ادامه انتقادات مقامات آلمانی از اظهارات ترامپ در نشست ناتو

ادامه انتقادات مقامات آلمانی از اظهارات ترامپ در نشست ناتو
شنبه 23 تير 1397 - 17:17

وزیر خارجه آلمان در انتقاد از رویکردهای رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه مسایل دفاعی خواستار احترام هر چه بیشتر به قانون و نظم جهانی شد.

العالم- اروپا

 «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در پی برگزاری نشست اخیر اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل خواستار احترام هر چه بیشتر به قوانین جهانی شد.

وی همچنین از مواضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد.

ماس در این مورد به خبرگزاری آلمان گفت: «اختصاص ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی برای هزینه‌های دفاعی همانطور که ترامپ از کشورهای عضو خواسته است، جهان را امن‌تر نخواهد کرد. چنین درخواست‌هایی با سیاست امنیتی جدی‌تر، ارتباط ندارند. تسلیحات بیشتر به صورت خودکار امنیت بیشتر ایجاد نمی‌کنند. ما به جای چنین درخواست‌هایی هر چه سریعتر به احترام به قانون و نظم جهانی نیازمندیم.»

این مقام آلمانی تاکید کرد: «ما می‌دانیم که امنیت و صلح (مفاهیم) بیهوده نیستند.اگر با شرکای جهانی مانند افرادی که در یک نمایش واقعی اضافی هستند، برخورد شوند در این صورت  نه تنها اعتماد به بازی گرفته می‌شود بلکه در نهایت به آنها آسیب وارد می‌شود.»

«میشائیل روت» از حزب سوسیال‌دموکرات هم خواستار اتخاذ رویکری قوی در برابر ترامپ شد و از تغییر راهبرد در مواجهه با واشنگتن حمایت کرد. وی در این مورد به روزنامه آلمانی «ولت» گفت: «ما نباید با این موضوع کنار بیایم اما در عین حال نباید در ارتباط با رئیس‌جمهور آمریکا مرتکب اشتباه شویم.» وی ادعای ترامپ مبنی بر وابسته بودن آلمان به آمریکا را رد کرد و گفت که ترامپ راهکارهای مغشوشی دارد.

وزیر خارجه آلمان همچنین در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل هم ترامپ را متهم کرده است که به ساختار امنیتی غرب آسیب وارد می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست کشورهای ناتو که روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه در بروکسل برگزار شد، خواستار افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو شده بود و از دید وی رقم مناسب ۴ درصد از بودجه برای مسایل دفاعی است. وی در این نشست و پیش از این هم به وضوح  از آلمان انتقاد کرده بود. «فولکر کاودر» رئیس فراکسیون دموکرات‌مسیحی اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۱  این رقم را تا سال ۲۰۲۱ به ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور و نه در حدی که قبلا در مورد سال ۲۰۲۴ درباره آن توافق شده بود، برسانند.

فارس

پربیننده ترین خبرها