کاهش نرخ ارزهای خارجی و افزایش شاخص سهام در بازار ترکیه

کاهش نرخ ارزهای خارجی و افزایش شاخص سهام در بازار ترکیه
چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 15:06

نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه که از یک هفته پیش در حال افزایش بود، امروز با کاهش مواجه شده و نسبت به دیروز قیمت برابری هر دلار آمریکا 13.8 و قیمت هر یورو نیز 12.3 کاهش یافت.

العالم-ترکیه

هم اکنون هر دلار آمریکا به قیمت 6.07 لیر و هر یورو نیز به قیمت 6.98 لیر به فروش می رسد.

مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی به 61.8 درصد و در برابر یورو به حدود 52.2 درصد رسیده است.

اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار 3.75 لیر در بازار ترکیه معامله می شد اما این نرخ امروز به 6.07 لیر رسیده و ارزش لیر نسبت به اول سال 61.8 درصد افت کرده است.

همچنین اول سال 2018، قیمت هر یورو در بازار ترکیه 4.5 لیر بود اما با افزایش چشمگیر به خصوص در چند روز اخیر به رقم کنونی 6.98 لیر رسیده و ارزش لیر در برابر یورو طی سال جاری میلادی 52.2 درصد افت کرده است.

همچنین طی روز گذشته تعدادی از شهروندان ترکیه در اقدامی خودجوش در پی بروز تنش با آمریکا و افزایش نرخ ارزهای خارجی، دلار آمریکا را آتش زده و تصاویر و ویدئوهای آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

همچنین شاخص بیست-100 بورس استانبول که در روزهای گذشته با کاهش مواجه شده بود، از روز گذشته و به خصوص امروز روند صعودی به خود گرفته و با افزایش حدود دو درصدی به سطح 95,040.93 واحد رسیده است.

امروز شاخص بخش بانکداری بورس استانبول نیز 2.25 درصد و شاخص هلدینگ‌ها هم 1.90 درصد افزایش داشته است.

در پی اتخاذ و اعمال تدابیر مالی و اقتصادی در قبال حملات مالی و تحریم های آمریکا علیه ترکیه از سوی بانک مرکزی ترکیه، قیمت دلار و یورو که از طی چند روز اخیر در حال افزایش بود، از روز گذشته به طور مستمر در حال کاهش است.

اعمال تدابیر اقتصادی و مالی از سوی دولت، امیدواری برای حل تنش بین آنکارا و واشنگتن، دعوت اردوغان به فروش ارز موجود در دست شهروندان در بازار و همراهی مردم و نیز انتقال منابع ارزی از برخی کشورها به ترکیه از جمله دلایل معکوس شدن روند نرخ ارز در بازار ترکیه عنوان می شود. 

بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر، نگرانی هایی در بازارهای مالی و پولی ترکیه ایجاد کرده و موجب افزایش نرخ ارز در این کشور شد.

همچنین با اعلام تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر دو برابر شدن تعرفه های واردات فلزات تولید ترکیه به آمریکا که اجرای آن از دو روز پیش آغاز شده، افزایش نرخ ارزهای خارجی در ترکیه شدت گرفت.

مقامات دو کشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند و پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک حاکی از کاهش نرخ دلار پس از مذاکرات بود اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار امروز ترکیه نشان داد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.

بسیاری از تحلیل گران ترک به ویژه مفسران نزدیک به حزب حاکم ترکیه بر این باورند که افزایش چشمگیر نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه را که موجب ایجاد نگرانی جدی در میان مسئولان و مردم این کشور شده، فتنه ای جدید علیه اقتصاد ترکیه است.

ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 از جمله دستاوردهای دولت و حزب کنونی ترکیه بوده ولی در یک سال گذشته با افزایش نرخ ارز، این دستاورد به چالش کشیده شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها