بازی سرنوشت ساز ایران برابر پرتغال/ آیا توطئه ای درکار است؟

بازی سرنوشت ساز ایران برابر پرتغال/ آیا توطئه ای درکار است؟
يکشنبه 3 تير 1397 - 13:16

پس از بازی تحسین بر انگیز تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل ستارگان بی شمار تیم ملی اسپانیا و انتقاد کی روش از رفتار دوگانه داور اسپانیایی زبان این دیدار و همچنین نحوه انتخاب داورها، حالا خبرها حکایت از دستان پشت پرده از جمله توطئه اسپانسرها علیه تیم ملی دارد که در صدد رقم زدن اتفاقات غیر فوتبالی هستند.

العالم ـ گزارش

انتشار اخبار ناخوشایند و البته غیر رسمی همچون توطئه اسپانسرها علیه تیم ملی، درمیان بودن پای میلیاردرها و این که نمی خواهند رونالدو، مسی و نیمار از جام جهانی کنار بروند، این روزها به دغدغه ای در جامعه فوتبالی کشورمان تبدیل شده است.  

رفتار دوگانه داوران در بازی ایران و اسپانیا 

حرف و حدیث های فوتبالی پیرامون تیم ملی کشورمان درجام جهانی فقط به رسانه ها معطوف نیست، کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از بازی مقابل اسپانیا با واکنش به نحوه قضاوت دارو اروگوئه ای این دیدار گفت: "ما مربیان اصولا در موضع مناسبی برای صحبت درمورد داوری قرار نداریم ولی آنقدر بازی مقابل تیم های بزرگ و درجه یک دنیا برای ما مربیان سخت هست که توقع و فکرما این است که داوران توانایی و دانش مناسب را برای قضاوت در این دیدارها داشته باشند.

برای بازی ما مقابل اسپانیا همان طور که متوجه بودید داورانی از امریکای جنوبی که اسپانیایی زبان بودند را گذاشتند و بازیکنان اسپانیا به صورت دائم با داور صحبت می کردند. واقعا برخورد داور با بازیکنان دو تیم کاملا رفتار دوگانه ای بود. وقتی با اسپانیایی ها برخورد داشت یک مدل دیگر بود با محبت و متاثر از رفتار آنها، و وقتی با بازیکنان ما صحبت می کرد یا اخطارهای نادرستی که می داد بسیار برخورد تند و خشن و غیرقابل قبول داشت.

حتی داور چهارم به گونه ای رفتار کرد که من رفتم به سراغ ناظر بازی و گفتم اگر داور چهارم می خواهد من را بزند مشکلی نیست. به شدت این دوگانگی در رفتار داوران مشهود بود. "

همه چیز به سود اروپایی‌هاست

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بعد از بازی مقابل اسپانیا و باخت یک بر صفر مقابل این تیم در گفت و گویی صمیمانه با یکی از خبرنگاران انگلیسی زبان شیوه برگزاری مسابقات جام جهانی را به باد انتقاد گرفت و خاطرنشان کرد، واقعا همه چیز به سود تیم های اروپایی است.  آیا تیم های آسیایی مثل ایران می توانند 4 روز یکبار در چنین مسابقات مهمی به میدان بروند؟! در چنین شرایطی در جام جهانی تیم های اروپایی تیک آف می‌کنند و از بقیه تیم ها خود را جدا می‌کنند.

کی روش با بیان این که قبل از جام جهانی طبق تقویم فیفا، فقط تیم ها 15 روز برای حضور در جام جهانی فرصت دارند، این سوال را مطرح کرد که آیا این فرصت برای تیم هایی غیر اروپایی کافی است؟! این شرایط منصفانه نیست و فاصله ای بین فوتبال اروپا و سایر کشورها در آسیا رخ می‌دهد.

شیطنت روزنامه اسپانیایی 

روزنامه اسپورت اسپانیا پس از دیدار بازی ایران، با انتشار مصاحبه ای از کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی کشورمان بعد از شکست تیم ملی ایران مقابل اسپانیا دست به شیطنت زد و مدعی شد که کی روش اتهام بزرگی را به اسپانیا زده است.

این رونامه نوشت، کی روش بعد از شکست یک بر صفر مقابل اسپانیا اتهام بزرگی علیه اسپانیا و نظام انتخاب داوری فیفا مطرح کرد. سرمربی سابق رئال مادرید، اسپانیا را به معامله برای انتخاب داوران از منطقه آمریکای جنوبی متهم کرد.

این روزنامه در ادامه جوسازی علیه تیم ملی فوتبال کشورمان به نقل از کی روش نوشت، اسپانیا همیشه با داوران آمریکای جنوبی بازی می کند. ویژگی بارزی که داوران آمریکای جنوبی دارند این است که آنها می توانند به زبان اسپانیایی صحبت کنند.

یک اسپانیایی زبان دیگر داور بازی ایران شد

به رغم اعتراض های کی روش درخصوص انتخاب داور اسپانیایی زبان در بازی مقابل اسپانیا و تاثیر بازیکنان این تیم روی داور و در حالی که اعتراضات کادرفنی تیم ملی به عملکرد این داور در بسیاری از رسانه های جهان بازتاب یافت، اما بار دیگر یک داور اسپانیایی زبان برای بازی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل پرتغال انتخاب شد.

طبق اعلام فیفا، انریکه کاسرس، داور پاراگوئه‌ای دیدار تیم ملی ایران مقابل پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ را قضاوت خواهد کرد.

زبان پرتغالی نیز به زبان اسپانیولی نزدیک است و این موضوع می تواند یکی دیگر از ضعف های بزرگ کمیته داوران فیفا باشد که یک داور اسپانیایی زبان دیگر را برای قضاوت در بازی ایران انتخاب کرده اند.

اسپانسرها خطرناک تر از رونالدو

اگرچه نمایش خیره کننده کریس رونالدو مقابل سوپر استارهای اسپانیایی یک باردیگر ثابت کرد کریس می تواند یک تنه با 11 نفر بجنگد و پیروز میدان شود، اما امروز برای تیم ملی ایران، خطرناک‌تر از قدرت کریس رونالدوی غیرقابل مهار، تمایل اسپانسر‌ها به حفظ پرتغال در جام جهانی است.

خبرورزشی با انتشار گزارشی خاطرنشان کرده، بعد از آن که محمد صلاح و مصر خیلی زود از روسیه دیپورت شدند و مسی و آرژانتین هم در خطر حذف زودهنگام قرار گرفتند، حامیان مالی فیفا و اسپانسر‌های جام جهانی، نگران حذف پرتغال و کریس رونالدو هستند و می‌ترسند جام جهانی از ابرستاره‌های جذاب خالی‌تر شود.

اسپانسر‌هایی که میلیارد‌ها دلار هزینه کرده‌اند و برای بازگشت سرمایه و کسب سود سرشار چشم به جذابیت و محبوبیت کریس رونالدو، مسی و... دارند، آیا به راحتی اجازه می‌دهند ابزار‌های درآمدزایی‌شان خیلی زود از روسیه خارج شوند؟ آیا اسپانسر‌ها در دور سوم بازی‌های مرحله گروهی دست روی دست می‌گذارند تا مسی، نیمار، رونالدو، نویر و... با حذف احتمالی آرژانتین، برزیل، پرتغال، آلمان و... از چرخه جام جهانی کنار بروند؟!

شاید در نگاه اول، این پرسش‌ها یادآور توهم توطئه باشد، اما خوب که دقت کنید، پای میلیارد‌ها دلار و میلیارد‌ها بیننده وسط است. همان‌هایی که می‌خواهند روسیه به هر قیمتی حداقل تا یک‌چهارم نهایی در جام بماند تا ورزشگاه‌هایش خالی نشود، هیچ بعید نیست برای حفظ ستاره‌ها در جام جهانی، بازی‌های پشت پرده طراحی کنند...

نبرد با پرتغال و ابرستاره‌ای مثل کریس رونالدو کم بود، حالا باید با اسپانسر‌ها هم بجنگیم.

تحسین رویترز از عملکرد تیم ملی ایران به رغم نابرابری ها

در همین حال خبرگزاری رویترز در توصیف عملکرد تیم ملی فوتبال ایران نوشته است، علیرغم نابرابری ها، کارلوس کی روش ایران را به قله های جدیدی رسانده و با وجود حضور در یک گروه دشوار اسپانیا، پرتغال و مراکش، ایران بازی قهرمانانه ای را در تاریخ 15 ژوئن با اسپانیا انجام داد و اگر آن ها عملکرد خود برابر اسپانیا را مقابل پرتغال هم تکرار کنند به مرحله حذفی صعود خواهند کرد. 

پربیننده ترین خبرها