یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا حملات تروریستی در اردن توسط داعش صورت پذیرفت؟

آیا حملات تروریستی در اردن توسط داعش صورت پذیرفت؟
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 20:41

العالم _ اردن

خبر:

  • وزارت کشور اردن حمله به منطقه السلط که منجر به کشته شدن 3 نیروی امنیتی و زخمی شدن نزدیک به  30 شهروند اردنی شد را به گروهک تروریستی داعش منتسب کرد.


تحلیل:

  • اگر چه در شرایط کنونی اولین گروهی که در جریان هر عملیات تروریستی در کشورهای منطقه در مظان اتهام قرار می گیرد داعش است اما با توجه به فروپاشی دولت موسوم به عراق و شام در سوریه و عراق و درگیری شدید باقی مانده های این گروه در سویدا با ارتش سوریه به نظر می رسد عملیات تروریستی اردن را به گونه ای دیگر تحلیل کرد.
     
  • قریب به یک ماه پیش و در جریان تسلط ارتش سوریه بر مناطق جنوبی 800 تن از کلاه سفیدهایی که در سوریه عهده دار جنگ نرم با نظام اسد بودند از طریق اسرائیل فراری داده شدند و در اردن پناه گرفتند. متعاقب این مساله اردن اعلام کرد به مدت سه ماه میزبان این جماعت خواهد بود و پس از آن کلاه سفیدها به کشورهای خود در غرب بازخواهند گشت. باتوجه به حضور این جماعت تروریست در اردن و در عین حال کم سابقه بودن حرکت های تروریستی نظیر آنچه در "السلط" اتفاق افتاد، به نظر می رسد دولت اردن بیش از جماعت ضعیف داعش، ریشه های این عملیات تروریستی را در کلاه سفیدهای میهمان جستجو کند. 
     
  • باتوجه به نا آرامی های اخیر در اردن که به ظاهر در واکنش به وخامت اوضاع معیشتی صورت گرفت و باعنایت به استمرار حضور کلاه سفیدها در این کشور انتظار تکرار چنین حوادثی در آینده دور از ذهن نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها