طومار 100شخصيت مغربي دراعتراض به پادشاه

طومار 100شخصيت مغربي دراعتراض به پادشاه
جمعه 3 شهريور 1391 - 07:29

دبيركل سابق كنگره ملي عربي مغرب، تعظيم دربرابر شاه و آيين بيعت با او را اقدامي اهانت آميز و خفت بار و مغاير با ارزش هاي انساني و اسلامي برشمرد و از امضاي طومار يكصد شخصيت مغربي در اعتراض به اين آيين خبر داد.

"خالد السفياني" جمعه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: بيش از يكصد شخصيت بارز سياسي، صنفي و حقوقي مختلف به همراه اسلامگرايان و شخصيت هاي مستقل در مغرب طوماري امضا كرده اند و در آن خواهان صدور رسمي دستور لغو اين آداب و رسوم شده اند كه به كرامت انساني خدشه وارد مي كند و با شيوه جديد حيات سياسي مغاير دارد.

وي خاطرنشان كرد: تعظيم كردن و بوسيدن دست پادشاه براي اداي احترام به او امري خفت بار و توهين آميز است.

السفياني به جنبش 20 فوريه در مغرب اشاره كرد و افزود: از ماه مارس گذشته بيانيه اي درباره تغييراتي كه شخصيت هاي مختلف خواهان آن شده بودند، صادر شد كه يكي از آنها، درخواست براي لغو اين آداب و رسوم اهانت آميز بود.

وي تصريح كرد: در مغرب رويكردي در راستاي ايجاد يك فرهنگ جديد و واقعي وجود دارد كه خواهان لغو همه اين آداب و رسوم و نمادهاي سلطه گري و رهايي از ميراث گذشته است.

يادآور مي شود كه عصر چهارشنبه (اول شهريور) مردم مغرب براي اعلام اعتراض به مراسم سالانه تعظيم مسئولان و وابستگان رژيم به پادشاه، مقابل پارلمان تجمع كردند.

اين تجمع با حمله نيروهاي امنيتي به مردم و خبرنگاران خاتمه يافت.

مسئولان، نمايندگان و وابستگان رژيم در مراسم سالگرد تاج گذاري كه امسال روز سه شنبه (31 شهريور) برگزار شد، مقابل "محمد ششم" شاه اين كشور تعظيم مي كنند.

مراسم وفاداري و بيعت يك مراسم رسمي در پادشاهي مغرب است كه هرساله در سي ام ماه ژوئيه (9مرداد) و در برخي موارد در تاريخ هاي ديگر برگزار مي شود.

گفته مي شود اين مراسم براي آن است تا از اين طريق با شاه مغرب و در روز به كرسي نشستن او تجديد بيعت و وفاداري شود؛ شاهي كه از 23 سال قبل بعد از مرگ حسن ثاني پدرش بر اريكه سلطنت تكيه زده است.

يكي از رهبران حزب عدالت و توسعه مغرب پيشتر اعلام كرده بود كه وزيران اين حزب هرگز جلوي پادشاه تعظيم نخواهند كرد زيرا تعظيم كردن فقط در برابر خداوند يگانه و متعال است.

7/23 - 19:06- tok

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها