گام های جدید ایران و سوریه برای روابط پایدار اقتصادی

گام های جدید ایران و سوریه برای روابط پایدار اقتصادی
چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 15:05

روابط سیاسی و فرهنگی میان ایران و سوریه در چهار دهه اخیر بر اساس منافع و مصالح مشترک بوده است ولی این روابط در زمینه اقتصادی تاکنون همپای روابط سیاسی و فرهنگی نبوده است تا دو طرف بتوانند در همه ابعاد به اهداف مورد نظر دست یابند.

العالم-ایران/سیاسی

ایران و سوریه در گذشته قراردادهای همکاری اقتصادی متعدد در زمینه امور تجاری و سرمایه‌گذاری امضا کرده اند که هیچ کدام به نحو شایسته ای ماندگار و اجرایی نشده است. 

تجارت ایران با سوریه از دیرباز وجود داشته است، اما این روابط پایدار نبوده و بحران جنگ در این کشور نیز سبب کاهش سطح روابط اقتصادی بین تهران و دمشق شد. 

یکی از دلایلی که تاکنون ایران و سوریه نتوانستند به اهداف مشترک اقتصادی دست پیدا کنند، بحران حدود هشت ساله جنگ علیه سوریه بود که هم اینک بعد از پسابحران و تحولات جدید به دلیل روابط خوب سیاسی بین دو کشور در حال شکل گیری است. 

سوریه هم اینک در آستانه پیروزی کامل بر تروریسم است و همین امر سبب شده تا این کشور مرحله جدیدی را آغاز کند که نیازمند بازسازی است و شرکت های ایرانی می توانند با توانمندی بالایی که دارند در این زمینه نقش آفرین باشند. 

روابط اقتصادی میان تهران و دمشق با روی کار آمدن دولت دوازدهم به ویژه در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است  و هر روز این روابط با سفر هیات های بلند پایه ایرانی و سوری به پایتخت های یکدیگر در حال گسترش است. 

اقتضای روابط مستحکم سیاسی، ایجاد و گسترش روابط اقتصادی است و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در حال گسترش همکاری های تجاری بلند مدت با سوریه می باشد. 

با توجه به فضای مثبت در روابط ایران و سوریه باید ارتباطات اقتصادی دو کشور به ویژه برای بازسازی سوریه بیش از پیش تعمیق یابد. 

اکنون شرکت های خارجی به دنبال عادی شدن تدریجی شرایط و اوضاع در سوریه و شکست سنگین تروریست ها در صدد از سرگیری مناسبات با دمشق برای اجرای طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری در این کشور هستند و در این میان ایران که نقش برجسته ای در حل بحران سوریه داشته با توجه به تاکیدات مقام های عالی رتبه سوری باید از روابط خوب خود با دمشق در شرایط کنونی برای بازسازی این کشور استفاده کند. 

راهبردی بودن توافق نامه اقتصادی ایران و سوریه 

سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه در همین ارتباط تاکید کرد: توافق نامه اقتصادی میان دمشق و تهران راهبردی و بلند مدت است و منافع دو کشور را در پی دارد. 

وی گفت: هدف از این توافق، دستیابی به یک همکاری اقتصادی واقعی است که مبادلات بازرگانی بین ایران و سوریه را ارتقاء داده و با تاسیس شرکت های مشترک، فعالیت اقتصادی میان دو کشور گسترش یابد. 

این مقام سوری افزود: ایران و سوریه قبلا نیز توافقاتی در تمام زمینه ها داشته اند، اما بیشتر آنها نیازمند بازنگری، توسعه و فعال شدن است. 

وزیر اقتصاد سوریه اضافه کرد: روابط اقتصادی میان دو کشور هنوز به سطح روابط سیاسی و فرهنگی نرسیده و با این توافقات اخیر درصدد تقویت روابط اقتصادی با ایران هستم. 

الخلیل گفت: مبنای ما در این دور از مذاکرات، استحکام بلند مدت روابط اقتصادی با ایران است که باید تقویت و گسترش پیدا کند. 

وی اضافه کرد: این توافق نامه برگیرنده تمامی توافق نامه های قبلی است که به صورت جزیی بوده است. 

وزیر اقتصاد سوریه گفت: توافق نامه جدید بین سوریه و ایران شامل همکاری در زمینه گمرکی، حل مشکلات تعرفه ها، مالیات، فعال کردن مبادلات تجاری و همچنین کاهش فهرست کالاهای غیر مشمول معافیت به حداقل است . 

الخلیل افزود: همکاری در زمینه نمایشگاه ها، تبادل تجربیات و یک مسئله مهم نیز همکاری در زمینه سرمایه گذاری در تمام بخش های اقتصادی به ویژه بازسازی سوریه است. 

وی گفت: سوریه اکنون در آستانه آغاز فصل بازسازی است و شرکت های ایرانی، دارای توانمندی بسیار بالایی هستند و می توانند نقش آفرینی ویژه ای در ارتباط با زیرساخت ها و کارخانه های صنعتی آسیب دیده در سوریه داشته باشند. 

وزیر اقتصاد سوریه تصریح کرد: در این توافق نامه به ایجاد بانک های مشترک بین دو کشور پرداخته شده، زیرا این موضوع ضروری است که ایران و سوریه باید به توافقی در این زمینه دست پیدا کنند. 

الخلیل ادامه داد: سوریه و ایران در هر صورت حتی در کشور ثالث باید بانک دایر کنند، چون بدون بانک های مشترک نمی توان کار تجاری انجام داد. 

ارز محلی جایگزین دلار در مبادلات تجاری ایران و سوریه 

وزیر اقتصاد سوریه با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران و سوریه گفت: تحریم آمریکا مسئله مهمی است و در سفر ماه گذشته در تهران به این موضوع پرداخته شد که در قبال تبادلات ارزی خارجی(دلار) از ارز محلی در مبادلات تجاری استفاده کنیم. 

الخلیل گفت: با توجه به این که اقدامات ضد ایرانی و سوری ترامپ در حال گسترش است، فکر می کنم یک نقش تشویق کننده ای برای هر دو کشور باشد که بیشتر به سوی تعامل با ارز محلی گام برداریم. 

وزیر اقتصاد سوریه گفت: باید به توافقاتی برسیم که این موضوع مد نظر باشد و فکر می کنم که یک راهکار کار آمد برای رهایی از تحریم ها داریم. 

تحول اقتصادی بین ایران و سوریه 

رانیا الاحمد معاون وزیر اقتصاد سوریه نیز گفت که رایزنی های گسترده ای میان دمشق و تهران از ابتدای سال جاری در زمینه اقتصادی شکل گرفته که این امر سبب تحول بزرگی است. 

وی اظهار داشت: اراده رئیس جمهوری سوریه در برقراری ارتباط گسترده اقتصادی با ایران است و هم اینک این اراده با پیروزی علیه تروریسم در حال اجرایی شدن است. 

الاحمد بیان کرد: جمهوری اسلامی تجربه بالایی در زمینه بازسازی دارد که در سفر هیات تجاری ایرانی موضوع مشارکت بخش خصوصی نیز مد نظر قرار گرفته است.

امضای تفاهنامه برای ارتقای توسعه اقتصادی تهران و دمشق 

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران هم گفت: تهران و دمشق برای حرکت در مسیر توسعه اقتصادی بلند مدت و ماندگار تفاهم نامه راهبردی جدیدی را امضا می کنند. 

امیر امینی افزود: تفاهم نامه مزبور بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه بر اساس مسایل تجاری، بازرگانی، صنعتی و حمل و نقل در حال تنظیم است و با توجه به همه جانبه بودن موجب رشد و بالندگی دو طرف خواهد شد. 

وی گفت: سوریه اکنون در آستانه آغاز فصل نو در بازسازی است و بخش خصوصی ایران نیز تجربیات زیادی در این زمینه در دوران هشت سال دفاع مقدس دارد و به همین دلیل بخشی از این تفاهم نامه با محوریت بازسازی این کشور در حال تنظیم نهایی است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طبیعتا تمام نیازهای اقتصادی میان سوریه و ایران نیازمند حضور فعال بخش خصوصی است و ایران نیز یک دوره بازسازی را پشت سر گذاشته و تقریبا در این زمینه بی نیاز از سرمایه گذاران خارجی بوده است و اکنون می تواند به سوریه نیز در این زمینه کمک کند. 

امینی بیان کرد: بازسازی اماکن تاریخی و زیر ساخت های تخریب شده در بحران حدود هشت ساله در سوریه محور مذاکرات است و در تفاهم نامه جدید بخش خصوصی ایران فعالیت گسترده ای خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: محور دیگری که در این تفاهم نامه مد نظر قرار گرفت صادرات صنایع دستی است، زیرا دو کشور از قدمت بالایی در این زمینه برخوردار هستند و می توانند همکاری و فعالیت گسترده اقتصادی داشته باشند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران اظهار داشت: این تفاهم نامه جدید اقتصادی دو بخش دارد که ابتدا تمامی موافقت نامه های قبلی را پوشش می دهد و در مرحله جدید نیز به صورت کلان بر موضوعات صنعتی، تجاری، بازرگانی و غیره پرداخته می شود. 

اعضای دو هیات ایرانی و سوری از دو روز قبل برای پیگیری اجرای توافق نامه های موجود در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی با هم تبادل نظر کردند و برای نهایی شدن جزئیات تفاهم نامه راهبردی جدید و به روز رسانی آن برای حل مسائل و مشکلات پیش روی سوریه اکنون در حال رایزنی هستند. 
کلیات تفاهم نامه جدید اقتصادی بین ایران و سوریه در دو نشست قبلی در ماه های گذشته در تهران و دمشق حل شده بود. 

اعضای این دو هیات در زمینه همکاری های اقتصادی موافقت نامه بلند مدتی را بین یکدیگر تنظیم می کنند تا آغازی برای تحول جدید در اقتصاد ایران و سوریه در دوران پس از بحران باشد. 

هیات کارشناسی دو کشور، ظرفیت های موجود یکدیگر را در تمام زمینه ها به ویژه اقتصادی بررسی می کنند و طرفین ضمن توافق در خصوص جزئیات همکاری ها، گام های بعدی را مشخص می کنند. 

همکاری های بانکی و گمرگی در مذاکرات هیات ایرانی و سوری بیشتر از هر موضوعی مدنظر قرار دارد تا تهران و دمشق بتوانند قوانین را به نحوی تنظیم کنند که سبب افزایش تجارت میان دو کشور شود. 

همکاری های صنعتی، فناوری و اطلاعات، ایجاد بنگاه های کوچک اقتصادی، مطالعه در خصوص شبکه آبرسانی، ایجاد پست های جدید خطوط انتقال برق و بازسازی زیرساخت های سوریه از جمله موضوعاتی است که در سفر هیات اقتصادی ایران به سوریه بررسی و توافق نامه اولیه در خصوص آنها امضا می شود. 

موضوع محوری این مذاکرات، فراهم کردن مقدمات لازم برای برگزاری کمیسیون عالی اقتصادی است که در روزهای آینده با حضور مسئولان عالی رتبه ایران و سوریه برای نهایی کردن قراردادها انجام خواهد شد. 

در پایان نشست عالی کمیسیون مشترک دو کشور در سطح نخست وزیر سوریه و معاون اول رئیس جمهوری ایران قرار است ضمن امضای اسناد قراردادهای مزبور، یک سند راهبردی بین دو کشور در تمام زمینه های اقتصادی و فرهنگی امضا شود. 

نشست دو جانبه هیات اقتصادی ایران و سوریه با حضور امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران و سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه در روزهای دوشنبه و سه شنبه (23 و 22 مرداد ماه) در دمشق برگزار شد. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها