با علم به مخالفت‌ سایر کشورها؛

رژیم صهیونیستی از نامزد شدن برای عضویت در شورای امنیت انصراف داد

رژیم صهیونیستی از نامزد شدن برای عضویت در شورای امنیت انصراف داد
جمعه 18 خرداد 1397 - 23:17

رژیم صهیونیستی از نامزد شدن برای کسب کرسی عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد انصرف داده است.

العالم _ فلسطین اشغالی

در شرایطی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار است روز جمعه پنج عضو غیردائم شورای امنیت را انتخاب کند، رژیم صهیونیستی، نامزدی‌اش برای عضویت در این شورا را پس گرفته است. 

یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته سازمان ملل 193 کشور عضو دارد، اما نمایندگان برخی کشورها در روز رأی‌‌گیری برای انتخاب اعضای غیردائم شورای امنیت فراموش می‌کنند که رأی‌گیری‌ای در کار است و در آن حاضر نمی‌شوند. 

شورای امنیت 15 عضو دارد که 5 عضو آن شامل انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا اعضای دائمی هستند. 10 عضو دیگر غیردائم هستند که برای انتخاب 5 عضو هر ساله رأی‌گیری می‌شود. 

انتخاب 5 عضو غیردائم شورای امنیت از میان گروه‌های منطقه‌ای در سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد و کشورها برای کسب مجوز 2 ساله بایستی دو سوم آرای موافق را به دست بیاورند. 

«آفریقا»، «آسیا-اقیانوسیه»، «آمریکای لاتین و کارائیب»، «اروپای غربی و سایرین» و «اروپای شرقی» پنج گروه منطقه‌ای در سازمان ملل هستند که هر یک نامزدهایی برای این انتخاب دارند. 

خبرگزاری فرانسه نوشته انتظار نمی‌رود در جلسه رأی‌گیری روز جمعه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ بدهد. تنها نتیجه نامشخص، سهمیه کشورهای آسیا-اقیانوسیه است که اندونزی و مالدیو هر دو به دنبال کسب آن هستند. 

بعد از انصراف رژیم صهیونیستی، انتظار می‌رود بلژیک و آلمان دو کرسی مربوط به «گروه اروپای غربی و سایر» را به دست بیاورند. 

در بلوک آفریقا، طبق توافقات صورت گرفته در اتحادیه آفریقا، کرسی به آفریقای جنوبی تعلق خواهد گرفت. جمهوری دومینیک هم سهمیه آمریکای لاتین را از آن خود خواهد کرد.

هر کدام از بلوک‌های منطقه‌ای در سازمان ملل فرایندهایی خاص خود برای انتخاب نامزدهای تصدی کرسی شورای امنیت دارد. 

یک دیپلمات درباره انصراف رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل در نهایت تصمیم به انصراف گرفت چون متوجه شد که شانسی برای انتخاب ندارد و در نهایت، با 30، 40 یا 50 رأی موافق، شرمسار خواهد شد.»

پربیننده ترین خبرها