دولت آینده روی کار آمده در ایتالیا خبر خوبی برای این اتحادیه نیست.

"سباستین کورس"، صدر اعظم اتریش هم درباره برنامه های دولت آینده ایتالیا هشدار داده و آن را بسیار غیر مسئولانه دانست که می تواند یورو را به خطر بیاندازد.

وی با توجه به تحولات سیاسی در ایتالیا ابراز نگرانی کرده و گفت: پروژه های این کشور می تواند یورو را به خطر بیاندازد.

کورس برنامه های هر دو حزب افراطی در دولت ائتلافی آینده ایتالیا را بسیار غیر مسئولانه خواند. سباستین کورس همچنین با نگاهی به سیاست بدهی های دولت آینده ایتالیا گفت که این کشور هم می تواند در مسیر یونان قرار گیرد. ایتالیا در منطقه یورو کشوری با بیشترین بدهی های دولتی بعد از یونان است.

کمیسیون اروپایی و بانک مرکزی اروپا هم روز چهارشنبه انتقاد شدیدی به ائتلاف پیش رو در ایتالیا و برنامه های ضد اروپایی آن وارد کردند. دولت ائتلافی آینده در ایتالیا می خواهد با وجود بدهی های دولتی بالا کم تر صرف جویی کرده و به جای آن مالیات ها را کاهش دهد.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها