تحلیل روز/

سوریه تحولات میدانی و قانون اساسی

سوریه تحولات میدانی و قانون اساسی
چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 13:11

گروه های مخالف سوری تاکنون هیچ لیست و فهرستی از اسامی نمایندگان خود در کمیته بررسی و تدوین قانون اساسی سوریه ارائه نکردند.

العالم - تحلیل روز 

مخالفان سوری با برخی از کشورهای عربی بر سر تشکیل این فهرست اختلاف شدیدی دارند به خصوص این که دعوت شدگان به آن باید از شرکت کنندگان در کنفرانس گفتگوی ملی سوری–سوری که در شهر سوچی روسیه برگزار شد باشند این بدان معناست که مخالفان سوری تحت حمایت عربستان که تاکنون چندین نامه درخواست برای حضور و شرکت در کمیته بررسی و تدوین قانون اساسی سوریه ارائه کرده اند خارج از این لیست قرار می گیرند.

استفان دی مسیتورا فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه اکنون در جستجوی «برداشت و تصوری» در خصوص فعالیت این کمیته، محل تشکیل جلسات آن و شمار اعضای آن است؛ بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع نزدیک و آگاه ، کمیته بررسی و تدوین قانون اساسی سوریه 150 عضو خواهد داشت و این تعداد خیلی زیاد است و هنوز نهایی نیست و به احتمال زیاد در فرایند گفتگوها در آینده، شمار اعضا کاهش یابد.

دی میستورا خواستار آن شد تا نخستین جلسه این کمیته در ژنو برگزار شود و هیچ یک از طرفین با این درخواست مخالفتی نکرد ولی زمان برگزاری نخستین نشست این کمیته همچنان دور است. قبل از آن که فعالیت کمیته بررسی و تدوین قانون اساسی سوریه برگزار شود چند نکته و موضوعی است که باید بررسی شود؛ از جمله این موضوعات شمار شرکت کنندگان، محل برگزاری و ساز و کار رای گیری در داخل آن و همچنین مدت زمانی است که باید برای فعالیت آن تعیین شود.

اخبار موجود حاکی از آن است که شمار اعضای این کمیته به 150 نفر خواهد رسید که پراکندگی اعضا بدین صورت است: 50 نماینده برای دولت 50 نماینده برای مخالفان و 50 نماینده نیز برای گروه های جامعه مدنی.

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در نشست خبری اخیر خود تاکید کرده بود که اکثر کرسی های این کمیته باید به دولت سوریه متعلق باشد و این که رای گیری با اجماع صورت بگیرد و فعالیت های این کمیته باید بر اساس قانون اساسی کنونی آغاز شود. 

البته در عرصه میدانی نیز باید گفت دولت سوریه در زمینه بررسی و حل بیش از یک پرونده و موضوع تلاش می کند و مهم ترین آن ها پرونده مربوط به تنش در جنوب این کشور در سایه لجاجت ها و مزاحمت های گروه های مسلح و همچنین پرونده های شمال شرق سوریه و حضور امریکا و میزان امادگی گروه موسوم به شورای سوریه دموکراتیک برای مذاکره است.

شاید بررسی قانون اساسی سوریه در گرو تحولات میدانی باقی بماند زیرا هنوز برخی به این تحولات امید دارند و اصل حاکمیت دولت بر همه مرزهای سوریه در شمال و شرق و جنوب این کشور را رد می کنند و حتی هنوز از تروریست ها حمایت می کنند تا جایی که عناصر مسلح در تازه ترین مورد از منطقه التنف تحت سیطره آمریکا به شهر تدمر یورش بردند.

عرصه میدانی و سیاسی سوریه به تلاش و همکاری همزمانی نیاز دارد که دمشق و دولت سوریه تاکنون از آن بخل نورزیده است و تنها در موارد ضروری به گزینه نظامی اقدام کرده است زمانی که فراخوان ها و دعوت ها برای گفتگو و آشتی نتیجه و سودی نداشته است. تجربه نشان داده است که دولت سوریه به هیچ وجه در خصوص حاکمیت خود بر سرزمین و قانون اساسی با هیچ کسی سازش نخواهد کرد و مخالفان سوری باید به خود رحم کنند و خود بزرگ بینی را کنار گذارد و به خارح دل نبندد.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها