کره شمالی محور اصلی نشست امنیتی سنگاپور

کره شمالی محور اصلی نشست امنیتی سنگاپور
شنبه 12 خرداد 1397 - 18:15

مقام‌های ارشد دفاعی و نظامی آمریکا، ژاپن و استرالیا در نشست سنگاپور موافقت کردند تا در زمینه خلع سلاح کره شمالی با یکدیگر هماهنگ باشند.

العالم - آسیا

نشست امنیتی سنگاپور در حالی آغاز به کار کرده است که موضوع اصلی این اجلاس مساله کره شمالی است.

یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که دیدارش با رهبر کره شمالی مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است 12 ژوئن یعنی 22 خردادماه برگزار شود، مقام های ارشد دفاعی آمریکا، ژاپن و استرالیا توافق کرده اند برای خلع سلاح کره شمالی هماهنگی و همکاری نزدیکی داشته باشند.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا، ایتسونوری اونودرا وزیر دفاع ژاپن و ماریس پاین وزیر دفاع استرالیا موافقت کردند تا علاوه بر همکاری و هماهنگی در خصوص خلع سلاح کره شمالی، نظارت بر تلاش های پیونگ یانگ برای واردات نفت و سایر کالاها را نیز در آبهای منطقه ادامه دهند.

مقام های ارشد دفاعی سه کشور دیدگاه های خود را درباره نظامی کردن دریای جنوبی چین توسط پکن به اشتراک گذاشته اند.

وزیر دفاع ژاپن در این نشست گفت: من خواستار آن هستم که سه کشور برای دستیابی به هدف مربوط به نابودی سلاح های کشتار جمعی و همه موشک های بالستیک کره شمالی از طریق یک روش معتبر و قابل راستی آزمایی و غیر قابل بازگشت ، به تلاش های خود ادامه دهند.

وی همچنین خواستار حل و فصل مساله ربوده شدن شهروندان ژاپنی توسط کره شمالی طی سال های گذشته شده است.

وزارت دفاع کره جنوبی نیز پیش از این اعلام کرد: سونگ یونگ مو وزیر دفاع کره جنوبی و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در مذاکراتی که در نشست امنیتی سنگاپور انجام دادند، بر سر این مساله اشتراک نظر داشتند که دیدار آتی رهبران آمریکا و کره شمالی یک فرصت تاریخی برای خلع سلاح شبه جزیره کره است و می تواند یک ساختار مهم برای برقراری صلح پایدار و دائمی در منطقه باشد.

وزارت دفاع کره جنوبی افزود: دو طرف توافق کردند تا هماهنگی و ارتباطات خود را ارتقا دهند تا حمایت در سطح نظامی را برای ایجاد شرایط مثبت برای موفقیت نشست برنامه ریزی شده 12 ژوئن در سنگاپور ، تامین نمایند.

جیمز ماتیس در سخنانی گفت: فارغ از شرایط امنیتی در شبه جزیره کره، تعهد امنیتی واشنگتن در قبال سئول، خلل ناپذیر خواهد بود و این اتحاد امنیتی تغییر نخواهد کرد.

ایتسونوری اونودرا وزیر دفاع ژاپن نیز در نشست امنیتی سنگاپور هشدار داده است که جامعه بین المللی نباید به کره شمالی تنها به این خاطر امتیاز و پاداش بدهد که حاضر به شرکت در مذاکره شده است.

این در شرایطی است که هارجیت سینگ سجان وزیر دفاع کانادا نیز در سخنانی گفت: هیچ طرح و برنامه ای در سئول یا واشنگتن برای سرنگونی دولت کره شمالی یا تسریع روند آشتی و صلح با کره جنوبی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: هیچ طرحی برای تغییر نظام سیاسی یا فروپاشی کره شمالی وجود ندارد. هیچ طرحی برای تسریع روند آشتی و صلح با کره جنوبی وجود ندارد. آنها به دنبال بهانه ای نیستند تا نظامیان خود را به کره شمالی اعزام کنند.

این در شرایطی است که نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در سخنانی در نشست امنیتی سنگاپور به شدت از سیاست های حمایتی در عرصه تجارت بین المللی انتقاد کرده است.

وی تاکید کرد: کشورها در پشت دیوارهای حمایت هرگز قادر به یافتن راهکار نخواهند بود بلکه با پذیرفتن تغییر است که می توانند راهکارهایی را برای مقابله با چالش های تجاری پیدا کنند. هند از رژیم تجارت بین المللی آزاد و باثبات حمایت می کند.

نخست وزیر هند افزود: همکاری راهبردی جهانی دهلی نو با واشنگتن در تمامی زمینه ها گسترش و تعمیق خواهد یافت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها