آمریکا خواستار تحقیق ائتلاف سعودی درباره جنایت شمال یمن شد

آمریکا خواستار تحقیق ائتلاف سعودی درباره جنایت شمال یمن شد
شنبه 20 مرداد 1397 - 06:24

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بدون محکوم کردن جنایت ائتلاف سعودی در حمله به اتوبوس کودکان یمنی، از عاملان حمله خواست تا درباره این فاجعه تحقیق کنند.

العالم-آمریکا

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه در بیانیه ای مطبوعاتی اظهار کرد: تصاویری از حمله هوایی در یمن که غیرنظامیان بی گناه از جمله بسیاری کودکان را کشتند، دردآور هستند.

وی همچون گذشته سعی کرده است دلایل این فاجعه را به مبارزان یمنی نسبت دهد و آورده است: مرگ غیرنظامیان بی گناه در جنگ، تحت هر شرایطی شامل استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی، پذیرفتنی نیست.

نماینده آمریکا که «سلاح های زیبای» ساخت این کشور علیه شهروندان غیرنظامی یمن استفاده می شود، ادامه می دهد: ما از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می خواهیم در اسرع وقت، تحقیقات خود را در مورد این حادثه انجام دهند به گونه ای که قابل سنجش باشد و نتایج را به صورت عمومی منتشر کنند.

هیلی با تاکید بر اینکه طرف های درگیری باید به تعهد خود در حفاظت از جان غیرنظامیان مطابق قوانین بین المللی پایبند باشند، اضافه می کند: ما به شدت از تلاش مارتین گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در گردهم آوردن همه طرف ها برای مذاکرات ماه سپتامبر در ژنو حمایت می کنیم.

وی پس از حدود چهار شال از فاجعه یمن که با حمله ائتلاف سعودی به مردم آغاز شد، اظهار می کند: تشدید خشونت در یمن، سبب فوریت این مذاکرات شده است. ما انتظار داریم که طرف ها به سرعت و با حسن نیت در فرایند سازمان ملل متحد برای یافتن راه حل سیاسی این جنگ شرکت کنند.

جنگنده های عربستان روز پنجشنبه اتوبوس حامل کودکان در شهر ضحیان واقع در استان صعده یمن را هدف قرار دادند. در این حمله تاکنون دستکم 50 تن کشته و 77 تن زخمی شدند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم با محکوم کردن این حمله، خواستار تحقیق فوری و مستقل درباره این جنایت شد.

وی تاکید کرده است طرف های درگیر بایستی برای حفظ جان غیرنظامیان و جلوگیری از هدف قرارگرفتن آن ها اقدام کنند.

اظهارات رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل در حالی انجام می شود که کشورهای غربی اعم از آمریکا، انگلیس و کانادا قراردادهای سنگین تسلیحاتی با سعودی ها امضا کرده و نام این رژیم از لیست رژیم های کودک کش به واسطه پرداخت چک حدود یک میلیارد دلاری خارج شده است.

 

 

پربیننده ترین خبرها