واکنش حریری به خبر درخواست وساطت از ولیعهد عربستان

واکنش حریری به خبر درخواست وساطت از ولیعهد عربستان
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 20:01

نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان خبر روزنامه لبنانی «الجمهوریه» را درباره درخواست او از فرانسه برای وساطت نزد عربستان درخصوص تسهیل در روند تشکیل دولت لبنان را تکذیب کرد.

العالم ـ لبنان

روزنامه الجمهوریه لبنان امروز به نقل از منابع عالیرتبه سیاسی نوشت که الحریری در سفر اخیرش به فرانسه از «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور خواسته تا نزد «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای تسهیل در تشکیل دولت در لبنان، وساطت کند.
دفتر رسانه ای الحریری در این باره با اطلاعیه ای ضمن تکذیب این خبر تاکید کرد که سفرش به فرانسه، کاملا خانوادگی بوده و او در این سفر هیچ گونه دیداری با مقام های خارجی نداشته است.
همچنین در این بیانیه بر روابط «برادرانه، ممتاز و مستقیم» الحریری و ولیعهد سعودی تاکید شده و آمده است که این روابط «هیچ نیازی به میانجی گری از سوی کسی ندارد.»
در این بیانیه همچنین آمده است: عربستان سعودی هیچ دخالتی در امور داخلی لبنان نداشته و ندارد و انتشار چنین اخباری با هدف تشویش اذهان عمومی در موضوع مسئولیت عدم تشکیل دولت از داخل به خارج انجام می گیرد.
این بیانیه در پایان یادآورشد که تلاش ها برای تشکیل دولت همچنان ادامه دارد و الحریری سعی می کند که طرف های لبنانی اختلاف نظرها را کنار گذاشته و با نزدیک شدن دیدگاه ها، دولت وفاق ملی به زودی تشکیل شود.
به گزارش ایرنا، الحریری روز سوم خرداد امسال پس از کسب حمایت اکثریت پارلمانی، از سوی «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان به عنوان مامور تشکیل کابینه جدید معرفی شد اما این ماموریت هنوز پس از گذشت بیش از دو ماه، به نتیجه نرسیده است.
برخی مشکل را داخلی و برآمده از سهم خواهی نیروهای سیاسی مختلف و اختلاف نظر بر سر چنین موضوعاتی می دانند و برخی معتقدند، جریان های سیاسی با نگاه به خارج سبب تاخیر در تولد دولت جدید هستند.
در این میان جریان های سیاسی، همچون حزب الله، عربستان را متهم به سنگ اندازی در راه تشکیل دولت در لبنان می دانند و ناظران سیاسی 8 مارسی معتقدند که نیروهای سیاسی وابسته به سعودی، منتظرند تا نقشه مشترک ریاض و واشنگتن در فشارهای اقتصادی به ایران سبب پدید آمدن اعتراض و آشوب در این کشور شود تا جمهوری اسلامی مجبور به عقب نشینی از منطقه از جمله در فلسطین، سوریه، یمن و عراق شود و پشت مقاومت لبنان که خالی شد، آنگاه نقشه ضربه زدن به حزب الله به اجرا درآید.

پربیننده ترین خبرها