آغاز تحریم ها و واکنش مثبت بازار به تصمیم اقتصادی دولت

آغاز تحریم ها و واکنش مثبت بازار به تصمیم اقتصادی دولت
دوشنبه 15 مرداد 1397 - 13:55

تغییرات اقتصادی درکابینه و سپس جلسه عصر یکشنبه (14 مرداد ماه 1397) هیات وزیران در آستانه آغاز تحریم های یکجانبه آمریکا که تصمیماتی را به منظور ساماندهی بازار ارز اتخاذ کرد، واکنش مثبت بازار از جمله افزایش شاخص بورس و سیر نزولی قیمت طلا و ارز را به دنبال داشت.

العالم ـ گزارش

به موجب تصمیمات هیات دولت، ارز کلیه کالاهای اساسی و دارو به نرخ رسمی تأمین می شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده فهرست کالاهای مزبور را بازنگری و به روز رسانی کرده و فرایند نظارت از مرحله خرید تا توزیع این کالاها درشبکه خرده فروشی را اعمال کند.

براساس تصمیم جدید دولت، معامله ارز دیگر قاچاق محسوب نمی شود و ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است و واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است. همچنین کلیه صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب معاملات خرد از جمله مصارف خدماتی و مسافرتی، به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام نمایند. دریافت سپرده ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانک های عامل و اختصاص سود به آن و همچنین تامین ارز برای واردات گروه دوم کالاها (غیر از کالاهای اساسی) با نرخ آزاد (نرخی که در بازار تعیین خواهد شد) از دیگر تصمیمات دولت بود که مجموع این عوامل با واکنش مثبت بازار و بازگشت به اعتماد تصمیم های اقتصادی دولت مواجه شده است.

درهمین خصوص در اولین روزهای انتصاب عبدالناصرهمتی به عنوان رییس کل بانک مرکزی، واکنش بازارهای طلا و ارز به این خبر مثبت بود؛ به‌گونه‌ای که بازار ارز غیررسمی پس از مدت‌ها افزایش قیمت، کاهش اندکی را تجربه کرد و قیمت سکه طلا هم پس از مدت ها با کاهش همراه بود، اگر چه بخشی از ثبات فعلی در بازارهای ارز و طلا از سیگنال مثبت احتمال مذاکرات مجدد هم متاثر بوده اما اظهارات بعدی رئیس جمهور آمریکا و نا امیدی از دست یافتن به توافق، هنوز تاثیر منفی بر بازار طلا و ارز نداشته که می‌تواند ناشی از امید بازار به تحرکات جدید اقتصادی دولت باشد.

واکنش بورس به بسته ارزی

براساس گزارش های موجود، شاخص بورس در آغاز معاملات امروز (دوشبه 15 مرداد ماه) بازار سرمایه شگفتی آفرید و ۳هزار واحد دیگر رشد کرد.

بنابر این گزارش، در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تا به این لحظه تعداد 535 میلیون سهم و حق‌تقدم به ‌ارزش 259 میلیارد تومان در 23 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با ثبت رشد 3630 واحدی در ارتفاع 132 هزار و 78 واحد قرار گرفته است.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری تا به این لحظه نیز به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران تأمین شده است؛ و شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم تا کنون روند مثبتی داشته‌اند، به‌گونه‌ای که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3630 واحد، کل (هموزن) 159 واحد، قیمت (هموزن) 113 واحد، آزاد شناور 3577 واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم به ‌ترتیب 2550 و 7824 واحد رشد کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم تا به این لحظه با معامله 101 میلیون ورقه به ‌ارزش 36 میلیارد تومان در 9 هزار نوبت، آیفکس 57 واحد رشد کرده و در ارتفاع تاریخی 1531 واحد قرار گرفته است.

سقوط ارزش سکه

به دنبال تغییرات اقتصادی در کابینه، سیر نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز ادامه دارد به طوری که قیمت سکه روز گذشته (یکشنبه 14 مرداد ماه 1397) با حدود ۲۵۰هزار تومان کاهش به مرز ۳.۵میلیون تومان رسید. مردم و بازاری‌ها دست از خرید کشیده و منتظر هستند قیمت‌ها بعد از سقوط به ثبات برسد.

سکه صبح یکشنبه با نرخ 3 میلیون و 770 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود ولی با گذشت دو ساعت بیش از 250 هزار تومان ارزان شد و به نرخ 3 میلیون و 500 هزار تومان رسید. دلار نیز صبح همان روز در بازار غیررسمی 10 هزار و 200 تومان بود.

دور تازه سقوط قیمت ها

به دنبال اعلام جزئیات بسته جدید ارزی از شب گذشته (یکشنبه 14 مرداد ماه) ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز طی امروز نسبت به دیروز شدت بیشتری گرفته در همین خصوص فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با آزاد شدن خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، حباب ارز و سکه تخلیه خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در اولین گفت‌وگوی رسمی خود اعلام کرد که با آزاد شدن خرید و فروش ارز و برداشتن عنوان قاچاق از این معاملات، حباب سکه کاهش می‌یابد و باید منتظر ارزان شدن سکه هم باشیم.

در همین خصوص تسنیم با اشار به حال وهوای خرید و فروش دلار در فردوسی گزارش داده که از زمان اعلام بسته جدید ارزی، فروشنده‌های طلا و ارز در بازار زیاد شده‌اند و همین امر موجب شده تا قیمت‌ها نیز سیر نزولی را با شدت بیشتری طی کند؛ بر همین اساس، دلار که روز قبل (یکشنبه) با مقاومت بالای 10 هزار تومان ماند بار دیگر وارد کانال 9هزاری شده است.

البته 9 هزار و 850 تومان قیمت اولیه ارز در بازار آزاد است؛ ضمن اینکه سکه نیز که دیروز به 3 میلیون و 500 هزار تومان رسید ولی با مقاومت به 3 میلیون و 700 هزار تومان برگشت، امروز باز هم نزولی شده و به قیمت 3 میلیون و 620 هزار تومان رسیده است.

با آزاد شدن خرید و فروش ارز، دلال‌های ارزی بار دیگر به خیابان منوچهری بازگشته اند؛ هم‌اکنون در منوچهری تعداد فروشنده‌ها زیاد شده‌ و طبق گفته فعالان بازار، ارزهای خانگی درحال ورود به بازار هستند.

پس از خروج آمریکا از برجام تحریم‌های جدید این کشور شامل ارز و طلا و جواهر و فلزات، بخش خودروسازی، فرش و مواد غذایی و نرم‌افزار از فردا ( سه‌شنبه 16 مرداد ماه) آغاز خواهد شد که به گفته رییس کل جدید بانک مرکزی تصمیم اقتصادی جدید دولت نیز برای مقابله با تحریم های آمریکا همزمان با اقدام آمریکا اجرایی خواهد شد. تحریم نفتی ایران هم قرار است سه ماه دیگر و از 13 آبان ماه به اجرا گذاشته شود.

واکنش های بازار حاکی است که دولت با تغییر رییس کل بانک مرکزی و ارایه بسته جدید ارزی توانسته درجلب اعتماد و ایجاد ثبات در بازار ارز کشور موفق عمل کند.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها