عربستان در باتلاق یمن؛ کلاه سبزهای آمریکایی در یمن چه می کنند؟

عربستان در باتلاق یمن؛ کلاه سبزهای آمریکایی در یمن چه می کنند؟
جمعه 25 خرداد 1397 - 20:48

عربستان ششم فروردین سال 1394، حمله همه جانبه ای را علیه یمن آغاز کرد. سعودی ها با این تصور که می توانند حداکثر ظرف چند ماه نیروهای ارتش یمن را شکست بدهند و کشور بزرگ، غنی و ریشه دار یمن را برای همیشه به خاک خود ضمیمه کنند به این ریسک خطرناک دست زدند. اما به تدریج که هیجان مقامات آل سعود فروکش کرد و احساسات و هیجانات کاذب آنان فروریخت به این حقیقت پی بردند که اشتباه بزرگی مرتکب شدند.

العالم - یمن

اشتباهی که هزینه های سنگینی بر عربستان سعودی و متحدان منطقه ای و بین المللی آن تحمیل کرده است. امروز یمن که زمانی حیات خلوت عربستان بوده است به مهم ترین دغدغه این کشور تبدیل شده است. عربستان برای خروج از باتلاق یمن حتی به استفاده از بمب های خوشه ای مبادرت ورزید، سلاح هایی که صرف نظر از این که در زمره تسلیحات ممنوعه بین المللی قرار دارد یا خیر؛ یکی از عوامل اصلی کشتار گسترده در یمن و نسل کشی در این کشور به حساب می آید.

تقریبا روزی نمی گذرد و در آن یک یا چند کودک یمنی بر اثر تجاوز نظامی سعودی ها و اماراتی ها شهید می شوند. اما بعد از این که هیچ یک از این راهکارها موثر واقع نیفتاد شاهزاده بن سلمان ولیعهد سعودی در سفر به کشورهای مختلف و دیدار با سران این کشورها چراغ سبز حمله همه جانبه به الحدیده را دریافت کرد. از این جا بود که دست داشتن کشورهای انگلیس و امریکا و رژیم صهیونیستی در توطئه علیه مردم مظلوم یمن علنی شد.

همین دیروز بود که دو رسانه مطرح غربی ها دست داشتن انگلیس و آمریکا در تجاوز ائتلاف تحت فرماندهی سعودی و اماراتی به بندر الحدیده را تائید کردند.

روزنامه انگلیسی گاردین و روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اعلام کردند انگلیس و امریکا در تجاوز زمینی ، دریایی و هوایی ائتلاف متجاوز به بندر الحدیده یمن مشرف بر دریای سرخ دست دارند.

اندرو میچل در مقاله ای در روزنامه گاردین نوشت: انگلیس به طور صریح و اشکار از حمله نظام سعودی به یمن و مشخصا الحدیده حمایت می کند و دولت انگلیس از خانواده ها و مردم مظلوم یمن که هر لحظه خود را در معرض اصابت گلوله ها و خمپاره ها و راکت ها می بینند حمایت نمی کند

روزنامه نیویورک تایمز نیز در مقاله ای نوشت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سران سعودی و اماراتی را به جنگ افروزی های بیشتر ترغیب می کند و می گوید هر سلاحی که بخواهند برای کشتار مردم یمن در اختیار آنان قرار می دهد.

از سوی دیگر محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفت: ائتلاف متجاوز به یمن در راس آن آمریکا و انگلیس مسئول حمله به بندر الحدیده یمن و پیامدهای فاجعه بار انسانی آن هستند.

حال در چنین شرایطی سیاست یک بام و دو هوای غربی ها و آمریکا در خصوص تحولات یمن به خصوص بندر الحدیده شکل عملی به خود می گیرد. این روزها حامیان غربی و آمریکایی عربستان در صدد برآمده اند تا توزیع نقش ها و ایفای نقش پلیس خوب و بد، سعودی ها را از باتلاق بزرگ یمن نجات دهند.

بدون تردید امروز یمن برای سعودی ها شبیه ویتنام آمریکایی ها شده است. امریکایی ها و غربی ها در ظاهر به گونه ای وانمود می کنند که حامی مردم یمن هستند ولی آن چه واقعیت دارد این است که کار خودشان را می کنند. همین چند روزیش بود که یک مقام مسئول در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به شبکه تلویزیونی الحره گفت: آمریکا یگان های ویژه ای در یمن دارد که کمک هایی به ائتلاف متجاوز سعودی علیه ارتش یمن ارائه می کند.

این مقام مسئول به مکان های حضور یگان های ویزه آمریکا در یمن بنا به دلایل امنیتی و تدابیر حمایتی از آنان هیچ اشاره ای نکرد.این در زمانی است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز پیشتر فاش کرد نیروهای ویژه ارتش آمریكا موسوم به «گرین برت»  (کلاه سبز) مخفیانه به ارتش عربستان در جنگ یمن كمک می‌كنند. 

انگلیس نیز به تازگی در خصوص حمله به الحدیده یمن هشدار داد و تشکیل نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی اوضاع انسانی و بشری در یمن را خواستار شد. ایا ممکن است آمریکا و انگلیس از یک سو مدعی دلسوزی و حمایت از حقوق بشر و دفاع از حقوق کودکان باشند و از سوی کشتار وحشیانه و نسل کشی در یمن را ندید بگیرد؟ آری این همان سیاست یک بام و دو هوای غربی است سیاستی که نفاق را به اوج خود رسانده است.

سید محمد مسعودی علوی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها