تحلیل روز/

پس از آزادسازی جنوب سوریه؛ چه تصمیمی گرفته می شود؟

پس از آزادسازی جنوب سوریه؛ چه تصمیمی گرفته می شود؟
سه شنبه 26 تير 1397 - 15:00

گروه های مسلح فعال در استان ادلب که نام ها و گرایش های مختلفی دارند، این روزها مواضع دفاعی مقدّم خود را در مناطقی که حائل بین این گروه ها و ارتش سوریه است، تقویت می کنند.

العالم - سوریه 

منابع نزدیک به گروه های مسلح فعال در استان ادلب فاش کردند که کشورهای حامی این گروه ها خصوصاً ترکیه به گروه های مذکور دربارۀ تصمیم ارتش سوریه برای پیشروی به سوی ادلب از چند جهت با هدف بازپس گیری آن پس از آزادسازی استان درعا هشدار داده است.

این منابع افزودند: اطلاعات سرویس های اطلاعاتی برخی از کشورهای منطقه و جهان نشان می دهد که ارتش سوریه به زودی عملیاتی را در غرب استان ادلب - همجوار استان لاذقیه – برای به دست گرفتن کنترل "جسر الشغور" و بخشی از دشت "الغاب" اجراء خواهد کرد. به همین دلیل جبهه النصره (تحریر الشام) موظف به ناآرام کردن بخش غربی ادلب و ارسال نیروهای خود خصوصاً نیروهای خارجی به این بخش شده است .

منابع مذکور به مساله بسیار مهمی اشاره کردند و افزودند: این باور وجود دارد که آمریکا از استان ادلب دست کشیده یا دست خواهد کشید زیرا دیگر نیازی به این استان برای نقش آفرینی در آیندۀ سوریه و منطقه خاورمیانه ندارد اما واقعیت های میادین جنگی نشان می دهد که ارتش سوریه در سراسر کشور دست برتر را دارد و گروه های مسلح با تقویت مواضع دفاعی مقدّم خود در جنوب استان ادلب نمی توانند سرنوشتی را که در انتظارشان است، تغییر دهند. حامیان گروه های مسلح به سرکردگان این گروه ها چنین إلقاء می کنند که می توانند مانع پیشروی ارتش به سوی ادلب شوند ولی نمی دانند که اگر ارتش عملیات بازپس گیری ادلب را آغاز کند، مردم این استان برای کمک و حمایت از ارتش هیچ درنگی نخواهند کرد.   

این منابع اعلام کردند که برخی از سرکردگان گروهک های زیرشاخۀ "ارتش آزاد سوریه" با آغاز عملیات آزادسازی درعا، ادلب را به سوی ترکیه ترک کردند زیرا اموال فراوانی در بانک های ترکیه دارند و به نظر می رسد که در ترکیه مدتی طولانی خواهند ماند. این در حالیست که دولت سوریه برنامه آشتی ملی را در استان ادلب همچنان ادامه می دهد و در این بحبوحه ترکیه به نظام دمشق درباره اجرای عملیات آزادسازی ادلب هشدار داده است و آمریکا نیز قبلاً تهدید کرده بود که دمشق نباید عملیاتی را در جنوب سوریه آغاز کند.     

ارتش سوریه پس از پایان عملیات آزادسازی جنوب چه اقدامی را در پیش می گیرد؟ آیا راهی استان ادلب در شمال غرب این کشور خواهد شد استانی که محل فعالیت جبهه النصره و متحدان و رقبایش است یا راهی استان های رقه، حسکه و دیرالزور خواهد شد. در استان دیرالزور در شمال شرق سوریه هم تشکیلات شبه نظامی "نیروهای سوریه دمکراتیک (قسد)" فعال است و از حمایت گستردۀ آمریکا و نظامیان آمریکایی برخوردار است.

هر چند دولت سوریه در برخی از مناطق استان حسکه کنترل امور نظامی و اداری را در دست دارد ولی کنترل این استان عموماً به دست تشکیلات شبه نظامی "قسد" است. بنابراین دمشق با واشنگتن درباره کُردها همکاری نخواهد کرد زیرا می داند که آمریکا همکاری نخواهد کرد . بنابراین دمشق از دوستان روس خود کمک خواهد گرفت ولی مسکو چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

با توجه به این اوضاع و شرایط؛ سوریه باید راهکار بهتری را درپیش بگیرد : دمشق و مسئولان کُرد که با کشورهای بیگانه همکاری نمی کنند و به سوریه عشق می ورزند، پیوسته با همدیگر در ارتباط مستقیم باشند زیرا اکثریت کسانی که در استان های رقه، حسکه و دیرالزور زندگی می کنند، کشور خود را با هیچ چیز دیگری معاوضه نمی کنند. آنچه نباید درباره اش هیچ اختلافی وجود داشته باشد، لزوم مخالفت با مداخلات خارجی و باقی ماندن اسلحه در دست دولت است.   

با چشم پوشی از آنچه ارتش سوریه درپیش خواهد گرفت، همگان خصوصاً کشورهای منطقه خاورمیانه می دانند یا خواهند دانست که امید بستن به سرنگونی نظام سوریه به ناامیدی خواهد انجامید.

محمود غریب

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها