مقابله عدم تعهد با سلطه گري غرب

 مقابله عدم تعهد با سلطه گري غرب
شنبه 4 شهريور 1391 - 09:50

قاهره (العالم) ـ رئيس كميته امور كشورهاي عربي در پارلمان مصر، مواجهه و تقابل جنبش عدم تعهد با سلطه گري غرب و در راس آن آمريكا و تحقق همگرايي اعضا حول محور آرمان هاي اين جنبش را از چالش هاي موجود براي عدم تعهد برشمرد.

محمد سعيد ادريس شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم درباره دستاوردهاي احتمالي اين جنبش در سايه رياست سه ساله ايران بر آن اظهار داشت: جنبش عدم تعهد در مرحله آينده با دو چالش مهم مواجه است. اولين چالش، همگرايي در داخل اردوگاه كشورهاي عدم تعهد است و برای تحقق اين امر، ايران باید مجموعه اهدافي را كه قابليت ایجاد اتحاد ميان كشورها را دارد، مطرح كند و هدف اصلي جنبش را همكاري ميان كشورهاي عضو قرار دهد.

وي افزود: دومين چالش، رهايي از سلطه آمريكا است و ايران بايد جنبش عدم تعهد را در چارچوب منافع مورد نظر كشورهاي عضو در راستاي رويارويي با سلطۀ امريكا و  جلوگیری از حاكميت مجموعه ارزش هاي سياسي تحميلي از سوي غرب، رهبري كند.

ادريس خاطرنشان كرد: تحميل دخالت نظامي غرب در كشورهاي ديگر، تسلط بر سازمان هاي بين المللي -به ويژه سازمان ملل- در راستاي منافع امريكا و سوء استفاده از مفاهيم ويژه (مانند موضوع استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي) در راستاي سلطه بر كشورهاي ديگر، چالش هایی هستند كه اين جنبش بايد با آن مقابله كند.

وي افزود: ايران در چارچوب رياست بر جنبش عدم تعهد مسئوليت بزرگي بر عهده خواهد داشت. از آن جمله مي توان به تعيين برنامه ها و اهداف جديد قابل تحقق براي جنبش در راستاي منافع كشورهاي عضو اشاره كرد، به گونه اي كه اهداف اين جنبش را از اهداف امريكايي ها متمايز كند.

رئيس كميته امور كشورهاي عربي در پارلمان مصر تأكيد كرد: فقدان رهبري حقيقي در جنبش عدم تعهد و نبود اهداف و افكار تأثيرگذار، منجر به پسرفت جايگاه آن و عضويت كشورهاي كاملا وابسته به امريكا و غرب در اين جنبش شده و اين امر به ضعف عملكرد اين نيروي بين المللي ضد استكباري انجاميده است.

اين كارشناس مصري گفت: جنبش عدم تعهد با گذشت زمان، در راستاي سازگاري با تحولات جديد در عرصه بين الملل دچار تغييراتي شده است.

ادريس تصريح كرد: اين جنبش از زمان تأسيس در سال 1961 ، نماينده يك نهضت مردمي مبارز در كشورهاي جهان سوم بود و در سال 1955 زماني كه استعمار هنوز پابرجا بود، جنبش رهايي از استعمار به شدت در حال مبارزه بود.

وي افزود: در آن زمان برخي كشورها مانند مصر، هند و كشورهاي ديگري در آفريقا و اروپاي شرقي جايگاه خودشان را بهبود بخشيدند و دستاوردهاي خوبي به دست آوردند.

ادريس اظهار داشت: جواهر لعل نهرو نخست وزير اسبق هند، جمال عبدالناصر رئيس جمهور اسبق مصر، مارشال تيتو رئيس جمهور اسبق يوگسلاوي و رهبران ديگر كشورهاي جهان توانستند ديدگاه سومي را به دور از جبهه بندي ميان امريكا و شوروي سابق به وجود آورند و با توجه به خيزش رو به رشد عليه استعمار، بر شمار كشورهاي ضد استكباري افزوده شد.

وي درباره تشكيل اين جنبش و پيوستن تعداد زيادي از كشورهاي جهان به آن گفت: در جنبش عدم تعهد كشورهاي مبارز و قدرتمند وجود دارند كه از ايدئولوژي ها و ديدگاههايي هماهنگ با اهداف و اصول اين جنبش در زمينه مبارزه با استعمار برخوردارند.

ادريس در عين حال خاطرنشان كرد: پيوستن برخي از كشورها به اين جنبش باعث تضعيف آن شده و آنها درخواست هايي براي هماهنگي با جهان چند قطبي و روی آوردن به افكار جديد مطرح کرده اند كه بر روش آزادي خواهانه اين جنبش تأثير گذاشته است.

Ma.20:42.24 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها