طالبان برای تسلیم شدن مردم غزنی مهلت تعیین کرد

طالبان برای تسلیم شدن مردم غزنی مهلت تعیین کرد
چهارشنبه 6 تير 1397 - 12:24

گروه طالبان با ارسال نامه و فراخوان ریش سفیدان شهرستان های«جاغوری» و«مالستان» از توابع استان غزنی کشور افغانستان مهلتی پنج روزه را برای مردم تعیین کرد تا میان تسلیم شدن به آنها یا جنگ تصمیم بگیرند.

العالم ـ آسیا

طالبان همزمان با ارسال این نامه و برگزاری جلسه برای تشریح آن به بزرگان این شهرستان ها از اهالی جاغوری و مالستان خواسته است که مسئولانی که این گروه برای پست های مدیریتی از سطح فرماندار تا رئیس ادارات کوچک تعیین کرده اند را برای استقرار در محل ماموریتشان همراهی کنند.
طالبان از بزرگان اقوام مناطق هم مرز خود در شهرستان جاغوری دعوت کرده بود تا آنها در بخشی از شهرستان «گیلان» استان غزنی که در اختیار طالبان است به این جلسه و توجیهی حضور پیدا کنند.
در حالی که دولت افغانستان آتش بس یک جانبه خود را با طالبان بعد از آتش بس دو طرفه سه روزه عید فطر برای مدت 10 تمدید کرد و اخبار پر حجمی از روشن شدن افق مذاکرات صلح بین دولت و طالبان از سوی مقامات دولتی و کشورهای غربی شنیده شد، طالبان ضمن افزوده بر حملات خود وقوع هرگونه مذاکره را در هر سطح رد کرد.
«عبدالله ذبیح» یکی از بزرگان شهرستان جاغوری که خود در نشست توجیهی طالبان شرکت داشته روز چهارشنبه در گفت و گو با در کابل گفت که طالبان اعضای حکومت محلی خود را به آنها معرفی کردند و خواستار همراهی مردم با آنها شدند.
وی گفت که طالبان به آنها به طور صریح گفتند که تا روز یکشنبه هفته آینده مردم وقت دارند یا آنها را همراهی کنند و اگر تسلیم نشوند، نیروهای طالبان که برای حمله در منطقه تجمع کرده اند بدون نتیجه باز نخواهند گشت .
وی گفت که بزرگان جلسه از طالبان وقت خواسته اند که این پیام را به مردم و نمایندگان دولت در محل انتقال دهند و نباید مردم صدمه ببینند و باید دولت با طالبان برای فیصله موضوع با هم روبرو شوند.
تمدید 10 روزه آتش بس یک جانبه دولت با طالبان ، اگر چه به اعتقاد برخی سبب تقویت امید به تحقق صلح شد اما انتقادهای زیادی را نیز داشت و برخی آن را نه تنها نامناسب دانستند بلکه باعث افزایش تلفات نیروهای دولتی خواندند.
«محمد علم ایزدیار» معاون مجلس سنای افغانستان روز گذشته از آتش بس یک طرفه بشدت انتقاد کرد و گفت که این نوع آتش بس باعث تلفات نیروهای دولتی شد و مدیریت این آتش بس ناکام بوده است.
«نصرالله صادقی زاده» نماینده استان «دایکندی» در مجلس نمایندگان نیز آتش بس یک طرفه دولت با طالبان را به مسلخ فرستادن نیروهای ارتش و پلیس دانسته است.
به گفته او از روز چهارم عید تاکنون مسیر استان «میدان وردک» با استان «بامیان» مسدود است و چندین پاسگاه پلیس را طالبان تصرف کرده اند.
وزارت دفاع افغانستان تایید کرده است که حملات گروه طالبان در 9 استان بشدت ادامه دارد و دو طرف تلفاتی داشته اند اما آمار قابل مقایسه ای برای سنجش نسبت تلفات در دو مقطع قبل و بعد آتش بس یک جانبه در دست نیست.
برخی منابع هم خبر داده اند که از روز سه شنبه تاکنون بزرگراه کابل - قندهار به روی خودروهای شخصی مسدود است و نبرد سنگین در استان میدان وردک در منطقه «سید آباد» ادامه دارد.
روز گذشته «ذبیح الله مجاهد» یکی از سخنگویان گروه طالبان در صفحه اجتماعی خود از مردم خواسته بود که در مسیر کابل قندهار رفت و آمد نکنند زیرا درگیری شدیدی جریان دارد.
استان غزنی یکی از استان های مرکزی افغانستان است که در 145 کیلومتری کابل پایتخت واقع است و در مسیر بزرگراه کابل- قندهار قرار دارد و دارای 18 شهرستان است که بخش هایی از آن در سلطه گروه طالبان است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها