"نم"تشكل اقتصادي قدرتمند بين المللي ایجاد کند

پنج‌شنبه 9 شهريور 1391 - 16:15

كارشناس لبناني از كشورهاي عضو جنبش غير متعهدها "جنبش نم" خواست در برابر چالش آفريني ابرقدرت ها، تشكل اقتصادي قدرتمند بين المللي تشكيل دهند.

كمال ذبيان نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني روز پنجشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، خواستار استفاده "جنبش نم" از تجربه كشورهاي موسوم به بريكس در زمينه ايجاد تشكل اقتصادي قدرتمند بين المللي شد.

كشورهاي عضو گروه "بريكس" شامل برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي هستند.

اين كشورها (اقتصادهاي نوظهور) درصدد جايگزين براي بانك جهاني و امكان ايجاد بانك توسعه جنوب-جنوب به عنوان جايگزين اقتصادي براي موسسات مالي غربي هستند.

استقلال اقتصادي "نم" بزرگترين چالش براي ابرقدرتها

اين كارشناس لبناني، بزرگترين چالش ابرقدرتها با كشورهاي عضو جنبش غير متعهدها "جنبش نم" را استقلال اقتصادي عنوان كرد.

ذبيان گفت: امروز جنبش غير متعهدها در سايه جهان چندقطبي، درخشش خود را در تهران باز مي يابد و نقشي اساسي در ايجاد نظام جديد جهاني به دور از جهان تك قطبي كه آمريكا تلاش كرد آنرا ايجاد كند و جنگ سرد كه در دهه پنجاه ميلادي آغاز شد، خواهد داشت.

وي افزود: تحولات و مشكلات موجود در اين اجلاس مورد بررسي قرار گرفت و ايران با توانمندي شناخته شده اش مي تواند اين جنبش را در سه سال آينده به تحرك در آورد.

نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني خاطرنشان كرد: ايران در نشست امروز اجلاس سران، ديدگاه خود را مبني بر اين كه كشورهايي كه در گذشته استعمار شده و به بردگي كشيده شده بودند بايد نقش خود را در سطح بين المللي به دست آورند، مطرح كرد.

ذبيان با تمجيد از طرح ايران براي استقلال اقتصادي و رهايي از سلطه آمريكا و غارت منابع ملتها تاكيد كرد: اين مرحله چالش بين ابرقدرتها و جنبش غير متعهدها است كه اين جنبش بايد نقش خود را ايفا، موازنه بين المللي ايجاد و سلطه و جهان تك قطبي را پشت سر بگذارد.

نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني گفت: اگر اين كشورها تشكلي اقتصادي ايجاد كنند مي توانند از سلطه آمريكا بكاهند.

وي افزود: گروه كشورهاي موسوم به بريكس (برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي) توانسته است جايگاه و اهميت خود را بيابد و در نتيجه 120 كشور عضو جنبش عدم تعهد نيز مي توانند جايگاه خود را در جهان باز يابند.

ذبيان درباره سخنان سران كشورها در خصوص بحران سوريه در اجلاس سران جنبش غير متعهدها گفت: گزينه هاي نظامي به علت وتوي روسيه و چين پس از تجربه ليبي، عراق و افغانستان از راه حلهاي موجود در سوريه خارج شد. امروز مشكل آن است كه طرفهاي حامي افراد مسلح در سوريه به تسليح گروه هاي تروريستي در اين كشور ادامه مي دهند.

وي از سخنان محمد مرسي رئيس جمهور مصر درباره سوريه انتقاد كرد، آنرا جانبدارانه دانست و افزود: ايران از طرح مرسي براي راه حل سياسي در سوريه حمايت مي كند.

MKH-30-15:59

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها