زید بن رعد به آل سعود حمله کرد

زید بن رعد به آل سعود حمله کرد
جمعه 1 تير 1397 - 07:20

زید بن رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی نسبت به حمله ائتلاف عربی به فرماندهی آل سعود به بندر الحدیده یمن گفت که این هجوم میلیونها غیرنظامی را در معرض خطر قرار می دهد.

العالم یمن

وی در آخرین سخنرانی قبل از پایان دوره اش در برابر اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت، من به شدت از حملات ائتلاف به فرماندهی عربستان سعودی و امارات به الحدیده نگرانم که تلفات زیادی را برای غیرنظامیان به همراه داشته و اثری مصیبت بار برای رساندن کمک های انسان دوستانه از طریق این بندر دارد، کمکهایی که می تواند جان میلیونها نفر را نجات دهد.  

زید بارها از حملات ائتلاف سعودی ضد مردم بی دفاع یمن انتقاد نموده و حتی در سی و ششمین دوره شورای حقوق بشر، اوضاع یمن را بسیار خطرناک توصیف کرده و تشکیل کمیته تحقیق درباره نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی در این کشور را خواستار شده بود.

منابع آگاه گفتند که در سالهای گذشته عربستان سعودی از کمیساریای عالی حقوق بشر به ویژه بن رعد الحسین شدیدا خشمگین بود خصوصا که وی با ارسال نامه هایی به عربستان سعودی گفته بود که در برابر نقض حقوق بشر توسط ریاض ساکت نخواهد ماند.       

زید سیاست آمریکا درباره جداسازی کودکان مهاجر از پدر و مادرشان که از طریق مکزیک به طور غیرقانونی وارد آمریکا می شوند را "بی رحمانه" دانست و توقف آن را خواستار شده است. 

وی خروج آمریکا از شورای حقوق بشر این سازمان را "ناامیدکننده" و "خبر ناگهانی" دانست. 

بن رعد ضمن محکوم نمودن نقض حقوق مسلمانان روهینگیا در میانمار، چین را به جلوگیری از فعالیت فعالان مستقل جهت ادای شهادت در برابر هیات های حقوقی وابسته به سازمان ملل متحد در این زمینه متهم نمود.   

وی حتی گفته بود که رژیم بحرین به تدوین قوانین ضد حقوق بشری و سرکوب جامعه مدنی ادامه می دهد که همین سبب شد که عبدالله بن فیصل جبر الدوسری معاون وزیر خارجه بحرین خواستار برکناری بن رعد شود. 

زید یکی از شاهزادگان خاندان حاکم بر اردن است که در سال 1964 متولد شد، به زبان های انگلیسی، ترکی و عربی کاملا مسلط و با زبان های فرانسوی و ایتالیایی تا حدودی آشناست.

محمد حسن قوچانی – شبکه خبری العالم

مترجم – سعید طبیعت شناس

پربیننده ترین خبرها