تحلیل روز/

جنگ روانی آخرین حربه تحالف عربی غربی در یمن

جنگ روانی آخرین حربه تحالف عربی غربی در یمن
پنج‌شنبه 31 خرداد 1397 - 11:48

برخلاف ادعای امارات ،سعودی و رسانه های عربی_غربی وابسته، هم فرودگاه الحدیده و هم بخش وسیعی ازساحل غربی همچنان دردست یمنی هاست.

العالم - یمن

نبرد الحدیده درنوع خود از کم نظیرترین و پیچیده ترین جنگهای تاریخ معاصر است؛ صرفنظر از نابرابری نظامی میان یمنیها و نیروهای عربی_غربی حاضر در جنگ و طولانی شدن ناباورانه این جنگ، آنچه این نبرد را از نمونه های مشابه آن درجهان ممتاز میکند حجم نیرو و جنگ افزاری است که در آن بکارگرفته میشود.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی با کمکهای اطلاعاتی و آموزشی و تسلیحاتی و مصر، بحرین، سودان و چند کشور آفریقایی دوشادوش امارات و عربستان صفوف اول مهاجمین به یمن راتشکیل میدهند.

درکنار اینها صفوف خیانتکاران داخلی در اشکال مختلف اعم از شمالیها، جنوبیها، سلفیها، لائیکها، اصلاحیها موتمریها و بلاخره مشایخ خودفروخته و چهره هایی که درمقابل دریافت دلارهای سعودی و اماراتی شرافت یمنی خود را معامله کردند درحقیقت به عنوان سربازان امارات عربستان و در قامت ستون پنجم دشمن در یمن کار را بر مبارزین یمن دشوار کرده اند.

در این میان کار حقوقی و سیاسی در سطح منطقه ای و بین المللی به نهادهایی چون اتحادیه عرب و شورای بحران زده خلیج فارس سپرده شده والبته درتقسیم کاری هدفمند، مهمه جنگ روانی درجهت تخریب مقاومت و ایجاد یاس و ناامیدی درمردم به صدها شبکه ماهواره ای و همچنین جمع گستردهای از سایتها وسوشالهای فعال درفضای مجازی سپرده شده است.

اگرچه درظاهر جنگ حدیده به شکلی جدی طی چهل روز اخیر و بامدیریت خاص امارات کلید خورده اما واقع ان است که طراحی برای فتح حدیده از اولین دغدعه های عربستان و امارات از روزهای آغازین جنگ بوده وبه باور عربستان و امارات حصول توفیق در اشغال حدیده درحقیقت تیر خلاص به یمنیها قلمداد میشده است ،چرا که به باور آنها فتح حدیده مساوی با محاصره زمینی هوایی و دریایی بوده وهست.

اما انچه درروزهای اخیر درصحنه حدیده میگذرد حکایت از ناتوانی ائتلاف درتحقق رویای اشغال است و بهمین خاطر حجم وسیعی از تبلیغات وجنگ روانی جهت تخریب روحیه مقاومت یمنی بسیج شده است.

براین مبنا روز سه شنبه رسانه های عربی و غربی در اقدامی هماهنگ و پرحجم ازاشغال فرودگاه حدیده بدون آنکه تصویری زنده از آن ارائه کنند خبردادند والبته ودرحالی که خود بیش از هرکس به این ادعا باور نداشتند به یکدیگر تبریک گفتند و در روز چهارشنبه (دیروز) مساله رامسکوت گذاره، آن رابه عنوان امری مسلم و قطعی نزد افکار عمومی پنداشتند و این درحالی است که تصاویر منتشر شده از یمنیها در مقابل ساختمان اصلی فرودگاه و عبور و مرور توام با آرامش آنها در فرودگاه حدیده پروپاگاند پرحجم عربی غربی را با سوالاتی جدی مواجه کرد.

تحولات میدانی این روزهای یمن نشان میدهد همزمان با حیثیت دول موسوم به تحالف ضد یمن، اعتبار رسانه ای آنها نیز بشدت آسیب دید و از این پس دول تحالف نه تنها بایستی در مقام پاسخگویی به افکار عمومی درخصوص دلایل ناکارامدی خود در صحنه جنگ در مقابل ملتی بی سلاح باشند بلکه باید بدنبال توجیهاتی جهت فرار از مهلکه عدم رعایت اصول مسلم صحت، دقت، و شفافیت در عرصه رسانه باشند. در این عرصه جدید نه ایران و نه موشکهای ایرانی بهانه ای محکمه پسند برای فرار از واقعیت میدان نخواهند بود.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها