تحلیل روز/

انقلاب جنوب یمن سد راه طمع ورزی های امارات و عربستان

انقلاب جنوب یمن سد راه طمع ورزی های امارات و عربستان
شنبه 30 تير 1397 - 15:32

ساکنان جنوب یمن دیگر به خوبی می دانند و درک کرده اند که امارات برای مردم یمن به خصوص ساکنان جنوب اهمیتی قائل نیستند و هدف اول و آخر آن توسعه طلبی در چارچوب منافع اقتصادی و سیاسی است.

العالم- یمن                  

جنوب یمن تقریبا هر روز صحنه انقلاب و قیام علیه حضور نظامی امارات و عربستان است تا جایی که این روزها خشم و کینه علیه این حضور در مناطق مختلف در جنوب یمن به اوج خود رسیده است. از سوی دیگر اعتراضات و فراخوان ها برای ایجاد قیامی و انقلابی سیل اسا برای اخراج نیروهای اشغالگر شعار همه مردم یمن از عدن تا المهره شده است حتی شمار زیادی از جنوبی ها با سر دادن شعارهایی، احیای استقلال ملی مخدوش شده و حفظ شرف، آبرو و کرامت یمن را خواستار شدند و رفتارهای توهین آمیز و تحریک آمیز اشغالگران و مزدوران وابسته به آنان را محکوم کردند.

چند روز پس از اتفاقاتی که در استان المهره و توافقی که ساکنان این منطقه با عربستان و امارات مبنی بر خروج نظامیان این دو کشور از این استان بستند و بر اساس آن قرار شد گذرگاه ها و بنادر بازگشایی و فعالیت شان از سرگرفته شود، حسن احمد باعوم از رهبران سرشناس و برجسته معروف در جنوب یمن از ساکنان استان المهره درخواست کرد به اقدامات مسالمت آمیز خود تا اخراج همه نیروهای خارجی از جنوب یمن به طور کامل ادامه دهند.

 باعوم که ریاست شورای عالی انقلاب برای ازاد سازی جنوب یمن را بر عهده دارد همچنین از جنوبی ها به خصوص ساکنان عدن و حضرموت خواست از تجربه ساکنان المهره استفاده کنند. 

در سایه تنش های که المهره با آن دست به گریبان است و پس از فراخوان باعوم که با حمایت شماری از شخصیت های جنوب یمن مواجه شد، عربستان سعودی بار دیگر در صدد تشدید تنش و بحران در این استان برآمد تا جایی که برخی از شخصیت های برجسته المهره در جنوب یمن اعلام کردند عربستان توافقنامه ای را که پیشتر امضا شده را نقض کرده است بنابراین این شخصیت ها  از ساکنان المهره خواستند بار دیگر به تظاهرات و اعتراضات و تحصن برای اخراج عناصر خارجی متوسل شوند. از جمله اقدامات غیرقانونی و تحریک امیزی که عربستان انجام داد این است که به عبد ربه منصور هادی دستور داد تا شیخ علی سالم الحریزی سرپرست استانداری و شماری از مقامات امنیتی و نظامی را که حمایت شان را از انقلاب و قیام المهره علیه حضور اماراتی و سعودی در این استان اعلام کردند برکنار کند. علاوه بر آن عربستان به ایجاد یک مرکز ایست و بازرسی بین دو گذرگاه شحن و الغیضه در مرکز این استان مبادرت ورزید. منابع آگاه اعلام کردند که یک فروند بالگرد و چهار خودرو زرهی از این نیروها که به وادی تناله تحت مدیریت قبیله « بیت کده » منتقل شدند حمایت می کرد.

در سایه تحولاتی که در المهره رخ داد اعتراضات و نافرمانی مدنی و خروش مردمی علیه امارات در دیگر استان های جنوبی یمن به خصوص در عدن و المکلا تشدید شد و فریادها و درخواست ها مبنی بر طرد نظامیان سعودی و اماراتی افزایش یافت و ساکنان عدن اعلام کردند این شهر در حالتی از ناامنی و بحران وجود دارد که در طول تاریخ خود تاکنون شاهد آن نبوده است. همچنین اوضاع معیشتی و زندگی بر دوش شهروندان یمنی در جنوب سایه سنگینی انداخته است شهروندی که امارات به خوار کردن و تحقیر آن و هدف قرار دادن شخصیت ان روی آورده است و هیچ یک از کشورهای امارات و عربستان هیچ خدماتی و کمک هایی به شهروندان یمنی در این مناطق نمی کنند.

همزمان با افزایش اعتراضات علیه امارات به خصوص پس از افشای این که این کشور در یمن زندان ها و سیاه چاله های مخفی دارد و دست به اقدامات غیر انسانی و غیر اخلاقی در حق ساکنان جنوب یمن می زند بار دیگر موج ترورها به شهر عدن بازگشت . عملیات ( تروریستی ) که در طول سال های گذشته ده ها نفر از شخصیت های سرشناس جنوب یمن را که مخالف و منتقد سیاست های امارات در جنوب بودند هدف قرار داد. تا جایی که ظرف 24 ساعت سه نفر از جمله یک مسئول امنیتی در شهر عدن ترور شدند و این وضع حالتی از بیم و نگرانی را در میان شخصیت های برجسته در جنوب یمن ایجاد کرد و باعث شد دیگر مانند گذشته به انتقاد علنی از امارات از بیم ترور شدند نپردازند.

با توجه به آن چه که درباره تشدید اعتراضات و خشم مردم جنوب یمن از امارات و عربستان گذشت و گفته شد بسیاری از ناظران بر این باورند امارات و عربستان که جنوب یمن ؛ منابع ابی و جزایر آن را تقسیم کرده اند اکنون در یک تنگنای واقعی به خصوص پس از بیدار شدن وجدان و ضمیر ساکنان جنوب یمن و رهبران سیاسی آنان مواجه شده اند. ساکنان جنوب یمن دیگر به خوبی می دانند و درک کرده اند که امارات برای مردم یمن به خصوص ساکنان جنوب اهمیتی قائل نیستند و هدف اول و آخر آن توسعه طلبی در چارچوب منافع اقتصادی و سیاسی است و شعارهایی که پیشتر در حمایت از جنوب و ساکنان آن سر می داد دروغی بیش نیست که در طول سه سال گذشته ( بازه زمانی تجاوز نظامی به یمن ) تاکنون محقق نشده است. بنابراین به احتمال زیاد انقلاب و قیام مردمی در المهره ادامه یابد و برخی دیگر از مناطق جنوب مانند عدن و المکلا و عتق در سایه افزایش خشم و نفرت شدید مردمی به انقلاب و قیام علیه متجاوزان به یمن و در راس آنان عربستان و امارات بپیوندد.

عبدالرحمن راجح 

پربیننده ترین خبرها