هشدار نماینده عراقی درباره دخالتهای ترکیه

هشدار نماینده عراقی درباره دخالتهای ترکیه
دوشنبه 23 مرداد 1391 - 09:02

عضو مجلس نمايندگان عراق، تركيه را به تعامل دوگانه با ملل منطقه به دستور آمريكا متهم كرد و در باره عواقب دخالت آنكارا در امور داخلي بغداد و دمشق هشدار داد.

مخلص الزامل عضو فراكسيون ائتلاف ملي عراق، روز دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت: سفر وزير امور خارجه تركيه به منطقه كردستان عراق، بدون اطلاع دولت بغداد، مغاير با عرف و قوانين بين المللي است.
عضو فراكسيون ائتلاف ملي عراق در باره عواقب دخالت در امور داخلي سوريه نيز هشدار داد و افزود: نوري مالكي نخست وزير عراق در قبال بحران سوريه و دخالت طرف هاي خارجي خصوصا تركيه در اين بحران و امور داخلي عراق احساس مسئوليت مي‌كند و گروه هاي سياسي حاضر در دولت ائتلافي نيز با مالكي هم رأي هستند.

الزامل افزود: ديدگاه مالكي درباره بحران سوريه با عرف بين الملل مطابقت دارد. وي با تأكيد بر اين كه دخالت در امور داخلي سوريه عواقب وخيمي خواهد داشت، گفت: آمريكا و متحدانش تلاش مي‌كنند كه منافع رژيم صهيونيستي را در منطقه تأمين كنند و نظام هاي ضد اين رژيم را از بين ببرند.

الزامل، سفر احمد داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه به منطقه كردستان عراق را مغاير با قوانين بين الملل توصيف كرد و افزود: متاسفانه ديدگاه برخي گروه هاي سياسي عراق در خصوص سفر داود اوغلو به منطقه كردستان و كركوك مطلوب نبود.

وي خاطرنشان كرد: روند طبیعی تجربه دموكراسي در عراق، مسئولان منطقه كردستان اين كشور را دچار لغزش کرده و آنان را به تأسيس تشكيلاتي مجزا از دولت مركزي ترغيب كرده است.

عضو ائتلاف ملي عراق گفت: تركيه شاگرد گوش به فرمان آمريكا است و سياست تعامل دوگانه با ملل جهان و منطقه را از واشنگتن آموخته است.

وي افزود: آمريكا در برخورد با بسياري از حركت‌ها و قيام هاي ملل جهان عليه رژيم هاي مستبد خود، سياست دوگانه را در پيش گرفت و به آن ملت‌ها اجازه حركت در مسير انتخابي را نداد و ما هم اكنون اين نوع سياست آمريكا را در قيام‌هاي منطقه به وضوح مشاهده مي‌كنيم.

عضو ائتلاف ملي عراق گفت: مردم اردن، عربستان و بحرين مطالبات مشروعي دارند، اما رژيم‌هاي مرتجع و موروثي اين كشورها به جاي تحقق مطالبات مردم، آنها را سركوب مي‌کنند.

الزامل بحران سوريه را ساخته و پرداخته طرف‌هاي خارجي دانست و اظهار داشت: بحران سوريه ناشي از توطئه طرف‌هاي خارجي است و سرنگوني نظام حاكم سوريه ممكن است منجر به روي كارآمدن نظامي افراطي در اين كشور شود.

عضو فراكسيون ائتلاف ملي عراق خاطرنشان كرد: آتش بحران سوريه دامن همه را خواهد گرفت و به سرنگوني برخي رژيم‌ها، خصوصا رژيم‌هائي كه اين بحران را تشديد مي‌كنند، منجر خواهد شد.



پربیننده ترین خبرها