بیمارانی که نباید روزه بگیرند

بیمارانی که نباید روزه بگیرند
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 09:34

روزه گرفتن برای سلامت افراد سالم نه تنها ضرر ندارد که مفید هم هست چرا که معده و روده دائماً در حال مصرف دارو، غذا و ... هستند و اگر به آن‌ها استراحت دهیم یقیناً برای سلامتی مفید است.

العالم - ایران / علمی

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران توصیه‌هایی به روزه داران کرد و گفت: روزه گرفتن برای سلامت افراد سالم نه تنها ضرر ندارد که مفید هم هست چرا که معده و روده دائماً در حال مصرف دارو، غذا و ... هستند و اگر برای مدتی به آن‌ها استراحت دهیم یقیناً یک بازسازی معده و روده صورت می‌گیرد که برای سلامتی مفید است همچنین آنزیم‌ها و هورمون‌هایی که در بدن ترشح شده بهتر و مفیدتر کار خواهند کرد، بنابراین به طور کل در یک فرد سالم روزه نه تنها ضرر ندارد بلکه برای سلامتی‌اش مفید هم هست.

خسرونیا افزود: این روزها بسیاری از افراد درگیر این پرسش هستند فردی که سابقه بیماری گوارشی دارد می‌تواند روزه بگیرد یا خیر؟ این سؤال را نمی‌توان با بله و خیر پاسخ داد چرا که بیماری‌های گوارشی انواع مختلفی دارند که برخی ممانعت برای روزه گرفتن ندارد اما برخی از آنان می‌تواند برای بیمار خطرساز شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از بیماران باید داروهای خود را سر ساعت مصرف کنند، بنابراین روزه گرفتن برای این دسته از افراد که تحت درمان هستند، مناسب نیست مانند افرادی که با بیماری‌هایی چون ورم معده، زخم اثنی عشر، خونریزی معده و زخم معده دست و پنجه نرم می‌کنند، به هیچ عنوان نباید روزه بگیرد.

به گفته خسرونیا، اما یکسری بیماران هستند که به علت چاقی و بیماری‌های خاص چربی روی کبدشان زیاد است به عبارتی دیگر کبد چرب دارند، این دسته از افراد روزه گرفتن برایشان مفید هم هست و افرادی که درگیر اضافه وزن هستند فرصت خوبی دارند که از این یک ماه برای کنترل وزن خود اقدام کنند.

این متخصص گوارش اظهار داشت: همچنین افرادی که بیماری‌های حاد با علائم استفراغ شدید، اسهال شدید دارند و باید هر ساعت دارو مصرف کنند نباید روزه بگیرند. علاوه بر آن، برخی از بیماری‌ها هستند که علاوه بر مشکلانی که در دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند عارضه‌های قلبی، ریوی و خونی را در پی دارد که حتماً باید با مشورت پزشک روزه بگیرند.

وی اشاره کرد: عدم توجه به میزان آب دریافتی بدن در طول روز یا کاهش آب بدن به دلیل تعریق و حضور در گرمای بالا و همچنین روزه گرفتن، فرد می‌تواند باعث افزایش غلظت خون شود. میزان هموگلوبین خون در زنان باید بین ۱۲ تا ۱۴ گرم در دسی‌لیتر و در مردان بین ۱۴ تا ۱۶ گرم در دسی‌لیتر باشد و اگر این عدد در زنان از ۱۶ و در مردان از ۱۸ بالاتر برود، بیماری غلظت خون محسوب می‌شود. افرادی که هموگلوبین خونشان بین ۱۹-۲۰ و بالاتر از آن است، نباید روزه بگیرند.

به گفته خسرونیا، در صورتی که غلظت خون افزایش پیدا کند باعث خطر ایجاد آمبولی (یک توده داخل عروقی جداشده و در حال حرکت) و ترومبوز خونی (تشکیل لخته خون در داخل یک رگ خونی) خواهد شد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در پایان اشاره کرد: روزه گرفتن برای سلامت افراد سالم نه تنها ضرر ندارد که مفید هم هست چرا که معده و روده دائماً در حال مصرف دارو، غذا و ... هستند و اگر برای مدتی به آن‌ها استراحت دهیم یقیناً یک بازسازی معده و روده صورت می‌گیرد که برای سلامتی مفید است همچنین آنزیم‌ها و هورمون‌هایی که در بدن ترشح شده بهتر و مفیدتر کار خواهند کرد، بنابراین به طور کل در یک فرد سالم روزه نه تنها ضرر ندارد بلکه برای سلامتی‌اش مفید هم هست.

منبع: جام جم آنلاین

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها