تحلیلگر اردنی:

عربستان تروریست تولید می‌کند

عربستان تروریست تولید می‌کند
جمعه 24 شهريور 1391 - 18:31

نويسنده و تحليل گر سياسي اردني، عربستان را توليد كننده تروريست هايي دانست كه با كنترل افكارشان، آن ها را براي اجراي سياست خارجي خود به كار مي گيرد.

"ناهض حتر" روز جمعه در گفت وگو با شبكه العالم اظهار داشت: نماينده اصلي آمريكا در اجراي طرح هايش در منطقه ، عربستان سعودي است كه با به كارگيري ايدئولوژي بسته وهابيگري در عربستان و با توجه به طرز تفكر جامعه سعودي، اين كشور را به بستري مناسب براي پرورش تروريست ها تبديل كرده است.

وي افزود: آمريكا پس از اشغال عراق در سال 2003 ، درگير باتلاقی مشابه ويتنام شد.

حتر تأکید کرد: نيروهاي آمريكايي در عراق در باتلاقي گسترده و مملو از مشكلات مواجه شد به همين سبب تصميم گرفت راهبرد خود را تغيير دهد و از آن پس تصميم گرفت مسئوليت جنگ هايش در منطقه را به دست نشانده هاي خود بسپارد. امروزه گزارش ها حاكي از آن است كه نيروهاي القاعده در عراق در سال هاي 2006 و 2007 با نقشه اي آمريكايي - سعودي جمع آوري شده اند، تا مقاومت ملي در عراق ضد اشغالگران آمريكايي را به جنگ داخلي ميان مردم تبدیل کنند.

حتر همچنين از بسته شدن قراردادي با القاعده در يمن خبر داد و گفت : نيروهاي القاعده در يمن با اطلاع سازمان هاي اطلاعات عربستان و آمريكا با هواپيما به تركيه و از آن جا به سوريه كوچانده شدند و اين مساله ثابت مي كند كه القاعده، یک ابزار است. تا جايي كه القاعده از زمان شكل گيري تاكنون حتي يك گلوله هم به اسرائيل شليك نكرده است، و تمام دغدغه اين گروه مبارزه در عراق ضد ملت عراق و جنگ در سوريه ضد مردم این کشور است.

وي با اشاره به نقش بندر بن سلطان در تحولات منطقه گفت : بندر، پس از انفجار ساختمان امنيت ملي در دمشق به عنوان سازمان اطلاعات منصوب شد، و پس از آن كه تلاش ها براي تسلط بر دمشق به شكست انجاميد ، نقشه " ب " معروف به نقشه بندر در دستور كار قرار گرفت. بر اساس اين نقشه، ارتش سوريه به واسطه مشغول شدن به نيروهاي القاعده و ديگر گروه‌های تروریستی فرسوده مي شد.

اين نويسنده اردني در ادامه خاطر نشان كرد : سر بريدن مردم به سبب رويكرد سياسي يا مذهبي، شيوه اي است كه از سوي القاعده به كار گرفته مي شود. ديگر شيوه هاي آن ها نظير تجاوز به نواميس مردم ، محاصره روستاها و گرسنه نگه داشتن آن ها و سپس ويران كردن مناطق همگي مبتني بر طرز تفكر القاعده است. برنامه اي كه براي سوريه در نظر گرفته شده ، ويراني زيرساخت هاي اجتماعي ، شهري و نابودسازي همزيستي تاريخي ميان همه طايفه ها در سوريه است، چرا كه وهابي ها ، سلفي ها و اعضای القاعده چنين همزيستي را به رسميت نمي شناسند.

 

14-01:29

26



پربیننده ترین خبرها