آمریکا در پیام محرمانۀ خود از معارضان سوری چه خواست؟

آمریکا در پیام محرمانۀ خود از معارضان سوری چه خواست؟
يکشنبه 3 تير 1397 - 15:34

پس از پیروزی های بزرگی که ارتش سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی در مناطق مختلف کشور خصوصاً دمشق به دست آورد، چشم ها هم اکنون متوجه شهر درعا است زیرا ارتش می خواهد که با اجرای عملیاتی این شهر را از اعضای باقیمانده گروه های تروریستی پاکسازی کند ولی  به نظر می رسد که این عملیات با موانعی همچون مخالفت آمریکا روبرو شده است.

العالم - سوریه 

چند ماه پیش آمریکا به سوریه درباره اجرای عملیاتی نظامی در استان درعا – مشمول طرح آتش بس – هشدار داد . این در حالیست که هواپیماهای ارتش سوریه همچنان اعلامیه هایی را در استان درعا با هدف زمینه سازی برای اجرای عملیات آزادسازی آن توزیع کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با آمادگی ارتش سوریه برای اجرای عملیات نظامی در استان درعا، هشدار داد که اگر آتش بس در مناطق جنوبی سوریه شکسته شود، دست به اقداماتی "قاطع و بجا" خواهد زد.

همه ما مصاحبه اخیر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با شبکه العالم را به یاد می آوریم و دیدیم که بشار اسد در این مصاحبه گفت که درعا به زودی آزاد خواهد شد یا با آشتی یا با اعمال قدرت.

به دست گرفتن کنترل استان درعا باعث تأمین امنیت استان دمشق خواهد شد زیرا درعا به دمشق نزدیک است و ناگفته نماند که وقوع هر گونه تحولات منطقه ای و میدانی باعث خواهد شد که افراد مسلح مستقر در استان درعا بار دیگر به غوطه و دمشق حمله کنند.

-آمریکا از گروه های مسلح می خواهد به اقدامات تحریک آمیز واکنش نشان ندهند

در این بحبوحه، گروه های مسلح جنوب سوریه با انتشار خبری اعلام کردند که روز پنجشنبه هفته گذشته نامه ای از آمریکا با موضوع آخرین تحولات میدانی و تهدیدهای ارتش سوریه دریافت کرده اند.  

در این نامه آمده است: دولت آمریکا از گروه های مسلح خواسته است به اقدامات تحریک آمیز ارتش سوریه واکنش نشان ندهند.

منظور از عبارت "اقدامات تحریک آمیز" تهدیدهای ارتش سوریه مبنی بر اجرای عملیاتی نظامی در بخش جنوبی این کشور و اعزام نیروهای بیشتر به این بخش است.

این نامه می افزاید: به دوستانمان در مناطق جنوبی و مردم این مناطق! ما در دولت آمریکا هم اکنون از طریق کانال های دیپلماتیک برای حفظ آتش بس تلاش می کنیم و برای تحقق این امر از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

نامه می افزاید: ما هم اکنون از شما می خواهیم که به اقدامات تحریک آمیز واکنش نشان ندهید زیرا هر گونه واکنشی از این دست نتیجه ای به جز بدتر شدن سریع اوضاع جنوب سوریه و به باد رفتن تلاش های ما نخواهد داشت . به خانواده ها و ملت خودتان فکر کنید و هر کاری را که برای جلوگیری از خونریزی لازم است، انجام دهید.

-حملات هوایی روسیه به مواضع افراد مسلح در جنوب سوریه

همزمان با فاش شدن نامۀ آمریکا به گروه های مسلح سوریه، جنگنده های روسیه دیشب شنبه مناطق تحت کنترل گروه های مسلح را در جنوب سوریه بمباران کردند. این اولین حملۀ هوایی روسیه به مناطق تحت کنترل گروه های مسلح در جنوب سوریه از زمان اعلام آتش بس در این مناطق در حدود یک سال پیش بود.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: جنگنده های روسیه برای اولین بار از زمان اعلام آتش بس در مناطق جنوبی سوریه در حدود یک سال پیش، این مناطق را بمباران کردند . این مناطق بیش از 25 بار بمباران شد. جنگنده های روسی از پایگاه حمیمیم به پرواز درآمدند و بمباران خود را ساعت 22:30 آغاز کردند و پس از نیمه شب پایان دادند.

بی شک ارتش سوریه طرح تکمیل آزادسازی جنوب این کشور را به مرحلۀ اجراء درآورده است و اولین گامش حملات هوایی و توپخانه ای به اصلی ترین مناطق  استقرار افراد مسلح در استان درعا است. به نظر می رسد که ارتش سوریه عملیات خود را از غرب استان سویداء و از 2 جهت آغاز خواهد کرد و اولین هدفش پیشروی به سوی مناطق "بصر الحریر، الملیحه شرقی و الملیحه غربی، الکرک و متصل کردن غرب سویداء به جاده استراتژیک ازرع – خربه غزاله در شمال شرق درعا" خواهد بود.

بشار اسد در گذشته بارها بی پرده درباره طرح تکمیل آزادسازی جنوب سوریه سخنرانی کرده بود و به موانع استراتژیک و بین المللی اجرای عملیات تکمیل آزادسازی جنوب می پرداخت و با توجه به همین موانع، تصمیمات مقتضی را برای آغاز عملیات آزادسازی مناطق جنوبی می گرفت و اهداف تعیین شده این عملیات نیز محقق می شد.  

ارتش سوریه و متحدانش دست برتر را در میدان جنگ دارند و هیچ گروه مسلحی نمی تواند با ارتش و متحدانش رو به رو شود ولی تنها مانع ارتش در اجرای عملیات تکمیل آزادسازی مناطق جنوبی کشور پیچیدگی ها و موانع استراتژیک مرتبط با طرف های منطقه ای و بین المللی است.

آیا ارتش سوریه و متحدانش خواهند توانست این موانع را پشت سر بگذارند خصوصاً اینکه آمریکا سرسختانه با اجرای عملیات آزادسازی جنوب سوریه مخالفت می کند؟

دشمن صهیونیستی نیز می خواهد که روسیه برای دستیابی به توافقاتی میانجی شود تا توافقات حاصله هم باعث تمدید آتش بس شود و هم آبروی اسرائیل را که چاره ای بجز تن دادن به تصمیمات دولت سوریه ندارد، حفظ کند یعنی اینکه اسرائیل با گنجاندن شرط "دور شدن کافی نیروهای ایران و حزب الله از مرزهای بلندی های اشغالی جولان" بتواند تن دادن خود به طرح سوری عملیات تکمیل آزادسازی جنوب سوریه را توجیه کند.   

اردن نیز نگران مرزهای خود و وضعیت اقتصادی اش است و به این باور رسیده است که حفظ مرزهایش و بهبود وضعیت اقتصادی اش فقط با استقرار نیروهای ارتش سوریه در مرزهای مشترک امکان پذیر است و می داند که دولت سوریه در جنگ با تروریسم پیروز شده است و خود را برای آزادسازی سراسر خاک خود و بازیابی قدرت خود آماده می کند. این در حالیست که اردن با بحران های اقتصادی و اجتماعی شدید رو به رو است ولی واقعیت این است که این بحران ها ریشه در فشارها و دیکته های برخی کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس برای همسو کردن نظام امان با سیاست های خود در قبال مساله فلسطین و مسائل دیگر دارد.   

214

پربیننده ترین خبرها