3هزار تروریست در انگلیس به صورت مخفی زندگی می کنند

3هزار تروریست در انگلیس به صورت مخفی زندگی می کنند
شنبه 26 خرداد 1397 - 07:50

 یک کارشناس امور تروریسم انگلیس بابیان اینکه 20 هزار تروریست در این کشور تحت نظارت دستگاه‌های امنیتی قرار دارند هشدار داد که سه هزار تن دیگر خود را در میان افراد جامعه مخفی کرده‌اند.

العالم - اروپا 

به نقل از خبرگزاری رویترز «تمی تاپی اولودو» از راهبرد مقابله با افراط‌گرایی دولت انگلیس موسوم به «پرونت» به‌ شدت انتقاد و تصریح کرد که از هر 10 تروریستی که از سوریه و عراق به این کشور باز می‌گردد تنها یک نفر محکوم می‌شود. 

'پرونت' یکی از راهبردهای مبارزه با تروریسم ( The Counter-Terrorism and Security Act ) است که از بودجه‌ای بالغ‌بر 40 میلیون پوند برخوردار است. این طرح با هدف مبارزه با افراط‌گرایی و گرایش انگلیسی‌ها به تفکرات افراطی و گروه‌های تروریستی مطرح‌شده است.

اولودو گفت، هرچند تروریست‌ها به‌سادگی نمی‌توانند از مرزهای انگلیس داخل این کشور شوند، اما راهبرد پرونت نیز قدرت لازم برای مهار آن‌ها را ندارد. 

پیش‌ از این نمایندگان مجلس انگلیس خواستار تشدید تدابیر مبارزه با تروریسم شده بودند؛ با این‌حال اولودو مدعی شد که مخفی شدن تروریست‌ها در جامعه کار شناسایی کردن آن‌ها را دشوار کرده است. 

وی اضافه کرد، جوامع محلی بایستی پلیس و دستگاه‌های امنیتی را از بازگشت تروریست‌ها مطلع کنند.

بر اساس گزارش‌های رسمی حدود 700 انگلیسی که در میان آن‌ها شماری زن و دختر بسیار جوان بوده‌اند، از زمان شروع درگیری‌ها در سوریه به این کشور رفته‌اند هرچند برآورد می‌شود نیمی از آن‌ها برگشته باشند.

به گفته دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس، بیشتر این افراد از طریق خاک ترکیه برای پیوستن به گروه‌های افراطی و تروریستی از جمله داعش به سوریه و عراق رفته‌اند.

در حالی‌ که سطح هشدار امنیتی در انگلیس در مرحله شدید قرار دارد و احتمال حمله تروریستی به‌شدت محتمل است، وزیر کشور انگلیس اخیراً راهبرد جدید دولت این کشور برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم موسوم به «کانتست» را اعلام کرد. بر اساس این راهبرد پیشگیری و مبارزه با فضاهای تروریستی محور اصلی برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تروریسم به شمار می‌رود.

سطح هشدار امنیتی در انگلیس از سال 2014 به این‌ طرف در مرحله شدید قرار دارد. این امر بدین معناست که حمله تروریستی به‌شدت محتمل است اما قریب‌الوقوع نخواهد بود. 
سال گذشته سطح هشدار امنیتی برای دو بار به مرحله بحرانی (آخرین مرحله) رسید و دوباره به مرحله شدید پایین آمد. مرحله بحرانی یعنی «وقوع یک حمله قریب‌الوقوع تروریستی انتظار می‌رود».

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها