تحلیل روز/

آیا حدیده به باتلاق جدید متجاوزان تبدیل خواهد شد؟

آیا حدیده به باتلاق جدید متجاوزان تبدیل خواهد شد؟
چهارشنبه 30 خرداد 1397 - 12:41

تحولات روزهای گذشتۀ یمن نشان داد که استان حدیده به باتلاق جدید متجاوزان تبدیل شده است.

العالم - یمن 

صحنه های آتش گرفتن تعداد زیادی از خودروهای نظامی متجاوزان در مناطق ساحلی غرب یمن نشان می دهد که نیروهای یمنی هیچگاه تحت تأثیر هیاهوی رسانه های سعودی و اماراتی قرار نگرفته اند.

متجاوزان از زمان آغاز عملیات نظامی خود در مناطق ساحلی غرب یمن ابزار رسانه را نیز به خدمت گرفته و خودروهای نظامی و تعداد زیادی نیروهای خود را به رخ یمنی ها می کشند و تنها هدفشان ترساندن نیروهای یمنی است ولی معلوم و مبرهن است که نیروهای یمنی ترسی به دل راه نداده اند و مناطق ساحلی غربی را به باتلاق جدید متجاوزان سعودی و اماراتی تبدیل کرده اند.

ستاد اطلاعات جنگ ارتش و کمیته های مردمی یمن فیلم های متعددی را پخش می کند که نشان می دهد دهها خودروی نظامی سوختۀ متجاوزان در مناطق الفازه، الجاح، الدریهمی و اطراف  فرودگاه حدیده پراکنده شده است که این امر بیانگر دست زدن متجاوزان به حماقتی دیگر و متحمل شدن تلفات و خسارات فراوانی است.  

متجاوزان که بسیاری از نیروهای خود را در مناطق ساحلی از دست داده اند، گویا می خواهند هیاهوی رسانه ای خود را روی مساله فرودگاه حدیده متمرکز کنند و تحولاتی را که در دیگر مناطق غربی یمن اتفاق می افتد، نادیده بگیرند.

متجاوزان برای پنجمین بار اعلام کردند که کنترل فرودگاه حدیده را به دست گرفته اند ولی هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکردند. فرودگاه حدیده در منطقه ای باز و هموار قرار دارد که به گفته  بسیاری از کارشناسان امور استراتژیک، حفاظت از فرودگاه به علت حملات هوایی مداوم و دیوانه وار متجاوزان دشوار شده است و جنگنده های شناور در دریای سرخ نیز فرودگاه را به شدت زیر آتش گرفته اند.

با وجود هیاهوی رسانه ای متجاوزان برای نشان دادن خودشان به عنوان پیروز درگیری های چند روز گذشته، فرودگا حدیده هنوز به دست آنها نیفتاده است و متجاوزان با اعزام هزاران مزدور خود به سوی حومۀ جنوبی فرودگاه نتوانسته اند کاری از پیش ببرند بلکه با متحمل شدن صدها کشته و زخمی و خسارات سنگین همچنان تلاش می کنند که خود را پیروز نشان بدهند.

ارتش و کمیته های مردمی یمن اعلام کرد: متجاوزان و اشغالگران در مناطق ساحلی غربی متحمل دهها کشته و زخمی شده اند و بیش از 20 خودروی نظامی و زرهی با همۀ سرنشینان و جنگ افزارهای خود در درگیری های روز سه شنبه منهدم شد. نیروهای یمنی 10 خودروی زرهی را پس از فرار سرنشینانش به غنیمت گرفتند.

نیروهای دلاور ارتش و کمیته های مردمی روز سه شنبه عملیاتی را در مناطق النخیله و المجیلیس برای مسدود کردن مسیرهای لجستیک متجاوزان اجراء کردند و تاکنون در 5 منطقه این مسیر را مسدود کرده و در تیر رس خود قرار داده اند.    

منابع خبری میدانی در یمن اعلام کردند: جنگنده های متجاوز روز سه شنبه دهها بار فرودگاه حدیده را بمباران کردند که این بمباران ها باعث تخریب کامل باند فرود، سالن ها و دیگر زیر ساخت های فرودگاه شد. حملۀ هوایی به فرودگاه حدیده نشان می دهد که متجاوزان در پیشروی زمینی به سوی فرودگاه ناکام مانده و متحمل شکست های متوالی شده اند و با حملۀ زمینی به جنوب و غرب فرودگاه با پشتیبانی هوایی و دریایی می خواهند شکست و ناکامی خود را در اشغال استان حدیده و تصرف مناطق ساحلی غرب یمن جبران کنند.

منابع خبری میدانی همچنین افزوند: مزدورانی که از مناطق ساحلی غربی یمن به علت سنگینی حملات ارتش و کمیته های مردمی عقب نشینی کرده اند، توسط جنگنده های متجاوز بمباران شدند که در این بمباران ها 7 خودرو منهدم و دهها نفر از آنها کشته و زخمی شدند تا مجبور شوند که به جنگ خود با نیروهای یمنی ادامه دهند و یکی از دو گزینۀ پیشروی یا مرگ را انتخاب کنند. خبرها حاکیست که متجاوزان کشته ها و زخمی ها خود را که در میان آنها اتباع خارجی نیز وجود دارند، فقط با بالگرد جابجا می کنند.

کسانی که تحولات یمن را پیگیری می کند، به خوبی می داند که هدف عربستان سعودی و امارات از حمله به حدیده جبران ناکامی ها و شکست های 4 سال گذشتۀ خود است.

متجاوزان پی برده اند که در باتلاق جنگ فرسایشی گیر افتاده اند و دستاوردشان در این جنگ چیزی بجز رسوایی، بی اعتباری سیاسی، شکست میدانی و هزینه های سنگین نبوده است. بنابراین متجاوزان برای حفظ آبروی نماندۀ خود به مناطق ساحلی غرب یمن حمله کردند زیرا این مناطق از موقعیت جغرافیایی خوبی برای اجرای عملیات برخوردار است ولی درگیری های چند روز گذشته حدیده نشان داد که متجاوزان سعودی و اماراتی خود را در باتلاق دیگری گرفتار کرده اند و تصور می کردند که ظرف چند ساعت یا چند روز می توانند حدیده را تصرف کنند ولی پی برده اند که توطئه تصرف حدیده همچون توطئه اشغال یمن ظرف چند روز یا چند هفته، نقش بر آب شده است.  

به نظر می رسد که متجاوزان خود را در باتلاق دیگری به نام حدیده گرفتار کرده اند. کارشناسان معتقدند که امارات در حدیده به دنبال اهداف زیادی است.

کارشناسان یمنی می گویند که امارات قبلاً بنادر، جزایر و گذرگاه های آبی یمن را تصرف کرد و هم اکنون درپی اشغال استان حدیده و پیشکش کردن این استان به "طارق عفاش" و دار و دستۀ "علی عبدالله صالح" رئیس جمهوری پیشین یمن است زیرا این افراد که جیره خواران امارات در صنعاء و دیگر مناطق شمالی یمن بودند و با نیروهای تحت امر خود در این مناطق مستقر بودند، هم اکنون هیچ فعالیت سیاسی و نظامی در مناطق مذکور ندارند و امارات می خواهد که آنها را به صحنۀ سیاسی و میدانی برگرداند و در همین راستا هزاران مزدور خارجی و یمنیِ مرتبط با القاعده و دیگر گروه های تکفیری را به خدمت گرفته و اموال کلانی را به آمریکا، فرانسه و بریتانیا داده است تا بتواند آن افراد را در حدیده و دیگر مناطق ساحل غربی یمن مستقر کند.

روزهای آینده تحولات جدیدی به دنبال خواهد داشت و روزهای گذشته هم نشان داد که حدیده به لقمۀ راحت الحلقومی برای امارات یا عربستان تبدیل نخواهد شد بلکه به باتلاق جدیدی برای این دو کشور متجاوز تبدیل شده است. تنها مشکل اینجاست که بندر حدیده مهمترین بندر یمن است زیرا 70 درصد محصولات وارداتی و کمک های بشردوستانه از طریق این بندر به دست مردم استان های مختلف می رسد و اگر دامنۀ درگیری ها به بندر حدیده کشیده شود، بزرگترین بازندۀ این درگیری ها مردم نیازمند یمن خواهند بود.

راجه

214

پربیننده ترین خبرها