نگرانی هند از طمعکاری عربستان برای گران کردن نفت

نگرانی هند از طمعکاری عربستان برای گران کردن نفت
جمعه 4 خرداد 1397 - 13:10

نخست وزیر هند که در سالهای گذشته از امتیاز کاهش قیمت نفت برای پیش بردن سیاست های حزب خود سود جسته بود اکنون با تلاش عربستان برای عبور قیمت نفت از مرز 80 دلار در هر بشکه با چالش گران شدن نفت و در پی آن تضعیف منابع مالی دولت مواجه شده است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش روز جمعه روزنامه "تایمز او ایندیا"، دولت مودی پیش از این از نفت ارزان استفاده زیادی برد و با اعمال مالیات هرگونه کاهش قیمت سوخت را جبران کرد که این اقدام، قیمت را برای مصرف کنندگان سوخت در هند ثابت نگاه می داشت و درآمد دولت را بسیار افزایش داد.
اکنون با افزایش قیمت نفت خام دولت هند تحت فشار قرار گرفته است و مجبور است علیرغم کاهش درآمد خود قیمت برای مصرف کنندگان سوخت را کاهش دهد. 
قیمت بنزین و گازوئیل در جایگاه های سوخت هند به شکلی بی سابقه افزایش یافته است و این امر یک تحول منفی برای دولت مودی پیش از انتخابات سال 2019 محسوب می شود.
آنیل شرما یک تحلیل گر و مشاور در هند به این روزنامه در خصوص چالش جدید دولت مودی گفت: به احتمال زیاد دولت مرکزی مجبور خواهد شد بار دیگر مالیات غیر مستقیم را کاهش داده و از دولت های ایالتی درخواست کند تا مالیات بر ارزش افزوده را نیز کاهش دهند.
قیمت نفت برنت هفته گذشته در بازار های جهانی به 80 دلار در هر بشکه رسید. اما این قیمت هنوز هم با سطح پیشین خود یعنی 147.50 دلار در هر بشکه نفت خام فاصله دارد.
اما کاهش مالیات های محلی که بیش از نیمی از قیمت بنزین و گازوئیل را تشکیل می دهند، به امور مالی دولت هند فشار وارد خواهد کرد. این درحالی است که مشکلات دولت ناشی از یارانه برای نفت سفید و گاز خانی رو به افزایش است.
با توجه به گزارش شرکت مالی کوتاک، اگر قیمت هر بشکه نفت خام 70 دلار درنظر گرفته شود، مجموع یارانه دولتی برای سوخت در سال مالی 2019 به ارزش 35 میلیارد روپیه خواهد بود که این مقدار 100 میلیارد روپیه بیشتر از یارانه پیشبینی شده در بودجه دولت است.
درحالی که عربستان سعودی اشاره مستقیمی به قیمت گذاری مورد نظر خود برای نفت نکرده است اما بلومبرگ بر اساس گفته های منابع آگاه عربستانی گزارش داده است که عربستان سعودی خواهان افزایش قیمت نفت خام بالاتر از 80 دلار برای حمایت از ارزش سهام شرکت نفت ارامکو پیش از به فروش گذاشتن عمومی سهام آن می باشد.
با این حال کاهش فشار برای مصرف کنندگان سوخت امری ضروری برای دولت هند است. پالایشگاه های دولتی هند که 90 درصد از سهام بازار سوخت هند را در اختیار دارند، نزدیک به سه هفته پیش از آغاز انتخابات در ایالت کارناتاکا، قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش ندادند. انتخابات در چهار ایالت دیگر هند در سال جاری برگزار خواهد شد.
برای حزب مخالف کنگره که دولت مودی را مجبور به تشکیل یک دولت ائتلافی در کارناتاکا کرد، این یک فرصت سیاسی است و این حزب در حال برگزاری راهپیمایی های اعتراض آمیز به افزایش قیمت سوخت در دهلی نو و مومبای می باشد.
کنترل قیمت ها حتی برای چند روز به پالایشگاه های دولتی هند فشار زیادی وارد می کند و در نهایت سبب ضرر زدن آنها می شود. 
به گزارش ایرنا، پیش از این شرکتهای نفت هندی در اول و آخر هر ماه، قیمت بنزین و گازوئیل را بر اساس قیمت بازار تعیین می کردند.
دولت هند در سال 2010 میلادی قیمت گذاری بنزین و گازوئیل در بازار های هند را به عهده شرکت های وارد کننده نفت گذاشت.
هند از جمله کشور هایی است که به دلیل رشد روز افزون اقتصادی و روند صنعتی شدن سریع به شدت به انرژی و واردات نفت نیاز دارد.
این کشور بیش از 85 درصد از نفت مورد نیاز خود را از خارج کشور وارد می کند.

پربیننده ترین خبرها