ديپلمات سابق مصري در بحبوحه نشست گروه نم تاكيد كرد:

راهكارهاي تهران وقاهره حلاّل بحران سوريه

راهكارهاي تهران وقاهره حلاّل بحران سوريه
يکشنبه 5 شهريور 1391 - 12:43

قاهره (العالم)- ديپلمات سابق مصري در بحبوحه نشست گروه نم با تاكيد بر حل سياسي بحران سوريه، ادغام دو پيشنهاد تهران و قاهره و مشارکت اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل در اين طرح، براي حل بحران دمشق را خواستار شد.

"عبدالله الاشعل" معاون اسبق وزير خارجه مصر روز يكشنبه درگفت وگو با شبكه خبري العالم، تمركز بر نقاط اشتراك طرح هاي ايران و مصر و در ادامه، مشارکت اخضر ابراهيمي (نماينده سازمان ملل در امور سوريه) در اين طرح براي يافتن راهكاري سياسي در خصوص حل بحران سوريه را خواستار شد.

وي با تاكيد بر اين كه هم اكنون سخن از مداخله نظامي مستقيم خارجي در سوريه مطرح نيست، افزود: مبنای همه تلاش هاي محافل بين المللي، مخالفت صريح و قاطع با مداخله نظامي در سوريه است. حتي لحن اظهارات مقامات امريكايي - كه هفته گذشته بر  لزوم مداخله نظامی واشنگتن تاکید می کردند- اکنون تغيير يافته و به تندي سابق نيست.

الاشعل خاطرنشان كرد: گروه هاي مسلح، به ويژه آنهايي كه از خارج از سوريه مي آيند، هيچ جايگاهي در اين كشور و منطقه ندارند زيرا افكار عمومي منطقه بر ضرورت توقف كشتار مردم و سازش سياسي و دوري ازمداخله نظامي در سوريه تاكيد دارد.

معاون اسبق وزير خارجه مصر افزود: بايد ارتش سوريه به عنوان يك پشتوانۀ مهم براي آينده اين كشور حفظ شود. مداخله نظامي به معناي از بين بردن اين ارتش است، همانگونه كه سال 2003 براي عراق اتفاق افتاد.

الاشعل تاكيد كرد: در اين مرحله فرصتي براي مداخله نظامي وجود ندارد زيرا امريكا درگير انتخابات است و اسرائيل نيز اصراري بر اين كار ندارد.

وي هشدار داد: پديده جديد تكفير در كشورهاي عربي به همه آسيب خواهد زد.

الاشعل گفت: بايد هوشيار بود تا اين گروه ها كه از دين براي رسيدن به منافع سياسي خود استفاده مي كنند، وارد مصر نشوند زيرا اين كشور هم اكنون در سينا با چنين مشكلي مواجه است.

وي نسبت به درگيري هاي مذهبی ميان سني ها و شيعيان در منطقه هشدار داد و تاكيد كرد: امريكا در صدد دامن زدن به اين اختلافات در كشورهاي عربي است تا مسلمانان به نمايندگي از اين كشور با يكديگر بجنگند.

الاشعل گفت: تكفير و طائفي گري آفتي براي كشورهاي عربي است و افراد فرهيخته و نخبه بايد نسبت بدان هوشيار باشند.

معاون اسبق وزير خارجه مصر با قدرداني از دو ابتكار سياسي ايران و مصر براي حل بحران سوريه، از دیگر دولت ها خواست با حمايت از مردم كشورهاي خود و جلوگیری از مداخله بيگانگان، مانع ايجاد شكاف و نفوذ گروه هاي خارجي شوند.

الاشعل تاكيد كرد: موضع مصر در زمان محمد مرسي رئيس جمهوري كنوني با مواضع اين كشور در زمان مبارك، تفاوت دارد. هم پيماني مصر و سوريه، در تاريخ معاصر بخشي از استراتژي منطقه بوده و بحران دراين بخش مهم از منطقه، براي دولت و مردم مصر بسيار زيانبار است.
 
الاشعل با پيش بيني پذیرش ابتکار مصر از سوی عربستان و تركيه، گفت: پيشنهاد قاهره در نشست اسلامي اخير مكه مورد استقبال كشورهاي اسلامي به ويژه ايران قرار گرفت.

MKH-25-22:44

پربیننده ترین خبرها