تاثیر اجلاس تهران بر حل بحران های منطقه

تاثیر اجلاس تهران بر حل بحران های منطقه
شنبه 11 شهريور 1391 - 18:31

سياستمداران عراقي اعلام كردند که موفقيت ايران در برگزاري و رياست نشست سران جنبش غيرمتعهدها در حل بحران هاي منطقه تاثير مثبت خواهد گذاشت.

به گزارش روز شنبه خبرنگار العالم از بغداد، بعد از موفقيت چشمگير ايران در برگزاري شانزدهمين نشست سران جنبش غير متعهدها با مشاركت 122 كشور در تهران و بررسي موضوع هاي مهم منطقه به ويژه حمايت از قضيه فلسطين، بررسي راه كارهای حل بحران سوريه و تایید فعالیت های هسته اي صلح آمیز ایران، بغداد به رياست ايران بر  جنبش غيرمتعهدها خوش بين است.

" محمد العكلي " عضو ائتلاف دولت قانون در عراق درمصاحبه با خبرنگار شبكه العالم، تاكيد كرد که كشورهاي جهان سوم و اعضاي جنبش غير متعهد به ويژه در شرايطي كه منطقه خاورميانه با چالش هاي گسترده مواجه است، بايد نقشي فعال و موثر را ايفا كنند.


" فوزي اكرم " عضو ائتلاف ملي عراق نيز در مصاحبه با خبرنگار العالم، گفت: نشست سران جنبش غيرمتعهدها در تهران كه با حضور گسترده اعضا برگزار شد، موفق بود و در اين نشست تصميمات مثبتي اتخاذ شد.

وي ابراز اميدواري كرد كه نتايج اين نشست براي كشورهاي عربي و اسلامي و ديگر كشورهاي جهان مثبت باشد.

طرحي كه بغداد در نشست سران جنبش غيرمتعهدها براي حل و فصل بحران سوريه در فضاي مثبت حاكم
براين نشست ارائه كرد، با موافقت دولت سوريه و حمايت بسياري از كشورها از جمله ايران روبرو شد.

ناظران معتقدند كه هدف دولت عراق از ارائه اين طرح، كاستن از شدت بحران سوريه از طريق توقف اقدامات خشونت بار در سوريه و شروع گفتگوي ملي تحت نظارت اتحاديه عرب و تشكيل دولت وحدت ملي در سوريه بوده است.

" جمعه العطواني " عضو ائتلاف ملي عراق در مصاحبه با خبرنگار شبكه العالم،گفت: عراق درخصوص قضيه سوريه ، حامل طرح اصلاحات بود و آنرا به اعضاي جنبش غيرمتعهدها در نشست سران اين جنبش در تهران ارائه كرد كه اين طرح با استقبال بسياري از شركت كنندگان درنشست روبرو شد.

العطواني اظهار داشت: مشاركت بيش از 120 كشور در نشست سران جنبش غيرمتعهدها در تهران، نشان دهنده شكست فشارهاي آمريكا بر كشورها با هدف محاصره سياسي تهران و منزوي كردن آن است.

با وجود فشارهاي غرب و آمريكا بر شركت كنندگان درنشست غيرمتعهدها در تهران، ايران توانست كه بسياري از كشورها را دراين نشست گردهم آورد كه اين مساله دربردارنده پيامي آشكار به كشورهاي جهان است مبني براينكه تعادل، گفتگو و احترام به حاكميت كشورها، ملاك و معيار تهران در برقراري روابط با كشورهاي ديگر است.


1-17:35 
        


پربیننده ترین خبرها