تحلیل روز/

تاکید مقامات اتحادیه اروپا بر حفظ برجام

تاکید مقامات اتحادیه اروپا بر حفظ برجام
چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 13:23

با آغاز مرحله اول تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مقامات مختلف اروپایی ضمن  ابراز تاسف عمیق از اقدامات آمریکا بر حمایت کامل از برجام تاکید کردند.

العالم - تحلیل روز

یکی از صریحترین موضع گیریها را ناتالی توچی مشاور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کرد؛ مشاور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:  شرکت‌های اروپایی که تجارت با ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف کنند با مجازات‌ها و تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.  فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جریان  سفر به نیوزیلند گفت: "ما همه تلاشمان را می کنیم ایران از برجام خارج نشود، همچنان از مزایای اقتصادی توافق برای مردم ایران بهره مند باشد چون به نظر ما این منافع امنیتی نه فقط منطقه، بلکه جهان را تامین می کند."

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز از همین زاویه بر حفظ برجام تاکید کرد. او در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی "پساوئر نوین پرسه" چاپ چهارشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد) تأکید کرد که آلمان همچنان خروج از برجام را "اشتباه" تلقی می‌کند.

ماس گفت: «ما برای این توافق مبارزه می‌کنیم، چون ایجاد امنیت و شفافیت در منطقه خدمت به مصالح ما نیز است.»

او اضافه کرد: «ما اروپایی‌ها بر این نظریم که وجهه‌های اقتصادی توافق باید همچنان برجا باشد.»

با وجود اظهارات مکرر مقامات اروپایی بر حفظ برجام و مقابله با تحریمهای آمریکا به خصوص از طریق اجرایی کردن قانون مسدود کننده برای حمایت از شرکتهای طرف معامله با ایران خیلی از جریانهای ایران ستیز در اروپا و آمریکا بر بی اثر بودن این قانون تاکید می کنند و به این نکته اشاره می کنند که اجرای قانون مسدود کننده در عمل در جلوگیری از خروج شرکتهای اروپایی از ایران و ادامه همکاری با این کشور تاثیر زیادی ندارد. 

مقامات اروپایی همچنان با وجود این ابراز تردیدها از عزم خود در مقابله با تحریمهای آمریکا و موثر بودن قوانین مسدود کننده سخن می گویند.

آلیستر برت، وزیر مشاور بریتانیا در امور خاورمیانه و آفریقای شمالی  در باره کارآیی این قانون اروپایی گفت که "قوانین مسدود کننده" اتحادیه اروپا می توانند شرکت های اروپایی را در برابر اقدامات قضایی و یا انتظامی آمریکا به خاطر تجارت با ایران محافظت کنند.

برت گفت: اگر یک شرکت اروپایی از این موضوع هراس داشته باشد که در پی تحریم‌های آمریکا، از سوی نهادی هدف اقدامات قضایی و انتظامی قرار گیرد، این شرکت تا جایی که به قوانین اتحادیه اروپا مربوط است، مورد محافظت قرار می‌گیرد.

برحام نه از  جنبه اقتصادی که از زاویه امنیتی برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است. مقامات مختلف اروپایی بارها بر این نکته تاکید کرده اند و برجام را یک دستاورد مهم برای اروپا در چارچوب پیمان منع اشاعه سلاحهای کشتار جمعی می دانند. به همین دلیل اراده جدی برای حفظ برجام دارند.

برجام برای جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار مهم است و پرونده یکی از مهمترین مسائل تهدیدزا برای جمهوری اسلامی ایران را بست.

آمریکا با دروغپردازی پیرامون برنامه های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران با تصویب شش قطعنامه ایران را زیر فصل هفت منشور سازمان ملل برده بود. شرایط تحریمهای آمریکا با قبل از برجام تفاوت کرده است.

به غیر از رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی منطقه هیچ کشوری از  تحریمهای آمریکا حمایت نمی کند حتی اگر با هزینه و فایده مناسبات اقتصادی و تجاریش را با ایران کاهش داده باشد.

جمهوری اسلامی ایران با بازگشت تحریمهای آمریکا در شرایط ویژه و خاصی قرار گرفته است هنوز فرصتهای زیادی برای کاهش دادن و بی اثر کردن تحریمهای آمریکا وجود دارد. نیاز به تدبیر جدی در عرصه داخلی و دیپلماسی وجود دارد. باید از اروپاییها خواست در عرصه عمل سازوکار تداوم همکاریها ی اقتصادی، تجاری ، مالی و بانکی با جمهوری اسلامی ایران ر ا فراهم کنند.

در داخل نیز به ساماندهی و بازنگری در خیلی از ساختارها و سیاستهای اقتصادی ، تجاری و مالی برای برای بی اثر و یا کم اثر کردن تحریمهای آمریکا نیاز است.

ایرانیها در چهل سال گذشته  نشان دادند در شرایط سخت متحدتر و منسجم تر با تهدیدات مقابله می کنند.  وحدت و انسجام ملی رمز موفقیت است.

 مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها