سرکنسول ایران با رییس اتحادیه صادرات و واردات اربیل دیدار کرد

سرکنسول ایران با رییس اتحادیه صادرات و واردات اربیل دیدار کرد
دوشنبه 25 تير 1397 - 09:48

رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان استان اربیل به همراه هیات رییسه شنبه گذشته با سرکنسولگر جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق ملاقات و درخصوص راه‌های گسترش همکاری تجاری تبادل نظر کردند.

العالم- ایران/ سیاسی 

 گیلان حاجی‌‌‌سعید، رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل مناسبات تجار و بازرگانان اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران را خوب توصیف کرد و خواهان تلاش دوجانبه برای گسترش آن شد.

وی ایران را به لحاظ تامین بخشی از مایحتاج و مسیر ترانزیتی مورد توجه فعالان اقتصادی اربیل دانست اما حجم مبادلات  از مرز حاج عمران را باتوجه به نزدیکی مسافت به اربیل متناسب با توانمندی‌‌‌ها ندانست.

رییس اتحادیه اربیل همچنین با بیان ویژگی‌‌‌‌های مرز بین‌‌‌‌‌المللی حاج عمران - تمرچین خواستار تقویت مرز و بازارچه تمرچین از جهت عبور کالای ترانزیتی شد. 

وی درخصوص رفع اختلافات مالی در بین تجار گفت: اتحادیه با وزرات دادگستری مذاکره کرده تا سازوکار حکمیت اتحادیه  را در حل اختلافات تجاری بپذیرد. با این روش پرونده‌‌‌های اختلافی بین تجار طرفین سریع‌‌‌تر و به‌‌‌طور تخصصی مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد.

مرتضی عبادی،‌ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این دیدار انتخاب گیلان حاجی سعید را به سمت ریاست اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل تبریک گفت و با اشاره بهبود شرایط در مرز تمرچین نسبت به گذشته اظهار داشت: سابقا در مرز تمرچین خواب و معطلی کالاها صادراتی از ایران به عراق بالا بود اما حالا این وضعیت با جداسازی معابر کالا و مسافر و بازارچه از یکدیگر بهبود پیدا کرد.

هم‌‌‌‌اکنون مرز تمرچین - حاجی عمران به طور روزانه ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود ۱۰۰۰ خودروی سنگین کالا را دارد اما متاثر از برخی محدودیت‌‌‌ها در طرف عراقی از جمله محدودیت تعداد ناوگان حمل ونقل جاده‌‌‌‌ای از حاجی عمران به اربیل و عدم اختیار تجار و بازرگانان برای انتخاب خودروی دیگر برای انتقال کالا از تمام ظرفیت این مرز استفاده نمی‌‌‌‌شود.

وی سه مساله محدودیت انتقال برخی از کالاهای ترانزیتی به دلیل نبود دستگاه ایکس‌‌‌‌ری از طرف ایران و محدود و انحصاری بودن تعداد خودروهای سنگین فعال از حاج عمران تا اربیل و کرایه بالا از طرف اقلیم را عامل ناکارآمدی واقعی این مرز دانست و ضرورت توجه ویژه مسئولین دو طرف را یادآور شد. 

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران همچنین با استقبال از تقویت جنبه ترانزیتی مرز تمرچین گفت: جغرافیای مرز تمرچین برخلاف برخی از دیگر مرزها اجازه افزایش قابل توجه مبادلات تجاری را به طرفین می‌‌‌دهد لذا برای عبور کالاهای ترانزیتی تجار اقلیم از این مرز نیز تلاش خواهد شد.

طی سه ماه اول سال ۹۷ حدود هفتاد میلیون دلار کالا از این مرز جابجا شد که در مقایسه با دیگر مرزها قابل توجه نیست.

ایلنا 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها