در دیدار نبیه بری و نصرالله چه گذشت؟

در دیدار نبیه بری و نصرالله چه گذشت؟
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 15:22

«نبیه بری» رئیس مجلس لبنان پس از دیدار با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله، با اشاره به اینکه روابط جنبش امل با حزب الله ریشه دار و بسیار قوی است، گفت: من و نصرالله یک روح در دو بدن هستیم.

العالم - لبنان

بری این سخنان را در گفت و گو با روزنامه «الاخبار» لبنان (شماره امروز دوشنبه) و پس از دیدار اخیر با نصرالله عنوان کرده است.

جمعه شب گذشته نصرالله و بری، برای نخستین بار در 5 سال اخیر دیدار و گفت و گو کردند. دیداری که به نوشته این روزنامه از ساعت 9 شب تا حوالی اولین دقایق بامداد شنبه به طول انجامید.

این روزنامه لبنانی، پس از آن دیدار با بری گفت و گو کرد که در شماره امروز (دوشنبه) به همراه محتوای دیدار منتشر کرده است.

رئیس مجلس لبنان، دیدارش با دبیر کل حزب الله را «پس از طولانی شدن غیبت»، «بسیار عالی» توصیف و تاکید کرد: من و نصرالله در بیشتر موضوعاتی که مطرح شد، اتفاق نظری نزدیک به تطابق کامل داشتیم.

وی موضوعات مورد گفت و گو را منطقه ای و محلی دانست و یکی از اولویت های آن را لزوم تسریع در تشکیل کابینه و دولت جدید عنوان کرد.

بری در پاسخ به پرسش الاخبار، خود را یکی از کسانی برشمرد که بیشترین شور و شوق را برای مبارزه با فساد دارد و بیان داشت که مبارزه با فساد، امری لازم است که نباید از آن مسامحه کرد، بویژه اینکه ما در برابر خطراتی هستیم که همه ما را بدون استثنا تهدید می کند.

در دیدار بری و نصرالله چه گذشت؟

روزنامه الاخبار به نقل از منابع خود نوشت: برای این دیدار که در شام سالگشت پیروزی مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 انجام شد، تنها چند ساعت هماهنگی شد و دیداری در نوع خود، قابل توجه است.
در این دیدار «علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان و معاون سیاسی نبیه بری، و «حاج حسین الخلیل» معاون سیاسی نصرالله که هر دو محرم اسرار آنان محسوب می شوند، هم حضور داشتند.

به نوشته الاخبار، رهبران دو حزب بزرگ شیعی لبنان، درباره مسائل منطقه از سوریه، عراق، یمن و ایران تا بویژه فلسطین و تحولات داخلی لبنان گفت و گو کردند.

رئیس پارلمان لبنان و دبیرکل حزب الله، بر عدم نگرانی از خطر آمریکا و رژیم صهیونیستی به ویژه پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، تاکید کردند.

موضوعاتی چون شب موشکی (نبرد موشکی اخیر سوریه و رژیم صهیونیستی)، آزادسازی دمشق، بازگشت آوارگان و پناهجویان سوری، حتمی بودن عملیات در جنوب سوریه برای پاکسازی آن از تروریست ها، پرونده انتخابات و اوضاع عراق، بخشی از رایزنی دو طرف برسر اوضاع منطقه بود.

نصرالله و بری همچنین بر ضرورت حمایت کامل و با همه ابزارها از ملت فلسطین در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

پرونده های داخلی بحث داغ میان دو چهره ملی

رئیس پارلمان لبنان و دبیرکل حزب الله، نتایج انتخابات پارلمانی اخیر لبنان را که سه هفته پیش برگزار شد، مثبت دانستند و حضور گسترده مردم را تاییدی برای پایبندی به مقاومت، روند دولت سازی و برنامه سیاسی حزب الله و جنبش امل و همپیمانانش خواندند.

نصرالله و بری از انتخاب رئیس مجلس و تعیین نخست وزیر برای تشکیل کابینه رضایت خود را اعلام و ابراز امیدواری کردند که این اقدامات با تشکیل سریع دولت وحدت ملی فراگیر تکمیل شود.

به نوشته الاخبار در این دیدار فقط برای چند دقیقه بر سر سهم شیعیان در کابینه و چگونگی توزیع وزرا میان امل و حزب الله رایزنی شد.

دو طرف با تاکید بر حضور 6 وزیر شیعه در کابینه موافقت خود را برای دو نیم کردن این سهم اعلام کردند. بدین ترتیب 3 وزیر از سوی حزب الله و 3 وزیر از جنبش امل در دولت حضور خواهند یافت.

سپس نصرالله ضمن تکرار موضع حزب الله در جدایی ماموریت وزارت از نمایندگی مجلس، امور را به نبیه بری تفویض کرد و قرار شد پس از اینکه «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان، تقسیم بندی هر وزارت را مشخص کرد، اسامی وزرا از سوی حزب الله معرفی شود.

روزنامه الاخبار در این باره نوشت: الحریری خطای سیاسی فاحشی را در اظهاراتش مرتکب شده که گفته «حزب الله وزیری را معرفی نمی کند که شامل تحریم های آمریکا و سعودی باشد» چون هنوز این حزب شخصی را مشخص نکرده است.

الاخبار ادامه داد: اگر آمریکا و عربستان سعودی وزیر معرفی شده حزب الله را در فهرست تروریسم اضافه و او را تحریم کردند، آن وقت نخست وزیر از حزب الله می خواهد تا وزیری جدید معرفی کند؟

الحریری طی اظهاراتی چند روز پیش درباره تحریم های جدید علیه حزب الله و درج نام برخی از سران مقاومت در فهرست تروریسم از سوی آمریکا و شش کشور عربی خلیج فارس گفته بود: این نخستین باری نیست که چنین اتفاقی می افتد و بر حزب الله تحریم هایی وضع می شود. ما در کشوری دموکراتیک هستیم و باید برای منافع آن همکاری کنیم.

وی افزود: عقل حکم می کند که اشخاصی را که اتهاماتی بر آنان وارد شده است، به عنوان وزیر معرفی نکنیم. ما باید از دید قانونی ببینیم و نه چالشی.

نخست وزیر لبنان تاکید کرده بود که حزب الله، وزارت هیچ کدام از کسانی را که تحت تحریم های بین المللی هستند از ما نخواسته است.

دیگر موضوع داخلی مطرح شده نیز مبارزه با فساد بود که دو طرف با تاکید بر این مساله موافقت خود را مبنی بر ادامه راه با قدرت تمام از راه ها و ابزارهایی گوناگون اعلام کردند. ضمن اینکه پیشنهاد به عهده گرفتن ماموریت کرسی وزارتی «وزیر مشاور در امور توسعه اداری» از سوی «محمد فنیش» وزیر حزب الله نیز بررسی شد.

همچنین در این دیدار با مطرح شدن پرونده «استراتژی دفاعی لبنان» نصرالله با صراحت تصمیم گیری و اداره امور در این زمینه را به بری واگذار کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها