تحلیل روز/

الحدیده تا عیدفطر سقوط نکرد

الحدیده تا عیدفطر سقوط نکرد
شنبه 26 خرداد 1397 - 09:15

درحالی که صالح عفاش به نمایندگی مهاجمان به حدیده وعده کرده بود تا عید فطر امسال حدیده را به تصرف در خواهد آورد نه تنها این وعده تحقق نیافت بلکه یمنی ها می گویند دفاع ازحدیده تازه آغاز شده است.

العالم _ یمن

هجوم اماراتی، عربستانی به الحدیده بیش از یکماه است که آغاز شده است. در این هجوم واقعیت آن است که دو کشور امارات و عربستان تنها نیستند و بسیاری از کشورهای عربی و وابستگانشان و در عین حال برخی از کشورهای غربی دوشادوش نیروهای مهاجم برای فتح حدیده وارد عمل شده اند.

در این میان آمریکا در ظاهر با حمله به الحدیده اعلام مخالفت می کند و البته و در عمل از هر گونه کمکی به ویژه کمک های اطلاعاتی و آموزشی دریغ نمی ورزد. یمنی ها معتقدند نیروهای مهاجم از پشتیبانی آمریکا بهره مندند و آنجا که آمریکا می گوید به امارات کمک نمی کند جایی است که در واقع از کمک کردن ناتوان است. مقامات فرانسوی که اینک کشورشان به یک پای ثابت و مهم تحولات یمن تبدیل شده، رسما اعلام کرده اند آمریکا در امارات یعنی همه چیز و البته به همین خاطر است که عبدالملک حوثی چند روز پیش مهاجمین به حدیده را سربازان اتاق عملیات مشترک آمریکا، اسرائیل امارات و عربستان نامید.

درشرایط کنونی هادی رییس جمهور مستعفی به عدن سفر کرده و مدعی است جهت هماهنگی نیروهای مهاجم رهسپار این شهر شده است و این در حالی است که از سویی نه تنها هیچ اقبالی از سوی اماراتی ها نسبت به هادی وجود ندارد بلکه برخلاف انچه رسانه های حامی جریان اشغال مطرح می کنند این سفر در راستای چند سفر پیشین او به عدن صورت گرفته و اتفاقی نادر یا تعجب برانگیز نیست. درهمین حال رسانه هایی مثل الجزیره از تمرکز امارات بر چهره ای جدید در یمن خبر می دهند و می گویند امارات درصدد است احمد صالح پسر علی عبدالله صالح را برای آینده پس از تصرف کامل یمن، جایگزین منصور هادی کنند.

این گمانه زنی رسانه قطری که به نقل از یک روزنامه امریکایی بازتاب یافته درحالی مطرح می شود که از یک سو احمد صالح در داخل یمن دشمنان عمده ای در میان اغلب جناح های درگیر در یمن از جمله خود حزب موتمر دارد. معنای تمامی این کنش ها و واکنش ها در عرصه یمن آن است که علی رغم گذشت نزدیک به سه سال و نیم از جنگ در یمن، مهاجمین به یمن همچنان در تصمیم گیری درباره آینده این کشود _ به فرض حصول توفیق کامل در اشغال این کشور _ ناتوانند و این یعنی آنکه همچنان در توان خود در خروج پیروزمند از جنگ و یا تحمیل سازش بر مبارزان یمنی تردیدهایی جدی دارند.

امروز نماینده سازمان ملل در امور یمن به صنعا می رود تا پروژه مذاکرات را پیگیری کند. بدیهی است در شرایط کنونی که نیروهای اماراتی در تبلیغات، گاه خود را در چند کیلومتری و بعضا چند صد متری الحدیده معرفی می کنند انتظار این نماینده و البته کشورهای مهاجم و حامیان آن ها این باشد که از سویی یمنی ها از شروط پیش گفته شان کوتاه آمده باشند و از دیگر سو آن ها را آماده حضور در طرح صلحی مبتنی بر سلیقه عربستان و امارات بیابد. اما این در حالی است که از سویی یمنی ها به صراحت اعلام کرده اند الحدیده به هیچ وجه محل بحث و گفتگو واقع نخواهد شد و از دیگر سو بر این باورند که جنگ با اشعالگران در حدیده تازه شروع شده است.

به باور یمنی ها تاکنون هجوم اماراتی _ سعودی به الحدیده در ساحل و بدون مانع شروع و ادامه پیدا کرده است اما از این پس و چنانچه جنگ به دیوارهای شهر برسد و مهاجمین از راه هموار ساحلی بی بهره شوند آنگاه نوبت به جنگی رودررو می رسد جنگی که فاتح آن نیروی اراده ملت در برابر دشمن سرتا پا مسلح خواهد بود. تصاویر دیروز نماز عید فطر از الحدیده این اراده را به شکلی کامل به نمایش گذاشته بود.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها